Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vet hönan om äggen är bra?  (läst 958 gånger)

Koaala

  • Inlägg: 32
    • -
Vet hönan om äggen är bra?
« skrivet: 09 dec-16 kl 07:23 »
Min ena höna hade bestämt sig att ruva nu mitt i vinter (Brahma)
Ena kycklingen har kommit ut redan och för det gick redan över 24 timmar var jag tvungen att flytta kycklingen och hönan i ett annat bur. Där de var först var inte optimal för en liten kyckling. Efter att ha ljust alla äggen, trodde inte det var något i de( har inget riktig lampa och bruna ägg) men bestämde endå att flytta även äggen. Hon samlade alla äggen och satt sig igen och fortsatte ruva 😳 Kan en höna avgöra om äggen är fortsatt bra? De borde väl lukta illa även när de är hela ifall de ruttna, visst? (Det gjorde de inte)

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Vet hönan om äggen är bra?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-16 kl 09:56 »
Hej, ja,  om de är ruttna luktar de illa genom skalet även om det är helt.  Fast det är inte alls säkert att  de luktar illa även om det inte finns någon kyckling.   Jag vet inte hur mycket hönan vet om det finns levande kycklingar i äggen.  Men åtminstone tre dagar skulle jag låta henne fortsätta att ruva.

Koaala

  • Inlägg: 32
    • -
SV: Vet hönan om äggen är bra?
« Svar #2 skrivet: 09 dec-16 kl 14:52 »
Ja, hon får stanna på de några dagar till om nu hon vill. Nu har kycklingen och hönan mat, vatten och värmelampa i närhet. Tycker att det borde ju lukta av fem 21 dagar gamla ägg som är dåliga, men mina ägg har jävligt hård skal (ren kalkpulver av kalksten) så man vet ju aldrig.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Vet hönan om äggen är bra?
« Svar #3 skrivet: 09 dec-16 kl 22:19 »
för att återgå till vad hönan vet: om det finns en kyckling som är kläckfärdig inom de närmaste dygnen piper den i ägget ibland.  Då fattar hönan det nog.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vet hönan om äggen är bra?
« Svar #4 skrivet: 10 dec-16 kl 08:17 »
Det generella svaret på ursprungsfrågan: NEJ. Hon ruvar lika gärna på konstgjorda ägg, golfbollar eller vad som helst som har minsta likhet med ägg.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser