Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få loss fastrostade/brända skruvar på häll till Husqvarna vedspis 1926?  (läst 6702 gånger)

zarolea

  • Inlägg: 3
    • Halland
Hej Jag behöver byta brännjärn på en vedspis Husqvarna Norrahammar 1926 (vitemaljerad vedspis) De fyra skruvarna i hällen är fastrostade  eller fastbrända och går inte att lossa trots behandling med rostlösningsolja och slagskruvmejsel. Jag har fått ut brännjärnet på högersidan utan att lyfta hällen men det verkar omöjligt att få ut det vänstra brännjärnet utan att skruva av hällen eller går det?
Zarolea

Grönemad

  • Inlägg: 19
Du får inte lossa hällen. Sitter brännjärnet fast på sin plats eller menar du att du inte får ut det.

zarolea

  • Inlägg: 3
    • Halland
Brännjärnet är löst så jag kan lyfta det 5-10 mm sedan tar det emot i hällen. Framme vid vedluckan finns ett vinkeljärn som går att lossa men det hjälper inte. Varför får jag inte skruva av hällen? Vad händer  då ?

Grönemad

  • Inlägg: 19
När du har lyft det ska det gå att vinkla det in mot eldstaden. kanske det bakre brännjärnet har hamnat fel så det motar. Vinkeljärnet du skrev om saknas på min spis men om det går att lossa borde det inte bero på det.
Skruvarna som håller hällen är genomgående och sitter med muttrar under spisen. Dom håller ihop hela spisen. Om du skulle lyckas lossa det ovanifrån blir det nog problem att få ihop det igen.
Du får försöka lirka ut det på något sätt. det ska gå.
lycka till.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
Om brännjärnet är så skevt att de inte går att få ut så ta hammarn och slå sönder det så kan du enklare plocka ut bitarna.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
Skiljer sig alltså 1926 från de nyare 3026 och 3027 på den punkten? Min 3027 har korta skruvar för hällen, som är ingängade i "öron" omedelbart under hällen.

Jag vill avråda från att använda slagskruvmejsel på vedspisar och andra gjutjärnskonstruktioner, det innebär bara risk att spräcka gjutjärnet. Bättre med en vanlig skruvmejsel som passar perfekt i skruvskåran (slipa om den om nödvändigt) och som har fyrkantig klinga så man kan ta i med skiftnyckel för att få bra moment Och lämpligen en biffig person som trycker ner mejseln samtidigt så den inte glider ur skruvskåran. Man kan också använda spärrskaft och kraftbits.

För att få loss fastbrända skruvar kan man glödga godset där skruven är ingängad med gassvets, när det har kallnat till runt 100-150 grader (låt kallna tills det inte längre smälter lödtenn och vänta en liten stund till) sprayar man på rostolja, och sprayar på mer medan det fortsätter kallna. Sen brukar det vara lätt att få loss dem.
Ett tips till är att göra ren ev utstående ände av gängan med stålborste innan man börjar med rostolja.

Tänk på att tätningssnöret under hällen är av asbest om ingen har bytt ut det mot glasfiber i modern tid. Det kommer alltså att spridas asbestdamm omkring spisen när man lyfter hällen, och då bör man vidta gängse skyddsåtgärder mot asbest.

zarolea

  • Inlägg: 3
    • Halland
Hej Vid tredje försöket upptäckte jag att bultarna var genomgående så jag lirkade på järnet, slog bort de värst skadade delarna och lite eldfast lera, som jag inte upptäckt tidigare. Med kofot lyckades jag sedan lirka ut brännjärnet. Brännjärnet hade blivit skevt i samband med att det blivit utbränt. Ja det hade nog blivit svårt att få ihop spisen om jag lyckats lossa de genomgående bultarna men det verkar omöjligt som tur är.
Tack för hjälpen.
Nu murar jag in eldfast keramik istället, det har jag använt på högra sida av eldstaden under några år och fungerar bra.
Varmvattencisternen läcker, inte för vi behöver den, men något tips hur jag kan täta den?
Zarolea

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
Jag antar att varmvattenbehållaren är av koppar och tennlödd, då är bästa tätningsmetoden att löda om på de otäta ställena. Gör rent ordentligt före lödningen. Använd blyfritt lödtenn och något starkt flussmedel (t ex zinkklorid, "släckt saltsyra" ), eftersom det är ganska tjock kopparplåt går det åt mycket värme för lödningen, man klarar det knappast med lödkolv utan det blir till att värma med stor gasolbrännare.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Brukar inte koppartankarna vara lödda med mässingslod?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ca

  • Inlägg: 248
De är förtennade invändigt och bränner så småningom sönder mot spissidan om de inte är vattenfyllda. Dessutom kärvar kranarna fast om de inte används.

 

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
Vattentanken måste alltid vara vattenfylld, annars går de tennlödda skarvarna upp. Det bästa är att löda sönder alltihop, göra skarvarna plåtrena och löda allt med silverlod. En massa arbete, men sen är du fri problemet. Löder man fast en 1/2 tums nippel samtidigt och monterar en kulventil, so har man även en hållbar kran, som inte fastnar. Ser väl inte so snygg ut, men funkar.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Marie Svensson

  • Inlägg: 1
Skruv ? Husqvarna vedspis 1926?
« Svar #11 skrivet: 10 dec-20 kl 20:14 »
Hej!
Min höll har blivit lite skev och märkte idag att skruven längst uppe till vänster som är genomgående genom hela spisen har gått av mitt på. Vad heter denna ”skruv”? Någon som vet vart jag kan beställa en ny? Svårt att byta?
Med vänlig hälsning, Marie

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skruv ? Husqvarna vedspis 1926?
« Svar #12 skrivet: 10 dec-20 kl 21:51 »
Hej!
Min höll har blivit lite skev och märkte idag att skruven längst uppe till vänster som är genomgående genom hela spisen har gått av mitt på. Vad heter denna ”skruv”? Någon som vet vart jag kan beställa en ny? Svårt att byta?
Med vänlig hälsning, Marie

Josef Davidsson kan ha.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
Förmodligen är det enklare att antingen anskaffa gängstång med rätt gänga, eller tillverka skruvarna av rundjärn som gängas i ändarna, än att få tag i dem som originalreservdel.
Med största sannolikhet är det en UNC-gänga. Kanske 5/16" eller 3/8". Det är ju lätt att mäta sig fram till.

En annan möjlighet är ju att skarva befintlig skruv - kapa på båda sidor av det sönderbrända/sönderrostade stället och svetsa dit en bit rundjärn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

839 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser