Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mobilt hönshus på gammal harv  (läst 5890 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Mobilt hönshus på gammal harv
« skrivet: 06 jun-12 kl 21:03 »
Hej!


Jag ska försöka bygga ett litet hönshus (2,7 x 2,7) på en gammal harv. Tanken är att det ska gå att flytta hönshuset och utegården så att hönsen kan få nya ytor att picka på och gödsla allt eftersom. Någon bad mig att visa hur jag gör det och här är en början.
  • Harven har fått plankor 75 * 150 på högkant runt hela harvens ram. Dessa är bultade på "öron" som svetsats på ramen av en bekanting som också satte dit de grova planken.
  • Jag märker ut varje 60 cm och sätter ett kryss på den sida av strecket där golvbjälken (50 * 150 eller 50 * 125) ska sitta. Ritar jag inga kryss så kommer jag att spika fast golvbjälkarna på fel sida av strecket och då stämmer inte CC-måttet.
  • Jag har sågat till några av golvbjälkarna och lagt ut dem utan att sätta fast dem.
  • Eftersom plankorna runt ramen är så grova och spiken så grov har jag förborrat, annars blir det hopplöst att slå in spikarna.
Fortsättning i nästa inlägg p.g.a. bildantalet. (Finns det något bättre sätt att lägga in bilder än att göra flera inlägg, kan jag länka till galleriet eller så?)


/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Mobilt hönshus på gammal harv
« Svar #1 skrivet: 06 jun-12 kl 21:05 »
...fortsättning.



  • 5. Kraftiga spikar (150 mm) för att nå igenom den grova plankan på harvramen. Tre spik i var balkände bör hålla, antagligen överdrivet med de kraftiga spikarna.
  • 6. Golvbjälkarna hade av fukt och ålder vridit sig så när man tittade längs dem var de inte vertikala på ena sidan fast de var det på andra sidan. Jag spikade fast bjälken vertikalt med 3 spik i ena änden och med endast den översta spiken halvt inslagen i andra änden. Sen vred jag balken med en rejäl rörtång och slog i alla spikar så att balken blev vertikal i båda ändar.
  • 7. Här är det meningen att det ska synas att bjälken är vertikal i båda ändar...
  • 8. Nu är alla golvbjälkar på plats.
Edit: Man ser att jag jackat ur golvbjälkarna för att de annars tar i ett metallstag på harvramen. Det är lite olyckligt, speciellt att urtaget sitter på halva bjälkens längd och dessutom på undersidan för det är där momentet och därmed dragkraften i fibern är som störst. Jag hade dock inget annat val.

Det kommer antagligen att ta ett tag innan jag fortsätter men jag ska försöka redogöra för hur jag gör i denna tråd. Är det någon som har tips eller kommentarer så är det välkommet.


Vänligen
Jens
« Senast ändrad: 06 jun-12 kl 21:09 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Xoot

  • Gäst
SV: Mobilt hönshus på gammal harv
« Svar #2 skrivet: 06 jun-12 kl 21:13 »
Så du kommer alltså att flytta den genom att köra den som släde?
Går ju att svetsa på ett fäste till trepunkten, kan vara värt att tänka på, beroende på vad du har för traktor.

Hur kom du att tänka på just denna modellen?


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Mobilt hönshus på gammal harv
« Svar #3 skrivet: 06 jun-12 kl 21:35 »
Så du kommer alltså att flytta den genom att köra den som släde?
Går ju att svetsa på ett fäste till trepunkten, kan vara värt att tänka på, beroende på vad du har för traktor.

Hur kom du att tänka på just denna modellen?


På sista bilden (...-8.jpg) ser man överst i bild dragstången med dragöglan och en kort gul stropp som jag satt i öglan för att dra harven till byggplatsen med bilen. Jag kommer att koppla den efter traktorn i lantbruksdraget, så som man gjorde när den var en harv, så ja, jag kommer att dra den som en släde. Tror inte att trepunkten kommer att orka detta bygget - i alla fall inte på min lilla MF135.  ;D


Jag läste nånstans om mobila hönshus och tänkte att det var himla fiffigt. Eftersom jag inte är så bra på att snickra tänkte jag att jag inte kommer att klara att bygga en släde av trä som håller att dra omkring. Så kom jag på att jag kunde ta en gammal medharv jag hade stående och bygga på den. Då fanns det ju färdigt ett stadigt underrede och min konstruktion behöver bara hålla för att flyttas. (Hoppas, hoppas). Tyvärr har jag en förmåga att hamna snett med allting i slutänden, oavsett hur noga och många gånger jag mäter allting. Vi får väl se hur det går.  ::)


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Mobilt hönshus på gammal harv
« Svar #4 skrivet: 07 jun-12 kl 14:10 »

....

Tror inte att trepunkten kommer att orka detta bygget - i alla fall inte på min lilla MF135.  ;D


....


Med de virkesdimensionerna på bygget lyfter du nog snarare traktorn än hönshuset!  ;)

Ser stabilt ut och så länge marken är någorlunda slät funkar det väl utmärkt att dra den.

Hoppas du fortsätter tråden, alltid kul att se på byggen!

Dessutom, hönsen brukar inte klaga på att det är lite snett nånstans.  ;)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Mobilt hönshus på gammal harv
« Svar #5 skrivet: 07 jun-12 kl 15:16 »

Hej!

Eftersom regelverket för väggarna ska stå på de kraftiga bjälkar som ugör ramen för hönshuset måste golvskivorna ha något att vila på längst ut i kanterna. Har de inte det kommer skarven mellan vägg och golv att spricka när man trampar på golvet. Dagens projekt var att sätta dit såna stöd.
  • Jag skulle förstås ha satt dit stödet på långsidan där det smala facket var innan jag satte dit den närmsta golvregeln. Nu missade jag det så då fick jag skråspika i förborrade hål - det var ju för trångt att spika annars.
  • Det långa stödet på plats liksom stöden i det smala facket och påbörjat övriga. Gjort iordning stöd för övriga kortsidor av facken; kapat, förborrat och slagit dit spik.
  • Ska man vara seriös så ska man sätta tvärgående korta bitar mellan alla golvreglar. Här är ett exempel på hur man gör. Jag struntar dock i det eftersom spännvidden är så pass liten.
  • Nu är alla stöd på plats och de nedersta reglarna för det som ska bli väggarna är utlagda. Man kan se att stöden jag satt dit sticker in innanför ramen och väggreglarna. Ett exempel på hur de stående väggreglarna ska placeras kom med. Här syns också hur draget ser ut.
Nästa steg blir att snickra ihop väggregelverket. Jag tänker mig att ha ett plant tak som lutar åt ena sidan. Luckan för in- och utgång hamnar bak på ekipaget. Ingångsdörr där taket är högst och reden där taket är lägst.

Är det lämpligt att ha redena under sittpinnarna om det är en skituppfångarskiva under sittpinnarna (redena under skitskivan)? Hur många reden behöver man, ett per höna, ett för varannan höna?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Mobilt hönshus på gammal harv
« Svar #6 skrivet: 07 jun-12 kl 15:53 »
Åh! Jag vill också bygga ett mobilt litet hus! Vi kommer snart ha använt våra friggebodsmetrar snart, men behöver mer plats för djuren - och det är dyrt att köpa manskapsbod eller liknande - de flesta är också väldigt fula :-\.

Hoppas du blir riktigt nöjd :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Mobilt hönshus på gammal harv
« Svar #7 skrivet: 09 jun-12 kl 21:56 »
Hej!

Jag fortsätter med regelväggarna.

1) Den första färdiga regelväggen.

Notera till höger i bild att två reglar sitter nära varandra. Detta eftersom regelväggarna kommer att gå omlott så att den yttersta regeln försvinner bakom änden på den andra regelväggen. Skivan som kommer att sitta på regelväggen måste ha stöd i hörnet, annars spricker skarven när man trycker i hörnet. (Inser nu att jag glömt göra motsvarande till vänster i bild, suck).

Den falu rödfärgade pinnen uppe i vänstra hörnet är tillfälligt fastspikad så för att behålla 90-gradersvinkeln mellan stående och liggande delar av väggen (fotat upp och ned, taket kommer att vila på regeln närmast i bild) medan jag snickrar. För att säkerställa 90 grader gjorde jag en triangel så att jag från ett ytterhörn mätte ut exakt 1200 mm på en vertikal regel och exakt 1600 mm på en horisontell regel (i överkant av bilden) och mätte avståndet mellan punkterna på reglarna och justerade vinkeln tills avståndet var exakt 2000 mm.

Den tunna horisontella pinnen i nederkant av bilden är parallell med bottenregeln (i bildens överkant), detta för att göra det lättare att mäta ut var de vertikala reglarna skulle fästas i regeln som ska bära taket, så att de säkert blir parallella och hamnar på CC60.

2) Konstigt perspektiv men det jag försöker visa är att takregeln ligger ovanpå de stående reglarna, på samma sätt är det gjort på golvregeln.

Tanken är att göra regelväggarna färdiga på marken och sedan bara resa upp dem på hönshuset, har jag måttat allting korrekt (troligt  ::) ) så kommer alltihop att passa och alla vinklar vara 90 grader. Det är viktigt att vinklarna blir rätt, annars är det svårt att passa in golv- och väggskivor. Jag tror jag gör så att jag reser de två väggar som är som den i bild först och sedan mäter med dem på plats för att se att mina teorier stämmer.


Edit: En (elektrisk) gersåg är fantastiskt underlättande när man ska hålla på och såga vinklar på bräder.  :)


Vänligen
Jens
« Senast ändrad: 09 jun-12 kl 21:59 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Mobilt hönshus på gammal harv
« Svar #8 skrivet: 09 jun-12 kl 22:32 »
Smart och snyggt!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Mobilt hönshus på gammal harv
« Svar #9 skrivet: 11 jun-12 kl 00:02 »
Hej!

Tack för alla muntra tillrop  :D . Vågar bara inte riktigt ta åt mig än, har idag snickrat ihop den andra gaveln med lutning. Nu de två med olika höjd men horisontell överdel. Lite orolig för hur det ska gå att få ihop allt och om det kommer att passa och bli räta vinklar. Börjar också undra om medarna är i smalaste laget för den stora tyngd det kommer att bli.

Sen är jag rätt fundersam över hur jag ska bygga voljären (eller vad man ska kalla uteburen) så att den också åker med när man drar huset. Funderar på att bygga en rektangulär "låda" av nån slags metallrör med "skidspetsar" i framänden, klä den med typ gunnebostängsel utom i botten och koppla den till harvhönshuset med två korta kättingar. Om bara traktorn inte slirar så borde man kunna dra iväg hela ekipaget.

Sen kommer funderingar på isolering, uppvärmning (golvvärme?) och inredning. Var hittar jag tips om vad som behövs för hönsen? Saker som:
  • Höjd till sittpinnen?
  • Sittpinnelängd och tjocklek samt antal sittpinnar och avstånd mellan dem?
  • Avstånd sittpinnar -> skitbräda?
  • Lämplig placering av inredning i förhållande till luckan?
  • Lämpligt att ha reden eller lucka under skitbrädan?
  • Vattenlösningar såg jag någonstans i nån tråd med automater som fick vatten från en dunk. Finns lika smart för mat?
  • Är det skillnad på värpreden och ruvningsreden?
  • Hur högt över golvet bör redena vara?
  • Jag tänkte använda formplyfa till golvet, möjligen även till väggarna. Hur tätar jag skarvarna utan att där sedan fastnar smuts?
  • Ska jag måla skivorna (det vill jag nog - vitt) med vad? Tvåkomponent härdlackfärg? Epoxyfärg?
  • Tänkte använda takplåt som fasadbeklädnad för att slippa underhåll. Riskerar det bli varmt för hönsen?
Många frågor blir det.

Vänligen
Jens (Edit: Formattering och punktlista)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Johan i drängstugan

  • Inlägg: 3
  • sjukskriven på landet är MYCKET bättre än i stan
    • Skåne
    • Johan Olofsson
SV: Mobilt hönshus på gammal harv
« Svar #10 skrivet: 11 jun-12 kl 11:35 »
Mycket intressant tråd!
 :D

Man ser att jag jackat ur golvbjälkarna för att de annars tar i ett metallstag på harvramen. Det är lite olyckligt, speciellt att urtaget sitter på halva bjälkens längd och dessutom på undersidan för det är där momentet och därmed dragkraften i fibern är som störst. Jag hade dock inget annat val.

Nu har jag bara tänkt, det är ändå försent, och inte har jag någon erfarenhet, men jag undrar ändå:
Hade det inte varit bättre att antingen hyvla till bjälkarna så att de blev konkava nedåt.
Eller kanske först sågat med, typ, en sticksåg och sedan jämnat till med hyvel?

Det jag tänker på är just det som du nämner, alltså vad som händer med bjälkens fibrer vid belastning.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Mobilt hönshus på gammal harv
« Svar #11 skrivet: 11 jun-12 kl 12:43 »


....

Sen kommer funderingar på isolering, uppvärmning (golvvärme?) och inredning. Var hittar jag tips om vad som behövs för hönsen?

....



Kan rekomendera Höns i trädgård.

Kolla också avdelningen "Höns : Boende / hägnad".

F.ö. så får du säkert massa tips och svar på dina frågor här.

kbh

  • Gäst
SV: Mobilt hönshus på gammal harv
« Svar #12 skrivet: 11 jun-12 kl 12:47 »
Kan rekomendera Höns i trädgård.

Kolla också avdelningen "Höns : Boende / hägnad".

F.ö. så får du säkert massa tips och svar på dina frågor här.
   Höns i trädgård
Karin Nueschütz
Underhållande och utförligt redogör Karin för det mesta man behöver veta för att hålla en liten hönsflock i sin trädgård; utfodring, beteende, raser, ruvning, mm. Även ritningar på hönshus, vär⁠p­ reden mm. 112 sidor, mjuka pärmar.
Finns ju här  i butiken  och något billigare med :)
« Senast ändrad: 11 jun-12 kl 12:52 av Dbs »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Mobilt hönshus på gammal harv
« Svar #13 skrivet: 11 jun-12 kl 13:21 »
....

Finns ju här  i butiken  och något billigare med :)

 :-[

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Mobilt hönshus på gammal harv
« Svar #14 skrivet: 23 nov-14 kl 17:12 »
Det tar sin tid... Men nu har jag fått ihop hönshuset, utvändigt i alla fall, inne är det kvar att isolera och sätta skivor. Taket och ytterväggarna i plåt, utom på övre delen av sidorna där det blev stående lockläktpanel. Plåten är lätt och styvar upp bygget, jag har inga snedsträvor i regelverket.


Är det någon som har en skiss över lämplig planlösning är jag tacksam.


/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Mobilt hönshus på gammal harv
« Svar #15 skrivet: 23 nov-14 kl 17:36 »
Har missat massa beskrivningar. Nöjer mig med att beskriva vad jag gjort för stora fel så andra kanske kan slippa det.


1) Ramen var inte 90 i alla hörn så golvskivorna passade inte. Jag måste lägga något ovanpå för att det ine ska samlas smuts i de stora springor som blev.
2) Jag hade inte lagt in kortlingar, jag skrev att jag struntar i det för spannet är litet. Det jag inte tänkte på var att jag blev tvungen att ha en skivskarv mitt på golvet och då fanns det inget stöd under skarven så när man trampar på den ena skivan vid skarven böjer den sig ned under den andra och golvet glipar. Jag gjorde en fullösning på det genom att sticka in brädor under och skruva fast dem uppifrån i båda golvdelarna.
3) Jag gjorde utsticket på¨de balkar som håller upp takplåten för korta på ena sidan så det blir knappt nån luft mellan panel och vindskivans insida. Jag gjorde dessutom balkarna otillräckligt noga så vinskivan ser lite lustig ut då den svänger...
4) Jag skulle ha gjort utstick på takplåten på sidorna så den hade täckt vindskivornas översidor.
5) Jag borde ha gjort allt i trä, plåt är inge kul och jag lyckades ganska dåligt runt dörr och fönster.
6) Massa småsaker som retat mig men som jag lyckats förtränga. ;D


Får se hur insidan går sen. Återkommer kanske i sommar.


/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 2 användare
von tratt, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser