Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återbortstött lamm  (läst 1192 gånger)

aronsson

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
Återbortstött lamm
« skrivet: 14 apr-15 kl 13:55 »
Käner mig villrådig, vi har en tacka som lamma för en vecka sedan, märkte då att hon stötte bort det minsta utav dem.
Vi höll tackan det första dygnet så att den lilla fick dia. Stödutfodra även med urpumpad mjölk. Sen band vi upp tackan så att den lilla fick dia, och efter nu en vecka verka det hela gått bra och vi släpte tackan och de fick gå kvar i sin  box ett dygn.
 Men på grund av att tackan hela tiden hoppade över till grannen och tog hennes kraftfoder, så besluta vi att släppa ihop henne med de som lammat tidigare.
Nu ett halvt dygn senare är åter lilltckan helt bortstött och verkar inte få dia. Lilltackan har nu fått lammnäring på flaska.
Stora problemet är ju att ingen vill ha henne, och nu när jag gav henne flaskan så skaka hon och verkar frysa.
Kan jag skilja henne från flocken till egen box med värmelampa? Känns inte kul att ha henne själv. Andra alt är att ta in henne :o
I övrigt kan jag tillägga att den stora tackan är superbra med sina två acepterade lamm och våra får är pälsfår.
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Återbortstött lamm
« Svar #1 skrivet: 14 apr-15 kl 14:20 »
Gissar på att det minsta inte hinner ta för sig av maten i konkurrensen med sina syskon. Jag hade bundit upp tackan igen så att den lilla också hinner dia lite. Jag hade sett till att mata den lilla extra så att hon piggar på sig igen. Om tackan accepterar den lilla hade jag låtit henne vara med tackan och sina syskon men, eftersom tackan hoppar ut när hon är lös hade jag satt fast henne ett tag till. Det är bättre för er och för lammet om det får vara med tackan och sina syskon. Om ni känner att ni måste ha tackan lös hade jag låtit lammet vara med henne men, flaskmatat henne.
Om lammet är klent nu kan det vara idé att sätta värmelampa över boxen så att hon inte gör av med energi på att hålla värmen men, hon borde hämta sig när hon får mat igen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

aronsson

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Återbortstött lamm
« Svar #2 skrivet: 14 apr-15 kl 15:29 »
Antagligen så, hon lärde sig att alltid dia bakifrån. Dock är hon nu piggare och som vanligt efter lite lammnäring och verkar inte frysa längre. och leker med de andra lammen.  :)
Troligast får det bli så att de får gå kvar tillsammans med de andra, och vi stödutfodrar lammet, tror nämligen det blir för mycket stress för tackan att komma tillbaka till lammboxen och bli uppbunden. Känner också att det är bättre om de får gå tillsammans, lammet kommer ju bli för präglat på oss ändå, men går de tillsammans kan lilltackan iaf lära sig ifrån de andra, och ha sina syskon.

tack för svar.

Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser