Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värper från sovpinnen  (läst 1369 gånger)

Skånebo

  • Inlägg: 8
    • Skåne
Värper från sovpinnen
« skrivet: 06 okt-16 kl 07:47 »
Har tre silkeshöns som är födda i februari i år. En av dom har börjat värpa nu. Har kommit tre ägg än så länge. Problemet är att hon lägger dom när hon sitter på sovpinnen. Har någon tips på hur man kan få henne att ändra sig?

Jag har sju värpreden av varierande slag samt redägg i två. Idag testade jag att flytta två av redena till det ställe som dom brukar hålla till efter dom har ätit frukost. Testade även att höja dom så att dom lättare kommer in. Mina höns är försiktiga och tränger sig ogärna in i buskar och dylikt utan håller sig vid kanten av dom så det är därför jag testade att höja redena.

Hon som jag fick hönsen av, när dom var tre månader, kläcker enbart i kläckare. Hon har även endast strö i sina fållor så reden och sittpinnar mm var nytt för dom när dom kom till mig så dom måste lära sig detta på egen hand nu.

Är så sugen på att smaka egna ägg så trist när alla ligger krossade på golvet.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Värper från sovpinnen
« Svar #1 skrivet: 06 okt-16 kl 08:25 »
Menar du att hon värper på¨natten eller tidigt på morgonen, så att hon fortfarande sitter kvar på nattpinnen så att säga?  Eller går hon in på dagen och sätter sig på pinnen och värper?  Det gör rätt stor skillnad på hur du ska tackla problemet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Skånebo

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Värper från sovpinnen
« Svar #2 skrivet: 06 okt-16 kl 08:42 »
Hon värper på natten/tidig morgon. Sovpinnen använder dom aldrig dagtid. Då är det andra pinnar som gäller

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Värper från sovpinnen
« Svar #3 skrivet: 06 okt-16 kl 11:36 »
Är det ordentliga skal på äggen?  Att ägg värps från nattpinnen brukar bero på att de  värps för tidigt,  innan skalet är färdigbildat. Ett fel i produktionen alltså. Sådant händer då och då utan att något är fel med hönan, en eller ett par gånger kanske, sedan fungerar hon normalt igen. I så fall är det inget att bry sig om. Eftersom hon bara värpt tre ägg så är det nog bara att avvakta och se vad som händer. Lägg en platta  under sovpinnen och en massa mjukt material på den så klarar sig äggen om de har bra skal.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Skånebo

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Värper från sovpinnen
« Svar #4 skrivet: 06 okt-16 kl 12:55 »
Skalen är bra. Ser ut precis som ett vanligt ägg

Skånebo

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Värper från sovpinnen
« Svar #5 skrivet: 07 okt-16 kl 07:09 »
Kommer man ut tidigt på morgonen just efter lampan har tänds så är ägget kallt. Så hon måste värpa någon gång under natten

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Värper från sovpinnen
« Svar #6 skrivet: 07 okt-16 kl 17:10 »
Hon har tydligen inte fått kläm på dygnsrytmen. Vi får hoppas att hon rättar till den.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 4 användare (1 dolda)
Efwa, tuslus, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser