Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hopplösa insex (8) på rotorslotter  (läst 1867 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« skrivet: 18 aug-15 kl 20:39 »
Jag brukar få loss det mesta, typ byta lager mm MEN använder man försänkt insex på maskiner som står ute och rostar blir man putt!!

Jag har provat en flaska rostlösare, en regäl insex 8 nyckel, blodiga knogar, vulgära ord, kaffe och stora bullar men inget hjälper.

Ska försöka värma i morgon.

Går det inte med våld så går det med mera våld lixom. Men verktygen här är för klena, en insex 8 är inga problem art kröka.


Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #1 skrivet: 19 aug-15 kl 06:44 »
"Skam den som ger sig." sägs det. Lycka till!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #2 skrivet: 19 aug-15 kl 07:38 »
Prova med insexbits och slagskruvmejsel.  Det brukar kunna fungera när det är under försänkningen det har rostat fast.
Eller några hammarslag på skruvskallen innan du försöker lossa den.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #3 skrivet: 20 aug-15 kl 12:55 »
Undrar om det skulle gå att lägga en 30-40 cm lån flatjärnsstump platt på så att den täcker halva skuvskallen och sedan svetsa i vinkeln mellan ändan på flatjärnet och skruvskallen. Då har du plötsligt fått en kraftig skuvnyckel och svetsvärmen hjälper ju till att få loss skruven. Då du har vridit ett halvt varv kanske du måste kapa av flatjärnet för att kunna vrida mera utan att flatjärnet tar i lagerhuset men då är ju skuven redan loss.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

husbehov

  • Gäst
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #4 skrivet: 20 aug-15 kl 13:04 »
blir det för runddraget så kan man ju borra dän skallen och byta skruvar sen ( om man inte svetsar då )

FlyingEagle65

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #5 skrivet: 20 aug-15 kl 14:34 »
Slagskruvmejsel först. Jag köpte Biltemas och den har fungerat bra för mig. Fungera inte det svetsa en stor mutter rakt ovanpå skruven. Du fyller alltså mutter med svets samtidigt som den svetsas mot skruven. Nu är den varm och du har en bra nyckelfattning. Skulle det ändå inte gå att lossa får du tyvärr borra upp den. Lycka till.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #6 skrivet: 20 aug-15 kl 17:04 »
Provat allt! Det blir att borra och gänga med nytt!

4 plattor med 5 försänkta insex 8.

Dvs 20 hål att ta hand om som inte rostar ihop igen.

Man måste ta bort minst tallrik #2 för att kunna byta rem. Går det så får de andra vara ihoprostade, lagren fungerar i alla fall bra.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #7 skrivet: 20 aug-15 kl 18:06 »
Lossa skruvat tar ofta tid. Borrar man bort skallen kan man kanske få ut skruven med urdragare sen. Föredrar typen som ser ut som en fyrkantig konisk fräs. De expanderar inte som grisaknorren gör.

Redwhip

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #8 skrivet: 20 aug-15 kl 20:00 »
*****reklam*****
« Senast ändrad: 20 aug-15 kl 21:49 av torbjorn »

Gilbert

  • Gäst
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #9 skrivet: 20 aug-15 kl 20:39 »
Den reklamen går jag inte på!!

Gilbert

  • Gäst
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #10 skrivet: 02 sep-15 kl 23:23 »
Borrade bort och gängade om. Allt var så rostigt på en tallrik att den fick ersättas. Hittade reservdelar i Värnamo till hyggligt pris, en trasig lika dan som går att skruva av.
Han hade t o m bruksanvisning och remmar som följde med. Bra sprängskisser.

Kopparpasta!! Allt fixat!!

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #11 skrivet: 02 sep-15 kl 23:55 »
Ja det låter ju bra :)
Men annars är ju melodin i dessa hopplösa fall att svetsa fast ett nytt grepp i varje skruv.
Eller slå lös dessa med en huggmejsel.

 

Gilbert

  • Gäst
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #12 skrivet: 03 sep-15 kl 08:48 »
Man har begränsat med tid och har även tillverkat nya skär 12 st med M12 fäste. Biodlingen slutskattat och invintras, det sista höet skall in, fåren separeras, jakten börjat, odlingarna skördas. Dvs allt på en gång.

Nu har jag reservdelar och x4 av det som slits mest. Har plockat ihop det bästa från två slåtter till en från 1995. Den nya går balanserat och kommer att gå flera år till. Det är ca 10 hektar som slås varje år, men när det är dags är det jobbigt att den inte fungerar.

« Senast ändrad: 03 sep-15 kl 11:29 av Gilbert »

Tundra Man

  • Inlägg: 213
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #13 skrivet: 12 sep-15 kl 11:07 »
Man tar en luftdriven muttermaskin,,och värmer med gas först då lossnar det mesta,,finns adapterhylsor även för insex.. För sent nu i detta fall men något lärt mig är att segdragning är tämligen värdelöst,,i regel tar man för lätt på problemet och slaktar verktygsspåret, mutterskalle, insex så även metoder som skulle funka blir verkningslösa.. :P
T. man

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #14 skrivet: 12 sep-15 kl 11:32 »
Man tar en luftdriven muttermaskin,,och värmer med gas först då lossnar det mesta,,finns adapterhylsor även för insex.. För sent nu i detta fall men något lärt mig är att segdragning är tämligen värdelöst,,i regel tar man för lätt på problemet och slaktar verktygsspåret, mutterskalle, insex så även metoder som skulle funka blir verkningslösa.. :P
Så sant!

Gilbert

  • Gäst
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #15 skrivet: 12 sep-15 kl 12:10 »
Jag har mutterdragare och adapter med kraft-insex 8 men den lossade inte heller oavsett värme. Men problemet är löst på annat sätt.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Hopplösa insex (8) på rotorslotter
« Svar #16 skrivet: 30 nov-15 kl 16:33 »
Brukar börja med att fara och köpa en ny insexnyckel/"hylsa" av värsta kvalite.Sen planar jag den fram så hela sexkanten tar i för dom är ofta grunda.Om jag skall ta av vanliga muttrar/bultar med skadade skallar planar jag hylsan först.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 3 användare (1 dolda)
Valpen001, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser