Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räven vill äta kaninerna  (läst 9740 gånger)

heleekel

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Räven vill äta kaninerna
« Svar #20 skrivet: 05 mar-15 kl 06:10 »
Vi blev av med två kaniner tidigt igår kväll, före 18, precis när det börjat skymma. Dagtid var de fritt innanför ett kompostgaller. Nattetid och när vi inte var hemma stängde vi alltid in dem i ett hus på ben och hängde en fil över så att de inte heller skulle kunna bli skrämda till döds. Nu under vintern så har hus + kompostgaller dessutom fått flytta in så att de bor i carporten som är precis utanför ytterdörren men vad hjälpte det. Min dotter som är 12 var hemma och såg när han sprang iväg med den ena kaninen. Den andra låg död kvar utanför kompostgallret...... :-)
Vi är så ledsna över det nu, kaninerna har verkligen varit en del av familjen och funderar på hur vi ska göra för att kunna ha två nya. Till en början så kommer de att få ha en utehage med tak på. Men det hjälper ju inte om räven gräver sig in eller om han skrämmer ihjäl dem. De vi hade nu blev nog skrämda till döds för vi kunde inte se några andra skador på den som låg kvar förutom ett litet sår på nosen.
Jag läste också om att någon hade en grävlingbur. Var ställer man i sådant fall den i förhållande till kaninbur/hage, man vill ju fortfarande inte skrämma ihjäl dem, ska den stå någon helt annanstans på tomten då och hur vet man då att räven går dit först och inte till kaninerna? Andra tips tas också tacksamt emot.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Räven vill äta kaninerna
« Svar #21 skrivet: 05 mar-15 kl 07:23 »
Börjar med en egen erfarenhet av rovdjur och burdjur: Vi brukar ha höns med kycklingar i burar på gräsmattan under somrarna. För några år sen upptäckte jag en morgon att ett djur (jag var rätt säker på att det var en räv) varit och försökt gräva sig in i en av burarna, det var en rejäl grop. Jag satte upp elnät runt burarna, på med elstängselaggregat - och sen var det lugnt.
I somras hade vi kaniner i burar på gräsmattan. En natt vaknade jag av ett väldigt väsen och gick ut för att se vad det var frågan om. Då höll grannens jakthund på att försöka gräva sig in i en bur! Jag schasade iväg hunden och skrek åt henne. Några timmar senare kom hon tillbaka igen, då fick jag gå ut och hojta igen. Kaninerna var rädda, men oskadda. Påtalade detta för grannen på morgonen, som menade att hunden smitit ur lagården, där hon brukade vara instängd nattetid.
Så var det verkligen räven som försökt attackera hönsen den först gången? Jag tvivlar.

El funkar mot både rävar och hundar :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Räven vill äta kaninerna
« Svar #22 skrivet: 05 mar-15 kl 07:28 »
Som mångårig hönsägare skriver jag detta.
Att lämna smådjur ute över natten i kompostbur är att utmana ödet  Den enda funktion en sådan bur har är att hålla kaninen inne.. Det dröjer inte länge förrän det kommer en räv,  grävling, mink, iller e.d. och tar sig in hur lätt som helst.
Nej,  bygg en rejäl bur. Fyrkantsnät,  små maskor,  nät både över och under, kraftig konstruktion som tål att hoppas och krafsas på av större hund.  Och med ett krypin där kaninen kan gömma sig ordentligt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Räven vill äta kaninerna
« Svar #23 skrivet: 06 mar-15 kl 06:25 »
Vi har såna burar, men det är ändå ett oerhört stressmoment för kaninerna (eller hönsen) att ha en aggressiv räv/hund som försöker komma åt dem, även om rovdjuret inte lyckas. Därför är elstängsel ett bra komplement!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1202 gäster, 3 användare
Jon.b, peterm, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser