Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3-fas-inverter off-grid?  (läst 12921 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #20 skrivet: 20 jul-16 kl 18:31 »
Vad kör ni för pump som kräver 20A?? de är nästan 5kw..... de kan väl ändå inte stämma?

Vet inte hur du räknar, men jag kör kompressorn på 7,5 kW på 16 A säkring?

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #21 skrivet: 20 jul-16 kl 18:47 »
Jag undrar förresten om inte en del större UPS:er (reservkraftomriktare) också har möjligheten att gå i båda moder. Så länge kraft från elnätet är borta måste den såklart gå självkommuterande, men jag är ganska säker på att det finns UPS:er som har möjlighet att fasa in sig på nätet när strömmen är tillbaks för att sedan kunna stänga av omärkligt, så det inte blir något avbrott eller transient vid övergången till nätdrift.

Japp, åtminstone i datahalls-sammanhang är det vanligast (vad jag sett) med UPS som fungerar i s.k. "online"-läge, man går alltså hela tiden på inverterström på utgångarna. En begagnad sådan med en klase batterier är nog inte helt fel till den setup som efterfrågas här.

Line-interactive kallas den varianten där du drar ström från inkommande elnät när det går, och gör en växling till batteri/inverter när strömmen gått. Dessa har den nackdelen att bytet kan ge ett mikroavbrott samt att man vanligen inte får det filter för spikar och orenheter som batteri + inverter ger.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #22 skrivet: 20 jul-16 kl 21:57 »
Vet inte hur du räknar, men jag kör kompressorn på 7,5 kW på 16 A säkring?

230v gånger 20A = 4,6kw (enfas)

Är pumpen 3fas så blir det en helvetesmaskin  8)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #23 skrivet: 20 jul-16 kl 22:35 »
Det är nog inte den ständiga förbrukningen hos pumpen som gör att det krävs kraftig huvudsäkring, utan det är den höga startström som enfas asynkronmotorer drar. En enfasmotor på sådär 1,5-2 kW (t ex högtryckstvätt, liten hydraulklyv, pumpautomat) kan lätt knäcka en trög 16 A-säkring om den redan är belastad med sådär 10-15 A sedan en stund och så att säga väl förvärmd.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #24 skrivet: 20 jul-16 kl 22:46 »
Det är nog inte den ständiga förbrukningen hos pumpen som gör att det krävs kraftig huvudsäkring, utan det är den höga startström som enfas asynkronmotorer drar. En enfasmotor på sådär 1,5-2 kW (t ex högtryckstvätt, liten hydraulklyv, pumpautomat) kan lätt knäcka en trög 16 A-säkring om den redan är belastad med sådär 10-15 A sedan en stund och så att säga väl förvärmd.

Jo de är väl klart men det finns mycket smidigare sätt att lösa det än att köra ett dyrare abm hela året.


Husbocken

  • Inlägg: 10
    • Värmland
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #25 skrivet: 21 jul-16 kl 19:28 »
Huvudsäkring 16 A / 20 A ?

Mina största motorer är sågverk 5,5 kW och brunnspump 4 kW, alla 3-fas.
Brunnspumpen går igång när som helst (grannar på samma brunn). I värsta fall går brunnspumpen igång när sågverket redan befinner sig i en höglast-situation. Småförbrukare tillkommer. Lite säkerhetsmarginal skall också vara. Men det kommer väl att lösa sig nu i alla fall.

Tillbaka till utgångspunkten:
Bristen på 3-fas växelriktare för ö-drift ur batterier verkar vara ett hinder som inte är helt oöverkomligt. Men reservkraftsproblemet kan jag just nu inte se en bra lösning för.
Valet hos el-leverantören står mellan 16 A 3-fas-abo, som nu hamnar på ca. 4000 Kr per år (15% prishöjning per år får man räkna med) eller "klippa" kabeln helt. För att ladda batterierna skulle däremot en tiondel, dvs 1,6 A 3-fas eller motsvarande 1-fas-abo vara tillräcklig, men sådant finns inte.

En lösning för att lagra sommarens solel-överskott och att återvinna det under vintern efterfrågas.

« Senast ändrad: 21 jul-16 kl 19:38 av Husbocken »

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #26 skrivet: 21 jul-16 kl 20:12 »
En lösning för att lagra sommarens solel-överskott och att återvinna det under vintern efterfrågas.

Hela världen letar efter en lösning på frågan så jag tror du får vänta på svaret :)
Såg du mitt inlägg om UPS-enheter från datahallar? De går i den typen av ö-drift du efterlyser.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Husbocken

  • Inlägg: 10
    • Värmland
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #27 skrivet: 21 jul-16 kl 20:57 »
Såg du mitt inlägg om UPS-enheter från datahallar? De går i den typen av ö-drift du efterlyser.

Ja, tack. Principiellt kan det kanske vara en möjlighet.

... s.k. "online"-läge, man går alltså hela tiden på inverterström på utgångarna...

Det var min första tanke också. Det behövs en tillräckligt kraftfull inverter för att klara av lastspetsarna. Batterierna laddas främst med solel, alternativt via elnätet när solen inte räcker.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #28 skrivet: 21 jul-16 kl 21:59 »
En lösning för att lagra sommarens solel-överskott och att återvinna det under vintern efterfrågas.


Åtminstone solvärme har man ju hittat en väl fungerande lösning för. Något energibolag (Vattenfall??) testade på 90-talet en stor solfångaranläggning kombinerad med värmelager i form av vatten i ett bergrum i Storvreta utanför Uppsala. Varmvattnet användes för uppvärmning av ett närliggande villaområde. Tekniskt fungerade anläggningen utmärkt men man hade stora problem med att solfångarna utsattes för stenkastning.

Om man ser på möjligheterna att säsongslagra elektrisk energi så är ju de här s k flödesbatterierna med elektroder i vätskeform rätt intressanta. Se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/Flow_battery eller http://www.elstandard.se/nyheter/nyhet.asp?NewsID=1383145971 .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #29 skrivet: 22 jul-16 kl 00:47 »
Ja, flowbatterierna kommer att vara en lösning som kanske även kan användas i fordonsflottan.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #30 skrivet: 22 jul-16 kl 09:31 »
Huvudsäkring 16 A / 20 A ?

Mina största motorer är sågverk 5,5 kW och brunnspump 4 kW, alla 3-fas.
Brunnspumpen går igång när som helst (grannar på samma brunn). I värsta fall går brunnspumpen igång när sågverket redan befinner sig i en höglast-situation. Småförbrukare tillkommer. Lite säkerhetsmarginal skall också vara. Men det kommer väl att lösa sig nu i alla fall.

Tillbaka till utgångspunkten:
Bristen på 3-fas växelriktare för ö-drift ur batterier verkar vara ett hinder som inte är helt oöverkomligt. Men reservkraftsproblemet kan jag just nu inte se en bra lösning för.
Valet hos el-leverantören står mellan 16 A 3-fas-abo, som nu hamnar på ca. 4000 Kr per år (15% prishöjning per år får man räkna med) eller "klippa" kabeln helt. För att ladda batterierna skulle däremot en tiondel, dvs 1,6 A 3-fas eller motsvarande 1-fas-abo vara tillräcklig, men sådant finns inte.

En lösning för att lagra sommarens solel-överskott och att återvinna det under vintern efterfrågas.
här är några alternativ.
byt pumpen till en mindre
kör mjukstart på pumpen
sätt ett lastberoende relä på sågen dvs om pumpen startar så stannar sågen/matningen.
eller ändra så du kan stänga pumpen men att en lampa börjar lysa när trycket blivit för lågt.

har du testat att ha kluven igång och starta pumpen på 16a säkring eller har du bara kört 20a

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #31 skrivet: 22 jul-16 kl 12:59 »
Det brukar inte vara någon god idé att använda mjukstart till enfas asynkronmotorer. De har redan av naturen dåligt startmoment, och om man försöker smyga igång en sådan motor så kommer den inte igång alls om pumpen eller vad det nu är skulle ha minsta lilla tendens att kärva.
Vad man däremot skulle kunna göra är att om motorns startkondensator och alla ledningar däremellan går att komma åt, så skulle man kunna skapa en tvåfas växelspänning från en frekvensomriktare (då ska det vara 90° förskjutning mellan fasspänningarna och inte 120° som vid trefasström) och låta frekvensomriktaren mjukstarta motorn genom att sakta rampa upp både frekvens och spänning, med bibehållen fasförskjutning.
Hårdvarumässigt klarar vilken frekvensomriktare som helst av detta, sen är det en helt annan sak om mjukvaran går att konfigurera till en tvåfasmod.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #32 skrivet: 22 jul-16 kl 15:14 »
230v gånger 20A = 4,6kw (enfas)

Är pumpen 3fas så blir det en helvetesmaskin  8)

OK, jag tänkte att du räknade på 3-fas då tråden handlar om det, dessutom går de pumpar jag har på 3-fas.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #33 skrivet: 22 jul-16 kl 23:30 »
Det brukar inte vara någon god idé att använda mjukstart till enfas asynkronmotorer. De har redan av naturen dåligt startmoment, och om man försöker smyga igång en sådan motor så kommer den inte igång alls om pumpen eller vad det nu är skulle ha minsta lilla tendens att kärva.
Vad man däremot skulle kunna göra är att om motorns startkondensator och alla ledningar däremellan går att komma åt, så skulle man kunna skapa en tvåfas växelspänning från en frekvensomriktare (då ska det vara 90° förskjutning mellan fasspänningarna och inte 120° som vid trefasström) och låta frekvensomriktaren mjukstarta motorn genom att sakta rampa upp både frekvens och spänning, med bibehållen fasförskjutning.
Hårdvarumässigt klarar vilken frekvensomriktare som helst av detta, sen är det en helt annan sak om mjukvaran går att konfigurera till en tvåfasmod.

OK, jag tänkte att du räknade på 3-fas då tråden handlar om det, dessutom går de pumpar jag har på 3-fas.

Tror vi pratar om både enfas och tre fas i denna tråden.
Men pumpen verkar iallafall vara 3fas

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #34 skrivet: 04 aug-16 kl 13:46 »
För att återgå till trådens ämne.
Det slog mig att en möjlighet att få tag i trefasväxelriktare som kan gå självständigt, är skrotade järnvägsfordon, spårvagnar, tunnelbanevagnar mm som använder trefas 50 Hz som hjälpkraft för belysning, fläktar mm. Enligt uppgift pågår nu skrotning av gamla stockholmspendeltåg (X10) på skroten i Nykroppa, om någon intresserad befinner sig i de trakterna kanske det går att se om en eller annan växelriktare kan räddas.
Äldre fordon (60-70-tal) har ofta en roterande omformare istället för växelriktare.

ringstrom

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #35 skrivet: 25 aug-16 kl 16:02 »
Har du kollat på Victrons grejer?
Kanske inte det billigaste men ska du göra dig oberoende av elbolaget är det den sortens kvalité man behöver..

Victrons växelriktare kan länkas med bus för parallell/trefas/stand alone drift 

 

Husbocken

  • Inlägg: 10
    • Värmland
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #36 skrivet: 28 aug-16 kl 13:26 »
Har du kollat på Victrons grejer?
Kanske inte det billigaste men ska du göra dig oberoende av elbolaget är det den sortens kvalité man behöver..

Victrons växelriktare kan länkas med bus för parallell/trefas/stand alone drift 

Tack, ser intressant ut.
Tyvärr verkar det att man behöver 3 st. sammankopplade växelriktare för att få trefas. Med minst dryga 60000 SEK endast för 3-fas-växelriktaren/batteriladdaren lite ovanför min nuvarande smärtgräns. För hela anläggningen hamnar man på ungefär samma prisnivå som med o.n. PIKO. Men jag skall kolla/jämföra lite närmare ...

bergshyddan

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #37 skrivet: 28 aug-16 kl 16:54 »
Vad kör ni för pump som kräver 20A?? de är nästan 5kw..... de kan väl ändå inte stämma?

Pumpen behöver nog inte 20A men den startar säkert ibland när tvättmaskinen, spisen och något annat är igång.

Husbocken

  • Inlägg: 10
    • Värmland
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #38 skrivet: 29 aug-16 kl 14:22 »
Ibland är det inte bra att vara för snabb (som jag kanske var med köpet av min nya 3-fas-växelriktare). Nu kommer verkligen 3-fas-"hybrid"-växelriktare till halvvägs rimliga priser. Tex. har Fronius startat en ny linje "Symo Hybrid" som kan arbeta både on- och off-grid inklusive batteri-laddning. Just nu är den största på 5 kW för dryga 20000 SEK. Jag har inte kollat detaljerna, men det ser lovande ut. Andra tillverkare och VR med större effekt kommer att följa och priserna kommer att gå ner.

För den som är intresserad dyker nu även andra smarta apparater upp, som optimerar självanvändningen av den genererade elen. Tex Elios4You och PowerReducer som ser till att den momentana överskottselen inte i första hand matas in i nätet utan används direkt för varmvattenberedning, batteri-laddning och andra nyttiga/krävande saker.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: 3-fas-inverter off-grid?
« Svar #39 skrivet: 14 sep-16 kl 11:30 »
Har lite UPS-grejer till bortskänkes om någon självhushållare vill bygga eget. Se annons
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=184057.msg1720296
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser