Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lerklining vindstak  (läst 3596 gånger)

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
Lerklining vindstak
« skrivet: 02 apr-17 kl 02:38 »
Jag tänkte ha Lerklining i trossbotten innan isoleringen (lin), men jag har inte läst om att ha det ovanpå innertaket. Borde inte det vara en bra ide? Fukten stiger ju mot taket där då leran kan ta hand om, eller kanske bättre uttryckt, reglera fukten. Det kommer att bli 30 till 41 cm lin isolering i taket, det lutar lite så därför 11 cm skillnad i isolering.

Och sen skulle det väl egentligen vara lerklining på vindsgollvet som suger åt sig fukten ifrån trägolvet, fast då måste ju det behandlas på något sätt så att vinden kan utnyttjas utan att lerklining där blir förstörd.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Lerklining vindstak
« Svar #1 skrivet: 02 apr-17 kl 04:17 »
Man har ofta haft lera som isolering mellan våningar, isolerar också bra mot ljud. Men då är det inte lerklining utan pulver av lera

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Lerklining vindstak
« Svar #2 skrivet: 29 jun-17 kl 01:52 »
Lerklining tar ju inte bort fukten utan har mer en förmåga att ta tills och avge. Buffra. Annars behövs nog lite mer detaljerad teknisk beskrivning för att förstå vad du verkligen vill göra

Postat med Alternativ.nu´s app


Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Lerklining vindstak
« Svar #3 skrivet: 28 jul-17 kl 20:00 »
Nu är taket på gång. Det blir ett flätat tak med leklining. Jag har inte sett något sådant, bara set väggar som är flätade och sen lerkining på det. Nu är det ribborna som ska upp på väggarna sen är det bara att börja lerklina.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Lerklining vindstak
« Svar #4 skrivet: 29 jul-17 kl 21:30 »
Wow. Snyggt byggt! Hoppas verkligen det funkar. Berätta gärna mer om hur det går. Vad skall du ha som armering i lerklining en?  Lin?

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Lerklining vindstak
« Svar #5 skrivet: 13 aug-17 kl 14:11 »
Hur går det?

Postat med Alternativ.nu´s app


Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Lerklining vindstak
« Svar #6 skrivet: 15 aug-17 kl 17:33 »
Nu är allt klart för att lerkinas, både ribbor och träpluggar har kommit upp. Nu väntar jag på att få hem tvångsblandaren sen så ska jag börja med lerkliningen.
Jag kommer att använda hampa i första lagret för att det är kortare bitar så att det är lättare att komma in mellan alla kvistar i taket (Lättströ Granngården Hampa) sen blir det halm och hö. Som sista lager i taket blir det lerull. Kommer också att använda lerull runt fönster och andra ställen där det kan uppkomma sprickor. Ska iväg och hämta ullen nu i helgen, det är en som precis klippt får och ullen skulle han bara slänga, bra för mig  :) Annars var tanken att använda ett armeringsnät av lin

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Lerklining vindstak
« Svar #7 skrivet: 15 aug-17 kl 18:17 »
Dela gärna mer och lite bilder

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Lerklining vindstak
« Svar #8 skrivet: 15 aug-17 kl 19:23 »
Dela gärna bilder och lite tips erfarenheter om du kan. Jätteintressant att få följa

Postat med Alternativ.nu´s app


Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Lerklining vindstak
« Svar #9 skrivet: 02 sep-17 kl 09:39 »
Har nu kommit halvvägs med första lagret på taket och en bit av väggen. Och det lagret på taket var lite pilligt att få dit. Försökte först bara med händerna, men var sen och skaffade en liten fogslev, den är 8 cm lång och det gick dubbelt så fort med den. Fogslev ”Halv” 10 mm heter den på Biltema. Blandningen på undersidan av taket gjorde jag lite fastare och på ovansidan lite lösare. Sen på ovansidan där slängde jag dit leran, därför bra att ha den lite lösare.


Fråga gärna om det är något ni vill veta. Roligt att det finns någon som är intresserad.


Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Lerklining vindstak
« Svar #10 skrivet: 29 sep-17 kl 21:47 »
Nu är det klart med leklining i år, börjar bli för sent för att det ska torka bra. Det blev 2 lager till ovanpå taket och ett litet utjämningslager på undersidan, men bara på halva taket. Körde med piggroller på det innan det torkade för mycket för att nästa lager ska fästa bättre. Det kommer att bli ca 12 cm tjockt när det är klart.

Till vänster är golvåsarna lite tätare, men det är för att det ska bli en rocket mass heater där.

Och här är min lerutgrävning.

Ingen annan som har nå lerklining eller nå lerbygge på gång som har nå bra erfarenhet ifrån? Dela gärna med er.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Lerklining vindstak
« Svar #11 skrivet: 30 sep-17 kl 02:48 »
Det framgår inte riktigt vad du blandade lera med? Bara hampa? eller också med sand?

För horisontella ytor brukar man ofta kunna använda en sådan spruta som man normalt använder till spritputs för att applicera lerbruket med, men då måste det ju vara ganska flytande och det kanske inte passar i ett tak

https://www.youtube.com/watch?v=jLVEWZkdhlg
« Senast ändrad: 30 sep-17 kl 02:55 av kurt »

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Lerklining vindstak
« Svar #12 skrivet: 30 sep-17 kl 15:02 »
En sån där spruta har jag aldrig sett, bara sett såna där stora sprutor för puts. Skulle nog vara bra till flätade väggar tror jag. Jag använde en ganska så fast blandning till taket, men kanske skulle gå att spruta på det om man gör det i flera tunna lager.

Jag hade 2 delar hampa, 1,3 lera och 1,7 sand, lite extra lera i den bara för att få den blandning lite fetare. Och lagret som jag jämnade ut med hade jag 1 del lera, 2 delar sand en del hampa och en del halm. Det är inte hackad halm så jag blandade in det för hand, tanken är att halmen ska förhindra sprickbildning bättre än bara hampa. Och sen på vinden på sista lagret hade jag lika delar sand som hö och en del lera. Halmen hade kortare strån än höet, så därför blev det halm för att det skulle bli lite lättare att få upp det i taket.

Sen sista lagret efter ullen funderar jag på att ha spån istället för sand för att få ett slätare resultat. Kanske också ha rivet papper i. Får prova och se.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Lerklining vindstak
« Svar #13 skrivet: 30 sep-17 kl 17:21 »
Jag har sett dem spraya på lera på Friland i Danmark, och på nätet kan man finna många exempel

https://www.strawbale.com/spray_or_hand_plaster/

https://www.youtube.com/watch?v=KSWhapDFr0I

https://www.youtube.com/watch?v=rJuAiFKt8FE

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Lerklining vindstak
« Svar #14 skrivet: 30 sep-17 kl 17:22 »
Hur är fuktnivån i rummet? Och temperatur? Har du nån ventilation igång?

Postat med Alternativ.nu´s app


Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Lerklining vindstak
« Svar #15 skrivet: 02 okt-17 kl 00:49 »
På vinden var det nu sist jag var upp 22 grader och 55% luftfuktighet. Har en värmefläkt och en avfuktare som står där, och vinden är inte nå tät alls men lyckas ändå hålla runt 18 grader på nätterna. Och inne har jag en värmefläkt som går endast på nätterna och som är riktad mot något av golvets ytterhörn där det är som kallast. Sen har jag en värmepump som nu står på avfuktningsläge. Vet inte hur fuktigt det är inne, men när jag hade den andra avfuktaren inne så var det mellan 50% å 75% luftfuktighet, beroende på om det var på helgen när jag höll på med lerkliningen eller på en vardag då det bara fick torka. Är ungefär 23 grader inne, men när värmefläkten går så kan det bli 28 grader uppe vid taket. Ventilationen är bara självdrag, är lite otät här å där än.

Sen har det börjat växt lite vete på golvet, några frö frön halmen som har börjat grott lite. Men det är normalt har jag hört.
« Senast ändrad: 02 okt-17 kl 08:07 av Gorrgel »

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Lerklining vindstak
« Svar #16 skrivet: 06 nov-17 kl 22:37 »
Åh vad kul. Det här projektet vill jag se mer av. Särskiltnygiken på hur bra leran står sig i taket.  Och hur inomhusklimatet blir när det är lera på alla håll.  Följer med intresse!

Postat med Alternativ.nu´s app

odlar och äter, bygger och bor.

 

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Lerklining vindstak
« Svar #17 skrivet: 21 nov-17 kl 15:31 »
Nu har jag köpt några stycken Rubicson Datalogger som mäter både luftfuktigheten och temperaturen. Har ställt så dom loggar var tionde minut.

Nu blir det kanske inte så mycket fukt här än, är bara från mig, katten och lite kaffekok, har inte sätt in vedspisen ännu. Men den ska in nu någon gång under vintern är det tänkt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser