Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Komposteringsfrågor  (läst 14463 gånger)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #40 skrivet: 03 okt-14 kl 13:00 »
Be, vi är för fattiga för att kasta mat.  ;D
Därför vet jag inte vad köksavfall är. Slakt och fiskrens kan man gräva ner direkt i odlingen eller slå in i tidningspapper och lägga i soptunnan.
Processad mat, s s Mamma Scans skulle hamna i tunnan............. om vi inte vore för fattiga.  ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #41 skrivet: 03 okt-14 kl 13:10 »
Be, vi är för fattiga för att kasta mat.  ;D
Därför vet jag inte vad köksavfall är. Slakt och fiskrens kan man gräva ner direkt i odlingen eller slå in i tidningspapper och lägga i soptunnan.
Processad mat, s s Mamma Scans skulle hamna i tunnan............. om vi inte vore för fattiga.  ;)

Betyder det att du också äter bananskalen, melonskal, skalen på solros- eller andra från och nötter, jorden från rotsaker, ev. mögel på grönsaker osv osv?  ;)

« Senast ändrad: 03 okt-14 kl 13:41 av Be »
Ingen människa är illegal

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #42 skrivet: 03 okt-14 kl 22:57 »
Nej, men höns äter det mesta  ;D Kräftskal skapar lika mycke pysselsättning för fä som för folk. Även om jag inte såg några direkta tecken på äggskalen så känner jag på mig att de blev återanvända. Igen och igen och igen.......
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #43 skrivet: 04 okt-14 kl 16:28 »
Så för att lämna frågan om TiB äter melonskal och återgå till Snarrbons frågor om kompostering, vill jag bara tillägga att: För allt i världen, lägg inte någon så kallad "komposterbar plast" i greenline-komposterna. Det tar flera år för det att brytas ned, och då blir det geggiga slamsor som man sen får stå och plocka bort för hand. Never again.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #44 skrivet: 07 okt-14 kl 20:39 »
Så för att lämna frågan om TiB äter melonskal och återgå till Snarrbons frågor om kompostering, vill jag bara tillägga att: För allt i världen, lägg inte någon så kallad "komposterbar plast" i greenline-komposterna. Det tar flera år för det att brytas ned, och då blir det geggiga slamsor som man sen får stå och plocka bort för hand. Never again.
YRDK :-X
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #45 skrivet: 08 okt-14 kl 10:29 »
Eftersom komposten ligger så länge så har ni i för lite material för den behållaren så fyll ut köksavfallet med annat komposterbart t ex det från trädgården. Tillsätt absolut ingen gödsel för kväve har ni redan överskott av från hushållet. Halm och annat med mycket kol är däremot utmärkt.

Idealet för de flesta är annars antagligen att ha två behållare för då kan man fylla en i taget och sedan låta den vila i lugn och ro innan man tömmer den. Vill man att ben mm ska brytas ner extra mycket så kan man också lägga dem i den tomma behållaren med en mindre mängd annat material så får de extra tid på sig.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #46 skrivet: 08 okt-14 kl 19:59 »
För lite material....Det hade jag inte tänkt på men det låter ju som det kunde vara en anledning även om jag ju tycker vi fyller på ganska bra. Det går ungefär tre hinkar (av den gröna komposthink) i behållaren varje vecka men det är kanske inte tillräckligt. Mycket kaffesump som ju är ganska blött är det också. Blandar jag i hö tycker jag inte det är bra men visset löv fungerar bra. Hästskiten satte ordentligt fart på värmen i alla fall :)
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #47 skrivet: 10 okt-14 kl 13:31 »
Vilken bra tråd.  Jag tröttnade på komposteringen dvs att kommunen hämtade de bruna behållarna för biobränsleuppeldning var 14-dag. Luktandes med gröna flugor runtomkring :-X  Så jag inhandlade en Biokub för egna pengar och fick tillstånd av styrelsen att sätta den i närheten av övriga behållare, för utvärdering.  Nu i slutet av sommaren var det tillräckligt många i styrelsen som var positiva så jag fick göra vad jag ville.  Då sa jag upp hämtningen av de bruna hushållskompostbehållarna och riggade upp ytterligare en  Biokub för att växla med min egen.   

Men som sagt vi alla här i BRF har inte varit med om hela processen hur komposter för matavfall skall skötas fram till tömning av jord. Vi vet inte heller om de två behållarna kommer att räcka. Positvt med Biokub är att man kan bygga på den med lösa element.  Lite oroligt är det för jag tappar mandat i andra frågor om inte hela upplägget funkar :P     
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #48 skrivet: 10 okt-14 kl 14:53 »
Kompostera är lite som att ha husdjur, det fodrar lite pyssel. För att den inte ska börja lukta, bli för blöt, eller att det blir en massa flugor, behöver du strö med träspån en gång om dagen. Enklast brukar vara att använda träpellets. Ta ett par tre nävar och strö över hela ytan, en gång om dagen. Allra bästa kosistens är att den är lite kletig. Om komposten har svårt att koma igång kan du köpa torkad hönsgödsel, som du gräver ned i komposten, ett par nävar åt gången. Har du har blomstergödning eller någon annan gödsel brukar det också gå bra. Det finns färdiga kompostprepparat också.
När hushållskomposten är full och du ska tömma den; -skrapa av det som inte multnat, det ska du lägga tillbaka sen.-Det nu multnade ger en fin odlingsjord om du varvar det med gräs och löv i trädgårdskomposten. Som är färdig jord om ett år. Var beredd på att även om du år noga med vad du lägger i komposten, slinker det alltid med plast och annat smått som du får pocka bort, men det kan det vara värt!
kretslopp

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #49 skrivet: 10 okt-14 kl 16:41 »
Jag tömde den färdiga komposten idag <3. Det blev fyra säckar (!!!) och då hade jag ändå tömt i juni - så det har gått i racerfart den här sommaren. Nu är nästa doftande lass under görning  ;D
Ingen människa är illegal

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #50 skrivet: 11 okt-14 kl 10:09 »
För lite material....Det hade jag inte tänkt på men det låter ju som det kunde vara en anledning även om jag ju tycker vi fyller på ganska bra. Det går ungefär tre hinkar (av den gröna komposthink) i behållaren varje vecka men det är kanske inte tillräckligt. Mycket kaffesump som ju är ganska blött är det också. Blandar jag i hö tycker jag inte det är bra men visset löv fungerar bra. Hästskiten satte ordentligt fart på värmen i alla fall :)

Själva komposteringen startar inte om man har för liten mängd, på vintern fryser den också lättare om man inte har tillräckligt med material för att processen ska hålla värmen. En frusen kompost avstannar och sen tar det ganska lång tid innan den sätter igång igen och den processen kräver återigen mer nytt material i tillräcklig mängd.
Anledningen att man inte bör ha i gödsel är att det innehåller mycket kväve men just hästgödsel kanske man kan fundera på om det är bra, det innehåller ganska mycket kol (vilket binder kvävet i gödseln) och blir i sig självt en bra kompost.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #51 skrivet: 11 okt-14 kl 10:14 »
Kompostera är lite som att ha husdjur, det fodrar lite pyssel. För att den inte ska börja lukta, bli för blöt, eller att det blir en massa flugor, behöver du strö med träspån en gång om dagen. Enklast brukar vara att använda träpellets. Ta ett par tre nävar och strö över hela ytan, en gång om dagen. Allra bästa kosistens är att den är lite kletig. Om komposten har svårt att koma igång kan du köpa torkad hönsgödsel, som du gräver ned i komposten, ett par nävar åt gången. Har du har blomstergödning eller någon annan gödsel brukar det också gå bra. Det finns färdiga kompostprepparat också.
När hushållskomposten är full och du ska tömma den; -skrapa av det som inte multnat, det ska du lägga tillbaka sen.-Det nu multnade ger en fin odlingsjord om du varvar det med gräs och löv i trädgårdskomposten. Som är färdig jord om ett år. Var beredd på att även om du år noga med vad du lägger i komposten, slinker det alltid med plast och annat smått som du får pocka bort, men det kan det vara värt!

Har man med två tunnor och använder trädgårdsavfall direkt i tunnan så tycker jag behovet av strö minskar rejält men framför allt så slipper man flytta runt innehållet flera gånger. Innehållet i den färdiga produkten blir det samma som i ditt exempel men det går betydligt snabbare med mindre arbete.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #52 skrivet: 21 okt-14 kl 12:02 »
Nåt jag tänkte på: jag har inte lagt citrus i komposten eftersom det kan göra nedbrytningsprocessen långsammare. En del citrus komposterade jag dock skilt, blandat med en väldig massa löv. Men nu undrar jag: om det är surheten som det (väl) gäller - kan man inte blanda citrus med lite aska? Och sen borde det varken kunna bli för surt eller för basiskt. Eller?
Ingen människa är illegal

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #53 skrivet: 31 okt-14 kl 08:53 »
Jag blandar citrus i komposten och det funkar bra även om det kanske tar lite längre tid innan det bryts ner.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #54 skrivet: 31 okt-14 kl 15:07 »
Jo precis det är lite det som är problemet för mig, det måste gå relativt snabbt, så att jag kan kippa det halvnedbrutna vidare och fortsätta fylla på, och därför att det annars börjar lukta  riktigt :-X... Därav askan, som jag testar nu :).
« Senast ändrad: 31 okt-14 kl 15:18 av Be »
Ingen människa är illegal

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #55 skrivet: 31 okt-14 kl 15:25 »
Större mängder citrusskal skulle jag blanda med ungefär sisådär ... flis/sågspån, lite jord och gärna t.ex. kaffesump. Och för all del lite aska eller kalk kan tänkas men är nog inte det viktigaste. Jag tänker att problemet mer är att balansera vätska/luft än pH. Det blir lätt för slaskigt.

En kompost ska inte lukta illa, då är det totalfel nånstans.

Man ska ha så gott om plats i kompostbehållare och övrigt utrymme så att det kan brinna klart. Vissa saker tar längre tid än andra.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #56 skrivet: 31 okt-14 kl 15:34 »
Tror inte man behöver bekymra sig så mycket för kompostens väl och ve. Vad som inte bryts ner på korta tider är ben och benrester, kraftiga kärnor typ avokado + avokadoskal, i viss mån tjocka citrusskal men strimlar man dem går det rätt snabbt och faktiskt också äggskal i alla fall om de läggs ytligt när man gödslar ut komposten.
Illaluktande kompost kan strös med torv som suger vätska eller vanlig billig blomjord som är finare och som också brukar innehålla torv. Har provat att strö med kaffesump men den möglade ihop och det såg inte vackert ut. Man kan även blanda i lite papper typ strimlade toa/hushållsrullar, ofärgade äggkartonger etc om komposten upplevs lukta illa och vara för blöt.
Överhuvudtaget så går nerbrytningen snabbare om man fingör/hackar/strimlar det man lägger i komposten och vevar lite i materialet (så det inte klumpar sig) innan man komposterar det.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #57 skrivet: 31 okt-14 kl 15:45 »
Visst finns det flera sätt.

Kaffesump ger bra kompost. (Tänker nu mest på bryggkaffe. Kokkaffesump har jag inte haft möjlighet att testa kompostering av.) Men idén att strö citrusen med kaffesump var mer på känn. Har inte testat detta.

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #58 skrivet: 31 okt-14 kl 16:55 »
Ja det är fuktig kokkaffesump och det möglar direkt om det är det minsta instängt där den läggs, den går dock att ytkompostera och då möglar den inte utan täcker fint, lustigt  ::)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #59 skrivet: 31 okt-14 kl 23:21 »
Ja alltså basic kompostering är det ju inga problem med; har som sagt löst problemet med att vi inte har rum för nån stor och åbäkig komposthållare, genom förkompostering i ett kärl som egentligen är för litet men som kan tömmas när komposten hunnit multna lite ens. Kärnor, hårda skal och annat som tar för länge slänger jag i det brännbara och är nöjd med det.
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser