Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gråärter, odla rent material  (läst 5988 gånger)

Tjörnbu94

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
Gråärter, odla rent material
« skrivet: 30 apr-17 kl 16:23 »
Hej! Nytt projekt för iår är att odla gråärter, har fått tag på 3 varianter utav dessa och min fråga är såhär. Eftersom alla dessa är samma sort finns det då risker att jag blandar de olika sorterna och hur långt bort borde jag plantera dom för att hindra hyrbidisering? Jag har hört att dom är självbefruktande och då så ska ju det inte spela roll om dom är planterade nära varandra, eller?

Är tackar för tips och råd!

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Gråärter, odla rent material
« Svar #1 skrivet: 18 maj-17 kl 19:52 »
Ska du ta eget frö av dessa? Då behövee de stå långt isör, men ska de ätas spelar det mindre roll

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
SV: Gråärter, odla rent material
« Svar #2 skrivet: 18 maj-17 kl 21:13 »
Jag har också som projekt iår att odla gråärt för första gången! Har bara en sort men kan jag odla andra ärter i närheten då jag önskar ta eget frö inför nästa odlingsår?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gråärter, odla rent material
« Svar #3 skrivet: 18 maj-17 kl 23:24 »
Hej! Nytt projekt för iår är att odla gråärter, har fått tag på 3 varianter utav dessa och min fråga är såhär. Eftersom alla dessa är samma sort finns det då risker att jag blandar de olika sorterna och hur långt bort borde jag plantera dom för att hindra hyrbidisering? Jag har hört att dom är självbefruktande och då så ska ju det inte spela roll om dom är planterade nära varandra, eller?

Är tackar för tips och råd!

Jag tolkar frågan så att du tänker ta eget frö av dem. Det stämmer att de är nästan helt självbefruktande och att de därför kan odlas relativt nära varandra, men de bör inte stå alldeles ihop. Minst 5 meter avstånd kanske kan räcka.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gråärter, odla rent material
« Svar #4 skrivet: 18 maj-17 kl 23:25 »
Jag har också som projekt iår att odla gråärt för första gången! Har bara en sort men kan jag odla andra ärter i närheten då jag önskar ta eget frö inför nästa odlingsår?

Då gråärt och vanlig trädgårdsärt är samma art kan de korsas. Därför gäller ungefär samma isoleringsavstånd här. Dock vet jag inte om gråärt har lika låg grad av korsbefruktning som vanlig trädgårdsärt. Kanske kan det avvika lite.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Gråärter, odla rent material
« Svar #5 skrivet: 27 jun-17 kl 18:52 »
Jag sådde Gråärtor igår. Det kanske är lite sent. Jag tror de går att äta? Eller var det djurmat? Men har inte kollat upp det. Jag tycker blommorna är fina i lila färg. Jag fick dem på ett ställe en gång i tiden. Kan vara kul att få lite nya frön av dem att spara till nästa säsong.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Gråärter, odla rent material
« Svar #6 skrivet: 27 jun-17 kl 22:32 »
Jag sådde Gråärtor igår. Det kanske är lite sent. Jag tror de går att äta? Eller var det djurmat? Men har inte kollat upp det. Jag tycker blommorna är fina i lila färg. Jag fick dem på ett ställe en gång i tiden. Kan vara kul att få lite nya frön av dem att spara till nästa säsong.
Både djurmat och läcker människo-mat. Jag har odlat gråärter (eller hette de kanske blåärter?) i många år. Sorten hette Blauwschokker, med blå baljor. Tillvaratagande: färska eller spritning, förvällning, frysning. Mycket gott. Lite färsk kyndel är gott till men inte alldeles nödvändig.
Jag bor inte på samma ställe nu som då och har slutat med ärterna; här är lite för skuggigt och det blir mjöldagg på dem. Rådjuren är också förtjusta i dessa ärtor.
« Senast ändrad: 27 jun-17 kl 22:46 av Berberis »

 

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Gråärter, odla rent material
« Svar #7 skrivet: 28 jun-17 kl 12:03 »
Jag sådde Gråärtor igår. Det kanske är lite sent. Jag tror de går att äta? Eller var det djurmat? Men har inte kollat upp det. Jag tycker blommorna är fina i lila färg. Jag fick dem på ett ställe en gång i tiden. Kan vara kul att få lite nya frön av dem att spara till nästa säsong.

Går både att äta ärtorna färska eller torkade (gråärtshummus är gott) eller de späda baljorna som sockerärt.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Gråärter, odla rent material
« Svar #8 skrivet: 26 feb-18 kl 12:40 »
Så om jag dels har ospec gråärt o lokförarens gråärt måste jag odla på typ varsin sida av tomten för att ha 'osmittat' utsäde? Är total nybörjare o känns som jag tagit mig vatten över huvet.. På tal om fiskebyns sojaböna kan odlas bredvid arnes bondböna? O svedjerova brevid kålrot brora? De är ju olika underarter...

NiklasTyreso

  • Inlägg: 40
    • Uppland
SV: Gråärter, odla rent material
« Svar #9 skrivet: 14 jan-19 kl 21:28 »
Hur gick det för alla som riskerade korsningar?
 Tog ni utsäde och testade året efter om de korsat sig?

Jag odlade gula ärtor och grå ärt 2018 och kommer nog testa om de korsade sig, men det vet jag inte innan sommaren -19.

Får jag hybridbönor och selekterar dessa i 5-6 år så de blir enhetliga har jag en egen sort!
Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser