Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solpanel till pannans elpatron?  (läst 14435 gånger)

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
Solpanel till pannans elpatron?
« skrivet: 20 okt-13 kl 21:14 »
Halloj!
 
I huset jag hyr finns en kombipanna från 70-talet. Ved-el-olja. Används 99% till ved, men om jag åker hemifrån längre perioder under vintern måste elpatronen kopplas i så inte vattensystemet fryser. DYRT och ONÖDIGT känns det!

Mannen som äger huset fick en idé om att det borde gå att koppla solpaneler till elpatronen och låta den el som blir bli värme. Mest för att det vore ett smidigt sätt att fixa underhållsvärme i huset. Det behöver ju bara hållas frostfritt, och vattensystemet finns ju redan.

Så: Är det en genialisk idé, eller jättekorkad? Hur mycket krångel och omvandlingsgrejer skulle behövas? Tankar?

Ber om ursäkt om detta hamnat på fel tavla.

MVH Malin

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-13 kl 23:03 »
Det är inte alls en korkad idé.

Men krångligt blir det nog.
Och omvandlingsutrustning behövs, antingen en elpatron anpassad för 24 volt.
Eller så behövs en inverter för att växla upp 24v till 230volt.

Alternativet är att se till att systemet kostar mindre att värma upp till att börja med.
Isolera alla rör etc...
Sedan är det första jag tänker på, är att slänga över täcken över alla element när jag åker bort, och bara vill ha frostfritt värmesystem. Onödigt att elementen blir kalla av kylan i rummen då.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #2 skrivet: 20 okt-13 kl 23:09 »
Det här kanske kan intressera?
http://cornucopia.cornubot.se/2012/10/solceller-betalar-sig-pa-sex-ar-utan.html

Jag gissar att det är svårt att få någon vidare effekt under vintermånaderna, men vår och höst borde det kunna ge ett tillskott och på sommaren skulle man kunna slippa elda nästan helt.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #3 skrivet: 21 okt-13 kl 06:48 »
Solceller är än så länge alldeles för dyra i förhållande till den energi man får ut ur dem, för att det ska vara någon mening att använda dem för att värma vatten. Då är det bättre att sätta  upp solfångare som värmer vattnet direkt med solenergi utan att gå omvägen via el.
Ett problem är dock att man inte får ut mycket energi ur vare sig solfångare eller solceller då det är som mörkast och kallast på vintern, så det blir säkert några veckor per år man måste använda ström från elnätet till elpatronerna ändå.

Om du ändå väljer att använda solceller:
Det är inte alls självklart att det är just 24 V som gäller för spänningen direkt från solpaneler utan det beror ju på hur många solceller som ligger i serie. Elpatronen behöver inte heller matas med precis den spänning som står på typskylten, den är ju helt enkelt ett motstånd och vad man än tillför för spänning till den så blir det värme, effekten är ju lätt att räkna ut med hjälp av grundläggande ellära från högstadiet.

En annan lösning för att hålla huset frostfritt med mindre elförbrukning är att sätta upp en billig luft/vatten-värmepump, visserligen lär elpatronerna få gå in ändå under korta perioder när det är som kallast på vintern men det kan ändå bli en bra affär. Man bör dock räkna igenom det grundligt och inte svälja värmepumpssäljarnas kalkyler med hull och hår. Värmepumpar är inte helt krångelfria, så med en sådan lösning är det bra om det finns någon i närheten som kan titta till anläggningen regelbundet.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #4 skrivet: 25 okt-13 kl 21:16 »
Tyvärr faller det på en annan aspekt med...
när det är som kallast så är det mörkt..

men inte kan det kosta många kronor att låta elpatronen hålla 10grader i systemet... eller?isåfall isolera den mer.
Eller köp en luft luft värmepump som ger värme i huset så det inte blir så kallt inne..

Rubensgården

  • Gäst
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #5 skrivet: 17 feb-14 kl 16:28 »
Fyll systemet med glykol? Billigt från skroten, ökar kokpunkten och värmetransportförmågan.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #6 skrivet: 19 feb-14 kl 20:36 »
Det är som du skriver en jättekorkad ide. Solpaneler i den storleken så att det gör någon märkbar nytta kostar mycket mer än att byta ut hela det gamla pannskrället till en modern pelletspanna. Då slipper du också joxandet med veden.
En kombipanna med elpatron är dock väldigt olönsam eftersom den strålar ut värme åt alla håll. En begagnad elpanna är mer ekonomisk att köra på el för den är i alla fall isolerad.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #7 skrivet: 19 feb-14 kl 20:43 »
Fyll systemet med glykol?
Tyvärr så sänker glykol ytspänningen vilket leder till ökad läckagerisk om inte systemet är 100% perfekt tätt i varenda skarv.

lillebrormats

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #8 skrivet: 21 feb-14 kl 10:35 »
Kostnaderna skulle bli orimliga, själv är jag mickroproducent av el från solceller och ett litet vindkraftverk. När jag har överskott av el dumpas det till en varmvattenberedare, så i en liten skala går det.

Isolera alla rör etc...
Sedan är det första jag tänker på, är att slänga över täcken över alla element när jag åker bort, och bara vill ha frostfritt värmesystem. Onödigt att elementen blir kalla av kylan i rummen då.

Jag skulle gå på Krikavs förslag att hänga över något som isolerar elementen och kanske en spånskiva el likande så värmen reflekterar tillbaka till elementen.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #9 skrivet: 21 feb-14 kl 11:03 »
Tyvärr så sänker glykol ytspänningen vilket leder till ökad läckagerisk om inte systemet är 100% perfekt tätt i varenda skarv.

Det är inte bara ytspänningen som är ett problem. Glykol som är avsedd som bilkylarvätska innehåller en del tillsatser som bl a ska hindra pannstensbildning, de brukar lösa upp avlagringar som har bidragit till att självtäta läckor i dåliga gängade skarvar i gamla värmesystem.  Ska man hälla glykol i ett värmesystem och ha kvar den länge i systemet bör man använda propylenglykol utan tillsatser, sådan som är avsedd som brinevätska för bergvärmeanläggningar mm.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #10 skrivet: 21 feb-14 kl 13:28 »
Jag kan bara hålla med torbjörn; det är dyrt och ineffektivt att använda solceller om du ändå bara ska generera värme av energin. Teoretiskt kan du få ut upp till dubbla mängden energi per yta om du i stället använder solfångare för vattenburen värme, dessutom är solfångare billigare.

Ett annat alternativ kan vara solfångare för luft, de kan man dessutom bygga rätt enkelt och billigt på egen hand:

http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/

Jag funderade på att tota ihop nåt sånt till garaget på förra stället, men det blev tyvärr aldrig av. Jag hade dock tänkt använda spirorör i stället för att stå och borra ur massa jädra ölburkar, det får finnas nån måtta på snålheten. ;D
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #11 skrivet: 28 apr-14 kl 13:44 »
Den billigaste lösningen är el element.

Eller en mindre luft-luft pump.

 

haragården.se

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #12 skrivet: 02 aug-14 kl 09:51 »
Inga problem alls att koppla solpaneler till en elpatron. Finns tillverkare som har tagit fram sådana system. (windon) Genom att använda en likströms elpatron så går det att koppla panelerna direkt till patronen. Fördelen med att använda solel istället för sol-vatten system är att investeringskostnaden blir lägre och att elpanelerna producerar även på vintern.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #13 skrivet: 03 aug-14 kl 11:04 »
Inga problem alls att koppla solpaneler till en elpatron. Finns tillverkare som har tagit fram sådana system. (windon) Genom att använda en likströms elpatron så går det att koppla panelerna direkt till patronen. Fördelen med att använda solel istället för sol-vatten system är att investeringskostnaden blir lägre och att elpanelerna producerar även på vintern.

Jag kan inte hålla med om att ett sådant system skulle bli billigare än sol-vatten, det stora problemet är ju att en solcell långt ifrån kan tillgodogöra sig all energi i solljuset medan en vanlig solfångare även tar vara på långvågig värmestrålning. För en given värmeeffekt så får man nog räkna med minst tio gånger så stor kollektoryta om man använder solceller.

De enda fördelarna som jag kan se är att man slipper bekymra sig om frysning samt att det är lättare att plocka ner och flytta ett solcellsystem, det kan ju vara användbart om man t ex hyr sin bostad och inte vill lämna kvar anläggningen när man flyttar.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #14 skrivet: 03 aug-14 kl 12:38 »
Dyrare per kvadratmeter OCH det krävs minst 5 ggr så många kvadratmeter för samma effekt.

haragården.se

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #15 skrivet: 06 aug-14 kl 22:19 »
En vattenburen solpanel har högre effektuttag under visa omständigheter. Temperaturen i panelen måste uppnå driftstemperatur vilket kräver en uppstartstid och en viss utetemperatur för att överhuvudtaget producera värme. En elpanel producera el som bäst när det är kallt ute vilket till viss del kompenserar lägre solinstrålning på sen höst och tidig vår. Det system som jag tittar på är 8 paneler som ger ca 2kw och kostar ca 25-30 k om jag gör installationen själv. Vill jag sedan ha ut mer effekt så är det bara att bygga på med fler paneler.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #16 skrivet: 08 aug-14 kl 09:01 »
En vattenburen solpanel har högre effektuttag under i princip alla omständigheter.
inte under "vissa omständigheter".
De 2kw dina celler är märkta med kommer i snitt leverera 2000kWh över ett år, merparten under sommarhalvåret.
Köper du istället platta färdiga platta solfångare (använde solkungens panel för siffror) för samma peng (25k), så får du 7000kWh över ett år.

Att använda solceller för värmeproduktion tror jag själv också på, men skulle aldrig drömma om att hävda att de ger högre effekt.

haragården.se

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #17 skrivet: 19 aug-14 kl 19:05 »
Håller med att effekten/m2 är högra i en solfångare, däremot  så krävs det mycket mer än bara solfångare för att få ett fungerande system, pumpar, styrning, värmeväxlare/ackumulatortank med solvärmeslinga samt en rörmokare. Och det blir inget stort system för dom pengarna.
Bifogar en intressant länk http://cornucopia.cornubot.se/2012/10/solceller-betalar-sig-pa-sex-ar-utan.html

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #18 skrivet: 20 aug-14 kl 14:13 »
Bara för att få till storleksordningar på elproduktion och kostnader.
http://www.vattenfall.se/sv/solceller.htm#vara-paket
Det blir dyrt varmvatten, och förmodligen vid fel årstid.
(Jag har solfångare för mitt behov av varmvatten 7 månader om året sedan 1994)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solpanel till pannans elpatron?
« Svar #19 skrivet: 20 aug-14 kl 16:10 »
Håller med att effekten/m2 är högra i en solfångare, däremot  så krävs det mycket mer än bara solfångare för att få ett fungerande system, pumpar, styrning, värmeväxlare/ackumulatortank med solvärmeslinga samt en rörmokare. Och det blir inget stort system för dom pengarna.
Bifogar en intressant länk http://cornucopia.cornubot.se/2012/10/solceller-betalar-sig-pa-sex-ar-utan.html


Ja, cornus inlägg har jag läst många gånger.
Det slutade med att jag själv köpte solceller också, motiverad mycket av just det inlägget.
Att det verkar lockande är för att man "tänker utanför lådan" i solcellsfallet, och jämför det med en nyckelfärdig solvärmeanläggning.
12k för ett komplet solvärme och solvarmvattensystem:
http://www.builditsolar.com/Projects/SpaceHeating/DHWplusSpace/StapleUpRadiant.htm
Det finns också många andra kreativa sätt man kan lösa det på.

Sedan ska man inte sticka under stol med att det krävs en hel del för att solcells-varmvatten ska fungera också.
Man behöver en likströmspatron, och plats i tank/varmvattenberedare för denna. Sedan behöver man regulatorer och kablage.

Vill man göra det riktigt enkelt med solvärme, så kan man ha en svartmålad tunna ståendes innanför ett söderfönster och sedan leder man ingående varmvatten in i den vanliga elpatronen genom tunnan.
Krävs i ett sådant system ingen övrig utrustning ö.h.t.
Och du sparar minst lika mycket kWh el, som du skulle göra med en solcellsvariant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser