Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slungning av halvtäckta ramar  (läst 3275 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Slungning av halvtäckta ramar
« skrivet: 05 jul-15 kl 19:54 »
Vi är helt nya med bin och nu ska vi få hjälp av vår "mentor" att slunga för första gången.

Då kommer genast frågan om vilka ramar som ska slungas. Jag har hört att ramarna ska vara täckta till minst 2/3 för att man ska slunga dem. Nu har vi flera ramar som känns tunga och fulla med honung men som bara är täckta till hälften eller något mindre. Hur gör vi med dem? Ska vi ta med dem nu också eller ska vi bara ta de som är tillräckligt täckta? Behöver honungen i de öppna cellerna "processas" ytterligare av bina för att bli bra eller kan vi köra alla ramar i skattlådan även om de inte är tillräckligt täckta?

Vi har ännu inte köpt slunga utan ska få slunga tillsammans med vår mentor (i år för att sedan köpa en slunga till nästa år) så vi är helt beroende av att slunga när han gör det. Det är nu eller vänta till i augusti. Ska väl säga att jag ställt de här frågorna till min mentor också (via sms) men ännu inte fått svar.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Slungning av halvtäckta ramar
« Svar #1 skrivet: 05 jul-15 kl 20:03 »
Risken med att slunga otäckta ramar är väl att honungen jäser, pga för hög vattenhalt antar jag. Gjorde det en gång, inte roligt :-\
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Slungning av halvtäckta ramar
« Svar #2 skrivet: 05 jul-15 kl 20:05 »
Risken finns att vattenhalten blir för hög i honungen och då klarar den sig inte igenom honungsbedömningen (och riskerar att börja jäsa med tiden).
Såvitt det inte är rapshonung för den påstås kunna slungas med bara halvtäckta ramar.
Du kan testa vattenhalten i en droppe otäckt honung i en halvtäckt ram och då möjligen få en hum om hur nära bina är att täcka, tror jag...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Slungning av halvtäckta ramar
« Svar #3 skrivet: 05 jul-15 kl 20:54 »
Om ni har möjlighet att mäta fukthalten i honungen med en refraktometer, samt även möjlighet att torka honungen (avfuktare) vid behov så hade jag slungat allt. Ska ni ha honungen själv bör ni kunna klara ej från att honungen jäser ändå beroende på fukthalt om ni förvarar den kallt. Otäckta ramar kommer alltid med, men så klart ju fler täckta ramar desto mindre risk för hög fukthalt.
Jag slungar ur allt när jag väl slungar, men så har jag då också möjlighet att mäta fukthalten samt torka ner honungen vid behov.  :)

 

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Slungning av halvtäckta ramar
« Svar #4 skrivet: 05 jul-15 kl 22:15 »
Jag slungade inte tillräckligt täckta ramar (kanske täckta till 1/3 del). Det var bara 8 kilo och jag har fryst in en del (i mindre plastburkar på 300 gram), och den andra delen står i kylskåpet. En burk har jag i rumstemperatur, bara för att se vad som händer med den. Håller på och rör i varje burk varje dag nu, för det börjat kristallisera (mycket mer jobb än i stor kärl, men som jag inte fick i kylen). Vi äter rätt så mycket honung (2 kilo per månad?), så det ska inte förvaras jättelänge. Så jag tror ni kan slunga honungen om det inte är för mycket och om ni kan frysa in det eller ha det i kylen (under 11 grader ska det inte jäsa enligt böckerna).

Intressant var att jag fyllde 700grams burkar och att det bara blev 600 gram i dem. Det väger alltså mindre.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Slungning av halvtäckta ramar
« Svar #5 skrivet: 15 jul-15 kl 19:35 »
Nu placerade jag mina orörda honungsburkar i kylen, började röra när jag tänkte att det började kristallisera. Sedan höll jag på med det i några veckor, och glömde det regelbundet. Men nu har allt stelnat och verkar ha jättefin konsistens. Honungen är hård men som smör, om ni förstår vad jag menar. Behöver jag nu forsätta röra den? Kan det fortfarande bli stora kristaller?

Burken jag förvarar på rumstemperatur (ung.19 gr) är fortfarande hur flytande som helst. Den börjar kristallisera lite grann nu. Jag har tagit en ur kylskåpet för att se hur den blir i rumstemperatur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare
Lillskiten, Kelly Moroney Björkskär, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser