Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nakna höns  (läst 3660 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Nakna höns
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:49 »
Ullis
 Må 4 Feb, 2002 - 17:29
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har 6 Åsbohönor och 2 tuppar, och de flesta har nakna fläckar i nacken och på ryggen. Vet inte om de hackar varandra eller om det är något annat fel. Det blir bara värre och värre. Vad ska jag göra? Jag hade en liknande grupp tidigare, men det var inga problem med dem.
 
samuel
 Ti 5 Feb, 2002 - 08:48
--------------------------------------------------------------------------------
Det är nog helt enkelt så att herrar tuppar är lite heta på gröten, när de parar sig hoppar de ju upp på ryggen och nappar tag i nackfjädrarna. Är även tupparna kala där? Två tuppar kanske blir i mesta laget för sex hönor /Samuel
 
Ullis
 Ti 5 Feb, 2002 - 10:56
--------------------------------------------------------------------------------
Tack för ditt tips, Samuel. Hm... ja, det kanske är så enkelt. Den yngre tuppen är i och för sig lite ryckt i nacken han med, men det kanske bara är att han satts på plats av den äldre tuppen. Men jag tycker inte att för många parningar kan förklara varför en del av hönorna är helt nakna på ryggen, och t o m lite på vingarna. Är det någon som har andra förslag på förklaringar?
Jag ska i alla fall se om det blir bättre om jag tar bort en tupp.
 
elsa
 Sö 10 Feb, 2002 - 18:29
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Ullis

Såg att du hade problem med plockning av fjädrar. Jag har haft samma problem en vinter när jag satt in en lågenergilampa i hönshuset. Fick sedan tips om att det inte var bra för hönsen (dessa lampor blinkar som lysrör fast vi inte ser det).
När jag bytte till en vanlig glödlampa slutade de att plocka fjädrar av varandra.

Hälsningar Elsa
 
Sven Bergersjö
 Fre 12 Jul, 2002 - 11:37
--------------------------------------------------------------------------------
Har hönsen tillräckligt med plats att springa omkring på? Har de för trängt så pickar de på varandra och speciellt om det är ljust i hönshuset.
 
Ronny
 Fre 19 Jul, 2002 - 01:16
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Jo du Sven så är det allt!
Problem med hackning eller s.k. kannibalism i hönsflockar beror nästan alltid på samma sak: För många höns på för liten yta.

Ën gammal regel som man borde ta åt sig framfördes redan ca 1920 av fjäderfäkonsulenten Johannes Byman i Vintrie (utanför Malmö). Man bör inte ha fler än 25 vuxna hönsindivider per grupp. Mot denna regel bryter många, som inte får utbyte av sin näring.

Tänk om man vore lite mera ödmjuk för erfarenhet.
 
S
 Lö 14 Jun, 2003 - 18:12
--------------------------------------------------------------------------------
kleta in senap på den nakna fläcken/ryggen så smakar det pyton när tuppen nyper fjädrar.  

Johannes

  • Inlägg: 39
  • http://skogsdrommar.blogspot.com/
    • -
    • Paganus Skogsrockarna - Rock på svenska
Re:Nakna höns
« Svar #1 skrivet: 18 okt-03 kl 13:47 »
Hej. Jag kan tänka mig flera förklaringar på ditt problem. Höns ruggar, det vill säga att de har en, eller flera, perioder på året då de byter fjäderdräkt (en rest från tiden som asiatisk skogsfågel).
Det kan också vara som du misstänkte att tupparna är lite för heta på gröten. Jag har varit med om att behöva ta bort en tupp ur en grupp där det blev parningstävling mellan hannarna. De kan i praktiken para ihjäl hönor - speciellt de som befinner sig långt ned i hackordningen. De liksom triggar varandra.
   Det där med elallergi av värmelampan har jag aldrig hört atalas om, men vem vet. Höns är väldigt känsliga djur.
   Har hönsen möjlighet till sandbad? Om inte kan de kanske fått en parasit som kan vara orsaken. Sandbad är nämligen hönsens sätt att hålla sig rena.

Mvh: Hampe
 
Johannes

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Nakna höns
« Svar #2 skrivet: 19 jan-04 kl 19:34 »
Vore jag du skulle jag nog se till att så få hönor inte behövde ha mer än en tupp, eller köpa in fler hönor - kanske uppåt en 20 stycken för att vara lagom till tre tuppar.
Att ha så många tuppar till så få hönor sliter väldigt på de stackars hönorna så det kan urarta till rena gruppvåldtäckten!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 5 användare
Lillskiten, simon.arvestrand, Tur-Johan, LimJans, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser