Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  1 1/2 årig höna vinglar IBLAND  (läst 1025 gånger)

serasera

  • Inlägg: 49
    • Uppland
1 1/2 årig höna vinglar IBLAND
« skrivet: 19 sep-14 kl 10:10 »
Jag har skrivit massa inlägg redan och fått massa bra hjälp och råd så jag fortsätter tjata om nästa problem. En höna som jag trodde hade symtom på marek efter vad jag hört, o en av mina 5 månaders kycklingar dog i vad jag tror är marek för några veckor sedan. Nu vinglar hon iaf med nån attack om dagen, ibland går det nån dag mellan jag ser nåt ovanligt o hon verkar må bra. Äter dricker och springer, sover dock i redet och är lite mer för sig själv. Men när hon vinglar ser hon verkligen full ut och vingen släpar i backen eller står rakt ut/upp över huvudet. Kan få hjälp med avlivning så fort jag behöver men hur ska jag veta?!

 

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: 1 1/2 årig höna vinglar IBLAND
« Svar #1 skrivet: 19 sep-14 kl 22:39 »
Det skulle kunna vara Marek, kanske. Jag hade en höna i den åldern som fick det. Så om jag var du skulle nog bara vänta och se hur det utvecklar sig.  Alla de andra hönsen har ju redan blivit utsatta för smitta ändå, så det spelar ingen roll om man avvaktar.  Bara att hoppas att de övriga är immuna.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: 1 1/2 årig höna vinglar IBLAND
« Svar #2 skrivet: 11 nov-14 kl 19:57 »
Om det inte är marek så kan det vara vitamin B-brist - det kan ge vinglighet. Testa att ge multivitamin i vattnet eller krossade b-vitamintabletter och se om det blir bättre.

Fast det hjälper bara tillfälligt enligt min erfarenhet. Så jag har fått avliva mina höns som har haft problem med B-vitamin upptag. Det krävs ständigt vitamin-tillägg och de växer inte lika bra som sina friska syskon...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser