Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra med ullen innan spinning?  (läst 6461 gånger)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
Hur göra med ullen innan spinning?
« skrivet: 26 okt-14 kl 20:10 »
Hej!
Jag har lärt mig spinna på spinnrock och flera frågor har dykt upp när jag nu fått hem ull.
Ullen är otvättad och från flera olika fällar av värmlandsfår.

Har hört att man kan ta bort de långa täckhåren om man vill ha ett mjukare garn. Är det så? Räcker det då att jag drar ur håren?
Blir garnet så pass mjukt att man kan sticka en halsduk av den?
Tänker mest på att det kan stickas alldeles förfärligt.

Finns det något speciellt ord för just det? Menar när man skilljer täckhår från underull.
Har försökt leta i gamla trådar. Men när jag inte vet vad det heter är det svårt.
Hoppas någon vill hjälpa mig så jag kan göra något fint av min fina ull.
Smajsan
« Senast ändrad: 27 okt-14 kl 16:07 av Smajsan »
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Hur göra med ullen innan spinning?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-14 kl 17:29 »
putt
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur göra med ullen innan spinning?
« Svar #2 skrivet: 29 okt-14 kl 19:19 »
Aha... okido ska försöka svara.

Vi tar det från början.

Fårull är väldigt olika beroende på vad fåren avlats för.
Dom långa grova håren finns hos djur som har en mer naturlig/ursprunglig fäll.
Dom finns för att avleda vatten.
Ex australiensiska merinofår har bara underull som är väldigt tunnhåriga/finfibriga.

Fåren har olika ull på olika delar av kroppen (om du fått hela fällar)
Olika typer av ull passar till olika saker endel är lämpligt till filtning/tovning.
Riktigt grova hårda hår passa bra i mattor.
Led hår (fel namn kanske hos får) användes av mongolerna som armering i yurtorna + hästhår.

Så åter till din fråga du lägger handen så du håller ullen löst vid den klippta änden och så tar du tag i dom långa håren och drar ut dom.

Hur stickigt det blir hänger helt på vad du har för ull... vilket kan variera endel mellan individer.

Jag har ingen erfarenhet av värmlandsfår, så du får testa dej fram du kan ju göra lite garn och göra en provbit.



Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur göra med ullen innan spinning?
« Svar #3 skrivet: 29 okt-14 kl 19:36 »
Har hört att man kan ta bort de långa täckhåren om man vill ha ett mjukare garn. Är det så? Räcker det då att jag drar ur håren?
Blir garnet så pass mjukt att man kan sticka en halsduk av den?
Tänker mest på att det kan stickas alldeles förfärligt.

Finns det något speciellt ord för just det? Menar när man skilljer täckhår från underull.


Man brukar sortera ullen lite,, på samma får, exempelvis finullsfår, kan du ha både finull, och gobelängull som är grövre.
Värmlandsfår är en gammal allmogeras som mina klövsjöfår är, och har säkert samma sorts ull. De har mest ryaull som är väldigt grov och lång, och är lätt att spinna. Den passar perfekt för tunna broderigarner då den är stark. Lammen däremot har mycket mjukare ull av finullstyp (de klipps när de är 6mån). Vissa individer i allmogefåren kan säkert ha fin ull även som vuxna djur men det har inte mina.
Innan du spinner ullen ska du karda den, och innan kardning skulle jag även tvätta den i vanlig ljummet vatten lite beroende på hur smutsig den är.
Sen när det gäller finlek så är ju inte rya-ull så pass fin att den passar att ha närmast huden, så ja den sticks nog. Vill du ha ull som inte sticks får du nog köpa finull om du ska köpa svensk ull, alt ull från jämtlandsfår som är en blandning av merino och sveafår. Ryaull är rak, medans finull är småkrusig och blir lång när man drar ut den.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Hur göra med ullen innan spinning?
« Svar #4 skrivet: 30 okt-14 kl 06:04 »
Men vad bra svar  :D
Nu förstår jag lite bättre. Ser att det är olika ull på dom olika fällarna. Ska sortera lite bättre innan jag kardar.

Jag har kardat ullen som är lång och som har lite underull och tänkte spara den med mycket underull och dra bort täckhåren och prova hur det blir.

Det med nästan bara överull tänkte jag ha till en vanlig ulltröja.Att ha som övertröja. Går det?
Och raggsockor.
Ska provspinna underullen och provsticka, så kanske jag kan känna hur den blir.

Tack så mycket för svaren.
Vet ni vad det heter när man skilljer överhåren från underullen?
Trodde det hette "tesa" men så var det inte.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Hur göra med ullen innan spinning?
« Svar #5 skrivet: 30 okt-14 kl 07:47 »
Hur mjukt det blir beror också på hur du spinner, ett hårt spunnet garn upplevs som stickigare än ett löst spunnet.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur göra med ullen innan spinning?
« Svar #6 skrivet: 30 okt-14 kl 09:41 »

Vet ni vad det heter när man skilljer överhåren från underullen?
Trodde det hette "tesa" men så var det inte.

Nej, det vet inte jag heller. Jag skulle bara kalla det sortera ull.
"Tesa" är vad man gör när man drar isär en ulltott för att den inte ska sitta ihop, vilket man kan göra ifall man inte orkar karda ullen innan man tovar exempelvis, då kan man tesa den istället så den blir lite fluffig.

Dise

  • Inlägg: 26
  • Trädgårdsmästare, lantbrukare
    • Västergötland
SV: Hur göra med ullen innan spinning?
« Svar #7 skrivet: 30 okt-14 kl 10:37 »
Hej! Istället för att karda ullen så kan du använda ullkammar! Är bra när du vill dela ullen så som du vill göra!

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur göra med ullen innan spinning?
« Svar #8 skrivet: 30 okt-14 kl 10:52 »
Man kan spinna tesad ull med, men det är inget för nybörjare och ullen bör tvättas innan.
Kamgarn och garn gjort på fibrer som ligger parallellt blir mindre stickigt.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur göra med ullen innan spinning?
« Svar #9 skrivet: 30 okt-14 kl 10:55 »
Ett annat sätt att få ett mjukare garn är att blanda med andra naturfibrer, alpacka, angora... kanske hundhår ? Ja man kan ha mycket skoj  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Hur göra med ullen innan spinning?
« Svar #10 skrivet: 30 okt-14 kl 15:59 »
Jag har precis lärt mig att få till ett hyfsat garn med ullen som jag kardat innan.
Jag har 2 stora lurviga hundar (Collie/Schäfer). Blandade i ca 20% hundull när jag kardade ullen.
Helt plötsligt blev det jättesvårt att spinna. Ullen blev så super fluffig. Var svårt att få till förgarnet.

Så jag tror jag får träna lite mer på ull som inte är sorterad. Och sedan sortera ullen och ha i lite hundull när jag blir lite/mycket säkrare. Och då försöka få till en mjukare ull. Med mer träning kan jag kanske spinna lite mjukare garn som inte blir så hårt tvinnad  :-[

Tack för alla goda råd, dom är värda hur mycket som helst för mig.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Hur göra med ullen innan spinning?
« Svar #11 skrivet: 31 okt-14 kl 15:26 »
När man spinner så beter sig olika fibrer på olika sätt.
Får ull är väldigt elastisk och det har stor betydelse i ex skaft på sockar.
När man blandar så ska man komma ihåg att man ändrar garnets sätt att bete sig i den färdiga produkten.

Jag har en påse ull som jag ska filta sulor av senare .. ska bli skoj  :)
( de va länge sen jag gjorde sånt )


Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Hur göra med ullen innan spinning?
« Svar #12 skrivet: 31 okt-14 kl 17:22 »
Aah! så är det ju såklart.
Ja garnet med hundull i blev mycket stummare.
Har massor att lära och det är härligt. Att tänka och känna och undra är en stor drivkraft för mig.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser