Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  GOD JUL  (läst 2600 gånger)

ptakaplay

  • Inlägg: 125
GOD JUL
« skrivet: 24 dec-08 kl 09:47 »
  God jul och ett gott nytt år till er alla

Roger H

  • Inlägg: 208
  • Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
Gott Nytt År
« Svar #1 skrivet: 30 dec-08 kl 22:41 »
Gott Nytt År alla vänner och er jag inte känner...

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: GOD JUL
« Svar #2 skrivet: 31 dec-08 kl 13:47 »
Gott nytt år! till alla jag inte känner .. dvs alla :) tror jag. Det är bara att hoppas att det blir en mild vår och att sommaren kommer snart!

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: GOD JUL
« Svar #3 skrivet: 31 dec-08 kl 15:22 »
Gott nytt år!

Jag var o kikade lite i mina bigårdar igår och började plötsligt att både längta o planera lite inför nästa säsong... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
SV: GOD JUL
« Svar #4 skrivet: 01 jan-09 kl 12:05 »
Hej!

Gott Nytt År!

Från och med i dag skall många biodlingar registreras hos Jordbruksverket. Det är möjligt att Jordbruksverket, Länsstyrelsen och Skatteverket samkör sina register........

Apistan klassas såsom medicin från och med idag. Blir det då en Apoteksvara?
Mvh
Eyvind

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: GOD JUL
« Svar #5 skrivet: 01 jan-09 kl 13:18 »
Hej!

Gott Nytt År!

Från och med i dag skall många biodlingar registreras hos Jordbruksverket. Det är möjligt att Jordbruksverket, Länsstyrelsen och Skatteverket samkör sina register........

Apistan klassas såsom medicin från och med idag. Blir det då en Apoteksvara?

Menar du med avseende på foderföretag? Det fanns två artiklar från Jordbruksverket i förra numret av Bitidningen som beskrev både vad som gäller angående foderföretag och Apistan. Om man bara säljer honung direkt till kund eller till detaljvaruhandel behöver man inte vara foderföretag. Är man å andra sidan jordbrukare med odlingar/djur så behöver man ju ändå registrera sig. Jag har tagit med min biodling i min registrering även om det inte behövs.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: GOD JUL
« Svar #6 skrivet: 01 jan-09 kl 13:43 »
Många kommer inte att ha råd att gå från "hobby" odling till mer kommersiell verskamhet, det har de etablerade nämnderna och SJV m fl nu visat med alla nya regler som dessutom är lite vimsiga och emotsägande. En del hävdar fortfarande att det behövs "kurs" för Apistan trots vetrinär etc även inom SJV som inte kör flera kurser ... det är för många idioter (byråderektörer) inblandade hos våra myndigheter.

Gott nytt år i alla fall!
« Senast ändrad: 01 jan-09 kl 16:14 av Sten-Åke Lindell »

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
SV: GOD JUL
« Svar #7 skrivet: 01 jan-09 kl 14:44 »
Hej!
När honung säljes till uppköpare. Det krävs då att biodlingen är registrerad hos Jordbruksverket................

När foder innehåller medicin krävs inte bara registrering utan även ett godkännande av biodlingen från  Jordbruksverket.
Mvh
Eyvind

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: GOD JUL
« Svar #8 skrivet: 01 jan-09 kl 15:43 »
Hej!
När honung säljes till uppköpare. Det krävs då att biodlingen är registrerad hos Jordbruksverket................

Ja det stämmer, men de flesta mindre biodlare säljer väl direkt till sina kunder? Dessutom är det lätt och gratis att registrera foderföretag om man nu vill/måste det.

När foder innehåller medicin krävs inte bara registrering utan även ett godkännande av biodlingen från  Jordbruksverket.

Vad är det för godkännande? Har du mer info om det? Vad för medicin tänker du på?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
SV: GOD JUL
« Svar #9 skrivet: 01 jan-09 kl 16:59 »
Ja det stämmer, men de flesta mindre biodlare säljer väl direkt till sina kunder? Dessutom är det lätt och gratis att registrera foderföretag om man nu vill/måste det.

Vad är det för godkännande? Har du mer info om det? Vad för medicin tänker du på?

Hej!
Apistan klassas bland annat såsom medicin från och med i dag.
Mvh
Eyvind

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: GOD JUL
« Svar #10 skrivet: 01 jan-09 kl 20:37 »
Hej!
Apistan klassas bland annat såsom medicin från och med i dag.

Enligt jordbruksverkets artikel så är inte Apistan klassat som läkemedel ännu och under tiden (kan ta ett till två år) skall Apistan hanteras som tidigare.

Men jag förstår inte riktigt vad du menar ändå? Du har ju inte Apistan i fodret och det kan ju inte vara så att bara för att du medicinerar dina bin, eller andra djur, så skall du vara godkänd hos Jordbruksverket? Jag förstår inte logiken i det. Och vad innebär godkänd?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: GOD JUL
« Svar #11 skrivet: 01 jan-09 kl 21:48 »
Hej och Gott Nytt År på er alla okända biodlarfantaster.

Från och med i dag skall många biodlingar registreras hos Jordbruksverket.
Apistan klassas såsom medicin från och med idag. Blir det då en Apoteksvara?

 Jag förstår inte vad Du menar Edvin. Vi har väl alla anmält vårt biinnehav till Länstyrelsen sedan många år. det är väl i princip samma sak som att anmäla till Jordbruksverket.
Vad gäller Apistan blir det väl inte aktuellt med någon ändring de närmaste två åren. Vi får nog reda på detta tids nog utan att hålla på med egna förutfattade meningar.

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
SV: GOD JUL
« Svar #12 skrivet: 02 jan-09 kl 20:37 »
Hej och Gott Nytt År på er alla okända biodlarfantaster.

 Jag förstår inte vad Du menar Edvin. Vi har väl alla anmält vårt biinnehav till Länstyrelsen sedan många år. det är väl i princip samma sak som att anmäla till Jordbruksverket.
Vad gäller Apistan blir det väl inte aktuellt med någon ändring de närmaste två åren. Vi får nog reda på detta tids nog utan att hålla på med egna förutfattade meningar.
Hej!
Det finns foder till bin såsom ”Nektarpoll, som innehåller medicinen Forte mot nosema-sjuka bin”.
Mvh
Eyvind

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
SV: GOD JUL
« Svar #13 skrivet: 06 jan-09 kl 21:08 »
Hej och Gott Nytt År på er alla okända biodlarfantaster.

 Jag förstår inte vad Du menar Edvin. Vi har väl alla anmält vårt biinnehav till Länstyrelsen sedan många år. det är väl i princip samma sak som att anmäla till Jordbruksverket.
Vad gäller Apistan blir det väl inte aktuellt med någon ändring de närmaste två åren. Vi får nog reda på detta tids nog utan att hålla på med egna förutfattade meningar.


Hej!
Det går att läsa om det här i den senaste "Bitidningen" sidan 23. Där finns en adress till http://www.sjv.se spinn vidare på den adressen. När man lusläser informationsbroschyren då kommer svaren fram i tydlig dager.

Det verkar som att Myndigheterna vill räta upp leden inom biodlarekåren i landet. Det skall bli intressant att följa om de på det här sättet får bukt med allt mygel inom biodlarekåren............

Om biodlare som vill sälja sin produkt till uppköpare. Säljaren är inte registrerad hos http://www.sjv.se Uppköparen kan då faktiskt ligga mycket lågt i pris på produkten till säljaren för att denne ska kunna bli av med sin produkt............ om uppköparen någonsin är intresserad av att köpa av en biodlare som inte är registrerad hos http://www.sjv.se.........

« Senast ändrad: 07 jan-09 kl 00:28 av Eyvind »
Mvh
Eyvind

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: GOD JUL
« Svar #14 skrivet: 08 jan-09 kl 19:26 »
Eyvind; varför vill du inte vara registrerad? Är det ett problem?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
SV: GOD JUL
« Svar #15 skrivet: 13 jan-09 kl 19:27 »
Eyvind; varför vill du inte vara registrerad? Är det ett problem?

Hej!
Jo, det blir nog registrering. Det finns inget att dölja! Det är inte bråttom. Honungen skall inte krängas förrän i oktober....... Har planer på att upphöra med biodlingen på grund av hög ålder och sjukdom.
Mvh
Eyvind

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: GOD JUL
« Svar #16 skrivet: 23 dec-16 kl 20:15 »
Hej!
Kan detta vara äldsta "God Jul" -stället  å detta forum?

"God Jul", mina vänner!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

 

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: GOD JUL
« Svar #17 skrivet: 23 dec-16 kl 20:31 »
De kan de nog va då måst en hälsa god jul  :D :D :D
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 4 användare
xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser