Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bete - tips från erfarna efterlyses  (läst 2956 gånger)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Bete - tips från erfarna efterlyses
« skrivet: 30 okt-14 kl 17:10 »
i år hade jag ett tiotal kaniner på lösdrift på prov. det handlade då om slaktdjur i åldrarna "strax efter separation från mamman" och fram till slakt. jag blev mycket mer nöjd med tillväxt, pälskvalité, köttkvalité och såklart att jag inte behövde städa burar och köpa pellets åt dem. normalt kör jag med rabbför och finfint hö och det har väl funkat sådär  :-\ . kaninerna blev inte så stora som de skulle och det är sällan jag tyckte att nåt skinn var värt att spara.

jag har därför beslutat att avsätta upp till 5000 kvm till kaninbete nästa år. sambon tycker att det planen låter toppen, för den ytan behöver han ju inte klippa då. planen är att hägna in med elnät avsett för kaniner. under säsongen kommer jag då att maxa ut min kapacitet och det handlar då om  ca 30 kullar som ska gå där mellan 8 veckor fram till slakt vid 16 - 24 veckor (jag har i huvudsak nz eller så blir ungarna F1-blandningar med nz). kullarna kommer att separeras efter kön. mina funderingar är därför som följer:

av olika anledningar vill jag inte ta hjälp av 22:an för att avliva kaninerna, utan vill kunna slakta kaninerna på vanligt vis. det ger mig då även möjlighet till att plocka ut kaniner till avel om jag skulle behöva. hur stor/liten inhägnad är då lämplig för att den inte ska bli så stor att man aldrig får tag i dem? jag vill hellst inte flytta inhägnaden/kaninerna utan de ska kunna gå där fram till slakt utan att jag ska behöva stödutfodra, så den bör inte vara för liten heller. hur många kaniner/inhägnad bör man då ha?

jag har inga problem med rovfåglar/räv, men kommer såklart ha bolådor till dem.

finns det nån som haft sina slaktdjur på bete och kan komma med tips ang mina funderingar ovan?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #1 skrivet: 31 okt-14 kl 13:57 »
Tanken är nog god men du glömmer kaninens naturliga livsstil.
De är normalt jordlevande djur där de vistas ca 70% av sin tid. De kommer troligen att gräva ner sig i gångsystem där du inte kan nå dem. Efter ett par år så får du parasitangrepp som kan vara svåra att få bukt med.
Rovfågel, som är kaninens vanligaste fiende, kommer att plocka djur från dig.
Det ser trevligt ut naturligtvis i början men fundera lite på ovanstående först.....
Gösta

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #2 skrivet: 31 okt-14 kl 16:03 »
Inga erfarenheter, men tror som Gösta att du över tid kan få problem med parasit trycket.

Dom blir förmodligen vilda mer eller mindre så jag vet inte hur du ska få fast dom, kanske bättre med 2 hagar som är mindre och det blir tätare kontakt med dom.
Så kan du byta bete åt dom.

Du kanske kan ha en inre hage där du utfodrar med gott som dom lär sig gå till när du kommer, så när det är dags för slakt så stängs dörren ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #3 skrivet: 31 okt-14 kl 17:23 »
Eller några rejäla hönskanintraktorer.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #4 skrivet: 31 okt-14 kl 22:04 »
Ett par rastgårdar som man kan alternera mellan är nog bra..
När första är betad så släpps de till nästa..och när sista är avverkad så är första fin igen..
En gissning 100kvm per hage? Typ 5 i rad.. Och två rader kanske? En för honor en för hanar..
Två veckor ca i varje hage..

Inget utprovat..bara fundering..
Fjäderfän och kaniner

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #5 skrivet: 01 nov-14 kl 00:13 »
bra tips där från maria, om en inre hage. det skulle kunna funka.

har har som sagt inga rovfåglar här som tar kaniner. jag har haft smitare under alla år och inte heller nån av årets planerade utsläpp har blivit tagna av nåt rovdjur. visst, de grävde lite, men inga gångar utan bara nåt enstaka hål lite här och där och då har vissa av de kaninerna varit ute nästan dubelt så längeän jag har planer på att göra.

har har hört från olika håll om att det är mindre problem med lösdrift än många tror att det är. men jag är inte riktigt nöjd med informationen som jag fått hittills. jag ska dock inte hålla på med betesburar, rasthagar eller liknande.

hur länge tror ni att man måste låta inhägnaden vila innan man kan släppa nya kaniner för att slippa att parasittrycket blir för högt?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #6 skrivet: 01 nov-14 kl 13:55 »
En vän till mej födde upp jättar i stora hägn, jag fick tyvärr aldrig tillfälle att besöka henne men hon beskrev att hon hade hö häck typ som man har till vilt med tak över (i miniatyr) och där gav hon gott och vatten.
Kaninerna lärde sig ju att det var mat och kom genast när hon gick dit.
Dom bärgade eget hö och hade lantbruk så djuren fick ju gå där tills dom vuxit färdigt (vilket tar lång tid för jätteraserna)
Ja jag har tänkt endel på det där med kaniners "grävbehov", mina egna iaktagelser är att det bara är boande honor som gräver. Ungdjur gör det INTE. Och dom har inget revir hävdnings behov heller eftersom dom inte är könsmogna.
Om det finns hus/ bolådor som tillfredställer deras behov så blir det nog inte mycket till grävande.

Jag tror att djur fria beten på en månad rensar nog ur det mesta.
Mitt förslag är 2 mån - byt hage- 2 mån -> tillbaka till hage 1.

Min egen erfarenhet av ovan system är att jag körde betes burarna 2 ggr på samma bete och det fungerade utmärkt. Över vintern var det ju tomt.

Vi har funderat på sådana system här, men det är för mycket rovfåglar så det skulle inte fungera utan nätat tak.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #7 skrivet: 01 nov-14 kl 21:06 »
ja, det var intressant att höra. vet du hur många jättar hon hade per kvm hägn? och hur stora hägn/antal kaniner/hägn brukade hon ha? för om man räknar på det plus 25% kanske (för jag har ju "bara" nz), så lär det ju inte bli för trångt. och godiset behöver ju inte vara nåt dyrt pellets, utan det räcker ju med säd av nåt slag. d¨å kan man ju bara stänga till med nät sen när det är dags för gallring.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #8 skrivet: 01 nov-14 kl 22:19 »
Beklagar vet inte hur stora hägn eller många djur hon hade där. Vet bara att det fungerade bra. Och att dom av hennes djur som jag såg (registrerade kaniner på den tiden) var väl vuxna och sunda(dom djur hon valt till vidare avel).
Godiset var säsongs varor grenar å kvistar,äpplen, blast morötter palsternackor mm.
Torkat bröd som kom i retur till bageri. Eget havre å säd mm hon födde upp djuren nästan gratis och fick massor med kött som hon sålde och åt själv.
Pellets fick dom aldrig.
Men över 50 var det iallafall tror inte hon hade massor med avels djur, dom bodde i burar eller boxar om jag förstod rätt.
Och hon hade nyrekrytering varje år av nya avelsdjur (jättar blir ju inte så gamla)
Kan hända att aveldjuren fick pellets.. vet ej.


Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #9 skrivet: 03 nov-14 kl 10:29 »
Ja jag har tänkt endel på det där med kaniners "grävbehov", mina egna iaktagelser är att det bara är boande honor som gräver. Ungdjur gör det INTE.

Så är det nog normalt men ibland finns det honor som börjar tidigt. I somras hade jag t.ex. en betesbur utan nätgolv (typ hönstraktor) med några unghonor. Vi flyttade buren varje dag och då hade de lyckats gräva en "håla" stor så att en kanin precis fick plats. På ett dygn! Kan bara föreställa mig hur långt de skulle hunnit på några veckor. Så nog finns det överhängande risk att dina hagar såsmåningom blir fulla av hålor dit kaninerna kan rymma. De aktuella honorna var 16-22 veckor när de grävde. Därefter hamnade de i frysen.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #10 skrivet: 03 nov-14 kl 10:45 »
Så är det nog normalt men ibland finns det honor som börjar tidigt. I somras hade jag t.ex. en betesbur utan nätgolv (typ hönstraktor) med några unghonor. Vi flyttade buren varje dag och då hade de lyckats gräva en "håla" stor så att en kanin precis fick plats. På ett dygn! Kan bara föreställa mig hur långt de skulle hunnit på några veckor. Så nog finns det överhängande risk att dina hagar såsmåningom blir fulla av hålor dit kaninerna kan rymma. De aktuella honorna var 16-22 veckor när de grävde. Därefter hamnade de i frysen.

Ja det är nog riktigt, om man har mindre raser som ju blir könsmogna tidigare.
Jag har ju franskvädur och dom blir ju inte könsmogna förrän vid 6 mån och slaktas vid 4,5- 5 mån.
Så fort dom börjar bli könsmogna så börjar dom rida på varandra och det resulterar i skendräktighet, å då gräver dom.

Så den egna rasen är ju avgörande för vad som är möjligt.


 
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #11 skrivet: 03 nov-14 kl 15:29 »
Mina kaniner (som grävde) var blandraser av "mellanstorlek", alltså 2,5-3 kg slaktvikt så det var inga dvärgar.

Vi har alltid våra ungdjur som ska gå till slakt i sådana betesburar och så här mycket har de aldrig grävt förut. De var nog ovanligt tidigt utvecklade. Har man tänkt att ha vuxna kaniner i permanenta hagar lär det blir avancerade system av gångar efter ett tag.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #12 skrivet: 07 nov-14 kl 16:41 »
jo, men det hade jag inte tänkt göra, utan bara slaktdjuren ska gå på bete. i idealfall fram till 16 veckor, i undantagsfall till 20 - 24 veckor.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #13 skrivet: 07 nov-14 kl 17:10 »
För att lättare kunna fånga in kaninerna kan du bygga en  infångningsfålla inne i hagen eller i direkt anslutning till hagen som du lär kaninerna att gå in i genom att tillskottsfodra dom där. Kanske med en till antalet kaniner lagom stor låda att gömma sig i så att när man föser ihop kaninerna springer dom in i det trygga "boet".

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #14 skrivet: 08 nov-14 kl 19:12 »
ja, vi var inne på det lite tidigare i tråden. jag tror att jag kör på det och utfodra med lite extra spannmål mest för att de ska få nåt gott. det behöver ju inte vara en låda med en massa små "fack" i, utan det räcker nog med en låda utan mellanvägar, där man kan sluta till ingången och öppna taket kanske? eller flera mindre sådana.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #15 skrivet: 15 nov-14 kl 13:08 »
ja, vi var inne på det lite tidigare i tråden. jag tror att jag kör på det och utfodra med lite extra spannmål mest för att de ska få nåt gott. det behöver ju inte vara en låda med en massa små "fack" i, utan det räcker nog med en låda utan mellanvägar, där man kan sluta till ingången och öppna taket kanske? eller flera mindre sådana.

Precis, jag tänkte mig en stor låda med en stängningsbar lucka in på sidan och en stor lucka ovanpå där man plockar ut kaninerna.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #16 skrivet: 16 nov-14 kl 16:01 »
vad borde man räkna för yta/kanin för lådan, tro?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #17 skrivet: 16 nov-14 kl 16:28 »
Lite beror det på hur länge kaninerna skall sitta i lådan, om man omgående packar om dom i en annan kätte eller burar behöver den nog inte vara större än x antal hopfösta kaniner, men om man plockar kaninerna en och en allteftersom man slaktar är det nog bra om den är lite större. Och ordentlig ventilation är viktigt så kaninerna inte överhettas.
Jag tror reglerna för transport till slakteri är ett bra riktmärke. Fast vad dom säger vet jag inte.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #18 skrivet: 20 nov-14 kl 21:54 »
jag tänkte mer på att den lådan ska samtidigt fungera som väderskydd, så den borde ju inte vara i minsta laget. sen ska det ju inte bli bråk heller.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bete - tips från erfarna efterlyses
« Svar #19 skrivet: 21 nov-14 kl 10:09 »
Det kan ju vara smart att ha en flyttbar vägg i en sådan fångst/uppehålls-låda. För det är så mycket lättare att fånga dem när det är trångt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser