Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa boken om självhushållning  (läst 7381 gånger)

Gika

  • Inlägg: 152
Bästa boken om självhushållning
« skrivet: 09 nov-17 kl 16:43 »
Något som verkligen får mig att speeda igång är tanken på självhushållning med grönsaker. Själv äter jag mest grönt men har barn som absolut inte äter grönt. Så eg är det bara jag som ska "självhushållas".
Jag bor inte optimalt. Bor i lägenhet men har tillgång till en stenig sommarstuga.
Jag undrar lite hur man börjar. Har inga bra förvaringsmöjligheter. Frysen är liten och fylls ofta av lingon och blåbär. Kanske kan jag offra en garderob och förvara konserver men den blir ju rumstempererad.  Kanske kan vindsförrådet duga men jag vet inte om det blir frysgrader där. Och mössen bor väl där. Så förvaringsfrågan behöver lösas.
Själva odlandet är väl ett mindre problem. Frågan är väl snarare VAD jag ska odla.
Kanske skulle en bok i ämnet hjälpa mig att komma ur startgroparna och faktiskt komma igång till våren.
Tips på bra bok önskas.

Postat med Alternativ.nu´s app


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bästa boken om självhushållning
« Svar #1 skrivet: 09 nov-17 kl 17:24 »
Kolla i alternativs butik..

Tidningen åter innehåller mycket bra..

Fjäderfän och kaniner

VS

  • Gäst
SV: Bästa boken om självhushållning
« Svar #2 skrivet: 09 nov-17 kl 19:40 »
"Latmansträdgården" av Kerstin Engstrand

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bästa boken om självhushållning
« Svar #3 skrivet: 10 nov-17 kl 19:23 »
John Seymours Självhushållning
Marie och Gustav Mandelmanns Självhushållning på Djupadal
Lena Israelssons Handbok för Köksträdgården
är ex på bra och inspirerande böcker.
När det gäller frågan om exakt vad du ska odla så måste du utgå ifrån vad du vill äta, hur mycket du kan ta tillvara och hur mycket tid du har att lägga på odlandet. Och så var i landet du ska odla.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bästa boken om självhushållning
« Svar #4 skrivet: 11 nov-17 kl 14:22 »
Skilnadens Trädgård (Sara Bäckemo) om odling , skörd och matrecept. Två böcker, lättlästa och många praktiska tipps.
kretslopp

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Bästa boken om självhushållning
« Svar #5 skrivet: 11 nov-17 kl 19:39 »
Sara Bäckmos bästa råd till den som vill börja odla är oslagbart, lyder ungefär: "det viktigaste är inte att ha en bra plan, det viktigaste är att börja!"

Postat med Alternativ.nu´s app


Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Bästa boken om självhushållning
« Svar #6 skrivet: 11 nov-17 kl 21:46 »
Något som verkligen får mig att speeda igång är tanken på självhushållning med grönsaker. Själv äter jag mest grönt men har barn som absolut inte äter grönt. Så eg är det bara jag som ska "självhushållas".
Jag bor inte optimalt. Bor i lägenhet men har tillgång till en stenig sommarstuga.
Jag undrar lite hur man börjar. Har inga bra förvaringsmöjligheter. Frysen är liten och fylls ofta av lingon och blåbär. Kanske kan jag offra en garderob och förvara konserver men den blir ju rumstempererad.  Kanske kan vindsförrådet duga men jag vet inte om det blir frysgrader där. Och mössen bor väl där. Så förvaringsfrågan behöver lösas.
Själva odlandet är väl ett mindre problem. Frågan är väl snarare VAD jag ska odla.
Kanske skulle en bok i ämnet hjälpa mig att komma ur startgroparna och faktiskt komma igång till våren.
Tips på bra bok önskas.

Postat med Alternativ.nu´s app

Jag har nån bok på engelska som är jättebra, fast jag kommer inte ihåg vad den heter just nu.

De ger olika förslag på hur man kan bli mer självförsörjande inom olika områden (tex bakning, matlagning, grönsaker, skönhetsprodukter, kläder) och delar upp det i "om du bor i lägenheten", " om du bor i villan", "om har en gård" osv.   I princip går det ut på att försöka sig på olika saker och ta det så långt man tycker det är kul. T.ex. 1) baka bröd istället för att köpa färdigt, 2) prova på att mala eget mjöl hemma i köket, 3) kärna eget smör.

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bästa boken om självhushållning
« Svar #7 skrivet: 12 nov-17 kl 15:46 »
Skillnadens har också många tipps på förvaring och tillvaratagande av skörd.
kretslopp

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Bästa boken om självhushållning
« Svar #8 skrivet: 13 nov-17 kl 09:21 »
Lägenhet och stenigt sommarboende låter inte som att du kan få någon jätteproduktion. Jag lyckas få fram 50-100 kg grönsaker per säsong (rätt skuggig villaträdgård och stenig sommartomt) och det äter maken och jag upp direkt, och då äter vi också en massa annat förutom grönsaker. Alltså jag tror inte förvaring blir något problem.

Annars brukar väl tomater och gurka slinka ner även hos barn som inte äter 'grönt'.  Samt potatis (som mos om inte annat).  Sockerärter kan också gå.  Sallad kanske. 

Förresten håller sig mogen lök i rumstemperatur, alltså inga särskilda förvaringsproblem.

Ibland har jag fått överproduktion av sommarsquash, men grannar tar gärna emot.

Ja Israelssons Handbok för köksträdgården är bibeln här i huset. Så sätt igång!   Så här års är det kanske att läsa på som gäller.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Bästa boken om självhushållning
« Svar #9 skrivet: 13 nov-17 kl 10:53 »
Förresten har Lena Israelsson kommit med en ny bok 'Odla hela året' eller dyl. Tips om att odla inomhus på vintern.  Bl.a. groddar och småblad till sallader.

Om jag var du  skulle jag förresten börja med hallon, smultron och jordgubbar.  Så får du stöd av familjen direkt. 

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bästa boken om självhushållning
« Svar #10 skrivet: 13 nov-17 kl 12:01 »
Självhushåll är egentligen ett vitt begrepp då det inte bara handlar om odling . Så ska man hålla sig strikt till självhushåll så passar nog John Seymours Självhushållning bäst då den spänner om ett vidare område än bara odling . Men pratar man bara om odling så finns det många bra böcker så som Lena Israelsson och Sara Bäckmos böcker som är väldigt bra bra.

 

VS

  • Gäst
SV: Bästa boken om självhushållning
« Svar #11 skrivet: 20 nov-17 kl 12:09 »
"Latmansträdgården" av Kerstin Engstrand
Denna är absolut inte bästa boken som har skrivit om självhushållning snarare långtifrån men en av bäst lämpade böcker för en nybörjare som har en hektisk vardag men ändå vill se resultat av sina trädgårdssysslor utan att lägga mycket tid för det, författarinnans målgrupp är just sådant folk som hon själv är. 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bästa boken om självhushållning
« Svar #12 skrivet: 07 aug-19 kl 19:32 »
Hittade du boken som passade dej? Hur gick det för dej Gika kom du igång med ditt självhushållnings projekt? Vad blev det för något som du odlade? Hur löste du förvaringen?
kretslopp

isatis

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Bästa boken om självhushållning
« Svar #13 skrivet: 11 nov-20 kl 22:04 »
Jag har boken Börja med småbruk av Anne Nilsson  Hade stor glädje av den då jag odlade. Nu sätter åldern och orken stopp för tungt arbete i trädgården. Är någon intresserad av boken så är den till salu för 100 kronor. Den är välläst och har ett ägarnamn på pärmens insida.
Ha det gott / Isatis

inger.lundstrom@gmail.com

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Bästa boken om självhushållning
« Svar #14 skrivet: 16 nov-21 kl 11:28 »


Här är ett boktips: Ät vilda växter av Lisen Sundgren
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser