Glödstiften ska kopplas in innan man kör startmotorn, på äldre dieselfordon brukar det finnas en separat strömbrytare eller möjligen en extrafunktion i tändningslåset som aktiveras t ex om man slår på tändningen och dessutom trycker in nyckeln. Man brukar behöva glöda minst 30 sekunder före start om motorn är helt kall.
Ett sätt att kolla om glödstiften fungerar är att slå på glödningen en stund och sedan känna efter om alla glödstift har blivit varma.
Äldre dieselfordon har ofta seriekopplade glödstift, och där bryts kretsen helt och hållet om ett glödstift är trasigt. Det kan också hända att om ett glödstift får kortslutning till jord så bränns de stift som ligger före detta i kedjan sönder, och så får man byta allihop.
På modernare fordon brukar glödstiften vara parallellkopplade, och då kan enstaka stift gå sönder utan att det påverkar de andra.
En bra början kan vara att titta i instruktionsbok och elschema för traktorn (bör gå att ladda ner från maskinisten.net om du inte har dem) för att se hur det är meningen att glödningen ska manövreras, och hur glödstiften ska vara inkopplade.