Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få traktorn mera lättstartad?  (läst 19089 gånger)

vindensbonig

  • Gäst
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #40 skrivet: 10 dec-12 kl 13:34 »
Jag som levde mina första 33 (typ) år i norrland har liksom i huvet att allt ska ha motorvärmare för att startas, det blir liksom bara en del av verkligheten november-mars...
Genvägar är det tyvärr ont om.
Måste man vara Norrlänning för det tror du? :)  Men du har rätt i att det finns sällan genvägar .

Existens!

  • Gäst
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #41 skrivet: 10 dec-12 kl 14:00 »
Nåja, de flesta har väl en fungerande köldstart ner till 10-15 grader, så man ska kunna få igång dom oplanerat.  Vår gamla IH med glödstift i cylindrarna gick att sparka igång i vilken kyla som helst.. men det lät ju inte så roligt  :)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #42 skrivet: 10 dec-12 kl 14:23 »
Nåja, de flesta har väl en fungerande köldstart ner till 10-15 grader, så man ska kunna få igång dom oplanerat.  Vår gamla IH med glödstift i cylindrarna gick att sparka igång i vilken kyla som helst.. men det lät ju inte så roligt  :)

Färgen var inte heller så vacker medans det lät illa antar jag.

Min lastbil visar en samtida version av slaget vid lützen när den går igång vintertid.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Leifem

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #43 skrivet: 10 dec-12 kl 14:43 »
Ja oftast har det varit ringarna, sen nån hel renovering mellan. Just nu står den still och behöver nya ringar igen. Sen hur mycket som beror på för mycket gas vet man ju inte men ibland har jag varit otålig och fått i för mycket. Då hörs det ju som hammarslag inne i motorn när den startar och det kan ju knappast vara optimalt.

Ringar igen o igen, tyder enligt mej på att problemet kan va att du har så stora vändkanter i cylindrarana så det kan va den egentliga orsaken.. ???
Kolla upp det då fort du rivit bort toppen. Vilka ringar brister..? bara övre eller.. oljeringarna..?

Halte

  • Gäst
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #44 skrivet: 10 dec-12 kl 18:47 »
-7 grader, Glödning, iaf tror jag det, i 30 sekunder sedan startade den som om det varit sommar.

Tror inte den skulle startat så snällt om det nu inte var glödningen jag fick igång.

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #45 skrivet: 10 dec-12 kl 20:48 »
Nej knappast. . Grattis. .då funkar den nog :)

Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #46 skrivet: 10 dec-12 kl 21:36 »
Jag vet inte om ni har tagit upp det i tråden,men finns det inte någon kallstarts knapp på insprutnings pumpen.
På min drar man stopp reglaget ut ifrån pumpen då ger den max diesel.
Fast jag har en äldre major.
Mvh anders

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #47 skrivet: 10 dec-12 kl 22:00 »
Köldstarten på pumpen brukar bara finnas på radpumparna, som det troligen sitter på din Major. En Lucas?  På dom lite nyare Fordarna brukar det vara centrifugalpump och på dom har jag knappt aldrig sett en köldstartsknapp.

Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #48 skrivet: 11 dec-12 kl 21:58 »
OK då har jag lärt mig något idag också.
Mvh anders

klex

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #49 skrivet: 16 dec-12 kl 06:38 »
En tvåsekunders puff av startgas i insugningsröret (genom ett pyttelitet hål i insugningsslangen/röret) startar traktorn ner till minus femton grader.
Motorvärmare är snällare mot motorn men tar längre tid. 
Överdriv inte mängden startgas, för mycket kan vara obra för motorn...   :)

ulfgustav

  • Inlägg: 29
    • Lappland
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #50 skrivet: 25 dec-12 kl 09:20 »
En traktor blir också mera lättstartad om spridarna är rätt instälda samt har bra spridning. Lämna in dem till dieselverkstad för genomgång. Att byta glödstift är också att rekommendera

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #51 skrivet: 28 sep-15 kl 20:27 »
Tar liv i min gamla tråd igen.. Har egentligen inte kommit något närmare med det hela på 3 år men nu börjar det bli aktuellt igen då jag funderar på att köpa en ny traktor och kommer nog att sälja av med denna lilla pärla. Och då vore det ju fint att kunna stoltsera med en fungerande glödning.

Det är alltså konstaterat att det sitter glödstift på traktorn. Det som inte är fastställt är om de är inkopplade så att de "aktiveras" på något sätt.

Kan jag mäta upp på något vis om de får ström när man exempelvis vrider på startnyckeln?

Nästa fråga blir ju då. OM det går att mäta upp och de faktiskt får ström fram. Hur mäter man upp att glödstiften i sig själva fungerar?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Rubensgården

  • Gäst
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #52 skrivet: 28 sep-15 kl 20:34 »
De drar såpass mycket ström att du borde märka att spänningen sjunker när du glöder. Min BMC mini är inte känd för att vara lättstartad. Den vevar jag tills det kommer ånga ur avgasröret. Sen glöder jag i 30 sekunder. Sen går den igång fint.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #53 skrivet: 28 sep-15 kl 21:38 »
Glödstiften ska kopplas in innan man kör startmotorn, på äldre dieselfordon brukar det finnas en separat strömbrytare eller möjligen en extrafunktion i tändningslåset som aktiveras t ex om man slår på tändningen och dessutom trycker in nyckeln. Man brukar behöva glöda minst 30 sekunder före start om motorn är helt kall.

Ett sätt att kolla om glödstiften fungerar är att slå på glödningen en stund och sedan känna efter om alla glödstift har blivit varma.
Äldre dieselfordon har ofta seriekopplade glödstift, och där bryts kretsen helt och hållet om ett glödstift är trasigt. Det kan också hända att om ett glödstift får kortslutning till jord så bränns de stift som ligger före detta i kedjan sönder, och så får man byta allihop.
På modernare fordon brukar glödstiften vara parallellkopplade, och då kan enstaka stift gå sönder utan att det påverkar de andra.

En bra början kan vara att titta i instruktionsbok och elschema för traktorn (bör gå att ladda ner från maskinisten.net om du inte har dem) för att se hur det är meningen att glödningen ska manövreras, och hur glödstiften ska vara inkopplade.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #54 skrivet: 11 okt-15 kl 19:37 »
Det finns ju också varianten med glödstift kopplade över förkopplingsmotstånd. På vår Mini går glödningen över från 9V till stiften upp till 12V när startmotorn går. Allt för att hålla spänningen uppe till stiften.

På vår Allgaier ska man alltid pumpa i diesel manuellt före start för att, vad jag tolkade det som, inte kolvringarna ska fastna. Kan det stämma? Har inte orkat översätta hela manualen och tyska är jag inte bra på.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #55 skrivet: 11 okt-15 kl 19:53 »
När glödstiften är seriekopplade finns det så gott som alltid förkopplingsmotstånd, detta för att samma sorts glödstift ska kunna användas oavsett hur många cylindrar motorn har. Ofta sitter ett av motstånden monterat på instrumentbrädan för att man ska kunna kontrollera glödströmmen genom att se om motståndet glöder.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #56 skrivet: 13 okt-15 kl 20:25 »
Varför köpa ny?
Är forden för liten för dina behov?


Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Få traktorn mera lättstartad?
« Svar #57 skrivet: 13 okt-15 kl 20:52 »
Ja.. Och den stora är för skraltig.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 6 användare (2 dolda)
simon.arvestrand, javill, Tur-Johan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser