Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  byte av cylindertoppspackning fundering  (läst 7711 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #40 skrivet: 04 maj-16 kl 16:36 »
nej ingen torr friktion, men ändå någon friktion men om det påverkar hållbarheten är det ju dumt men eftersom bilen blir ett expriment så kan man våga chansa . ok så du menar att om jag bara skruvar dän lambdasonderna och luftmassemätaren från projektbilen och sätter de på det nya insuget och grenröret  (rent praktiskt) med orginalsystem och hela baletten så kommer den att ställa in sig så gott det går ? hur ska man lösa tändförställning ? det sitter ett "triggerhjul" på vevaxeln med en givare , om vi tänker att man slitsade upp hålen på triggerhjulets monteringshål så man kunde ställa tändningen rent mekaniskt på det hjulet , hade det blivit galenskaper då tro?

I stort sett. Diverse tryckgivare, gasspjällägesgivare, knacksensor, tempgivare mm måste ju också flyttas över. 
Knacksensorn och elektroniken som tar hand om signalen från den kan få problem om man flyttar den till en motor med annan resonansfrekvens i motorblocket.
Lambdasonden bör sitta ungefär lika långt från avgasportarna som i originalinstallationen för att regleringen ska fungera bra (varken bli seg eller självsvänga).

På en motor med tomgångsstabilisering brukar det inte vara lyckat att försöka ändra tändläget genom att flytta givaren. Om man ställer tändningen tidigare så kommer den att börja pendla och självsvänga på tomgång, om man ställer den senare blir tomgångsregleringen "seg". Vill man ändra tändförställningskurvan får man nog ge sig in och rota i tabeller i programvaran, som "chiptrimmare" brukar göra.
En del motorstyrsystem har en förberedd möjlighet för att ställa om tändningen i olika steg.  Ford från 90-talet brukar ha en lös kontakt i motorrummet där man kan jorda två stift i olika kombinationer för att få den några grader senare eller tidigare. På Volvo 700 och 900-serie med LH 2.4 finns en motsvarande funktion i tändstyrdonet men inga kablar framdragna i bilen, så där måste man jorda direkt i styrdonets kontakt.
Många Opel har en "oktanvalskontakt" i motorrummet, en stickpropp som man kan vända på två olika sätt för att få tändförställningskurvan anpassad för olika oktantal.

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #41 skrivet: 06 maj-16 kl 07:04 »
I stort sett. Diverse tryckgivare, gasspjällägesgivare, knacksensor, tempgivare mm måste ju också flyttas över. 
Knacksensorn och elektroniken som tar hand om signalen från den kan få problem om man flyttar den till en motor med annan resonansfrekvens i motorblocket.
Lambdasonden bör sitta ungefär lika långt från avgasportarna som i originalinstallationen för att regleringen ska fungera bra (varken bli seg eller självsvänga).

På en motor med tomgångsstabilisering brukar det inte vara lyckat att försöka ändra tändläget genom att flytta givaren. Om man ställer tändningen tidigare så kommer den att börja pendla och självsvänga på tomgång, om man ställer den senare blir tomgångsregleringen "seg". Vill man ändra tändförställningskurvan får man nog ge sig in och rota i tabeller i programvaran, som "chiptrimmare" brukar göra.
En del motorstyrsystem har en förberedd möjlighet för att ställa om tändningen i olika steg.  Ford från 90-talet brukar ha en lös kontakt i motorrummet där man kan jorda två stift i olika kombinationer för att få den några grader senare eller tidigare. På Volvo 700 och 900-serie med LH 2.4 finns en motsvarande funktion i tändstyrdonet men inga kablar framdragna i bilen, så där måste man jorda direkt i styrdonets kontakt.
Många Opel har en "oktanvalskontakt" i motorrummet, en stickpropp som man kan vända på två olika sätt för att få tändförställningskurvan anpassad för olika oktantal.
jag tänkte att man tar en punto till (de brukar kastas efter en på blocket) tar ur motorn och modifierar topp och block men använder det befintliga styrsystemet som sitter i bilen . men det med att ändra tändförställningen mekaniskt , är det bara tomgången som kan bli lite svajig då fasten den går fint över resterande register ? föresten jag är ganska övertygad om att jag kommer 90 mil på 45 liter bensin i blandad körning nu (mycket kortsvängar och grusväg) :)

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #42 skrivet: 06 maj-16 kl 09:25 »
sen kom jag på mej själv med det med smalare lager , smalare lager och högre kompression blir inte lyckat i långa loppet .

 

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #43 skrivet: 06 maj-16 kl 11:48 »
jag har en bekant som ska vara riktigt jävlig på att hålla på med styrsystem på bilar vad jag fått höra , det (dumma och fåniga) där är ju att jag inte gillar att fråga om hjälp men i detta fall så vore det nog bäst sen . en till fundering, Hur mycket får man modifiera en kaross från 2001 tro ?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #44 skrivet: 06 maj-16 kl 21:12 »
en till fundering, Hur mycket får man modifiera en kaross från 2001 tro ?

En 2001'a är ju troligtvis helfordonsgodkänd, och om man ska hårddra det hela så innebär det att en sådan bil egentligen inte får modifieras alls. Men i praktiken är det ju inte möjligt för myndigheterna att följa EU-direktiven så noga, varken i Sverige eller i något annat land.  Så modifieringar av typ montera motorvärmare, byta ut originalbilstereo, sätta dit extraljus, byta till däck av samma dimension men annat märke osv, accepteras definitivt. Likaså montering av dragkrok, taxiutrustning mm.

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #45 skrivet: 09 maj-16 kl 06:58 »
ah det var nått sånt jag mindes . då är det ju ingen idé att sätta kapen i en sån då heller . jag måste införskaffa en såndär kabel nu .14,98 mil kört, åtgånget bränsle 4.65 L alltså 0.31 med skvalpning av bilen vid tankstationen och sträckan var mestadels 90 väg och några mil 110 väg (låg aldrig över 105 km/h)  , lyckades pricka i rondellerna (bara 3st) så jag inte behövde bromsa en gång och prickade in rödljusen så bromsarna ej behövde användas (alltid motorbroms). sen vart siffrorna i full tank test med blandad körning 0.5 l/mil ! 86 mil körda och fick i 43 liter .  jag tankade ju i så mycket det går i tanken/röret och gungade bilen tills det inte gick i mer inför långtestet och gjorde samma när vi kom tillbaka till tankstationen. skulle haft en separat dunk men det blir ju en massa krångel .  får vänta tills lön med kabel , nojjar över tändspolarna nu med haha
« Senast ändrad: 09 maj-16 kl 07:50 av husbehov »

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #46 skrivet: 09 maj-16 kl 07:40 »
Om bilen är helfordonsgodkänd så står det i registreringsbeviset.

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #47 skrivet: 09 maj-16 kl 07:50 »
aha ok ska kolla upp det

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #48 skrivet: 09 maj-16 kl 08:48 »
teststräckan var föresten statoil Nora till ekeby (utanför Kumla) förbi mariebergs galleria så det var plant och fint underlag hela vägen längst närkeslätten . och 5 rondeller var det när jag tänker efter . exakt samma väg hem . 90 och 110 väg (var även lite olaglig under några korta 70 sträckor) och höll jämn gas  (försökte hålla gasspjället så lite öppet som möjligt såklart) stod och gungade bilen för att få i bränslet både före och efter testet och det vart att visa 0.31 denna gång ?

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #49 skrivet: 09 maj-16 kl 11:52 »
nu gör jag inga fler tester förens jag har en såndär sladd . blir ju bara mer fundersam , och magi tror jag ju inte på heller

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #50 skrivet: 13 maj-16 kl 10:24 »
på tal om cylindertoppspackning . min volvo bm 400 har blivit svårstartad och har börjat läcka i bakkant mellan topp och block . vilken ironi

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #51 skrivet: 13 maj-16 kl 11:00 »
Samma slags fel brukar hopa sig. Jag har t ex haft ovanligt många kärvande kolvar i bromsok på senaste året.

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #52 skrivet: 13 maj-16 kl 11:24 »
ja det är märkligt , det kan bara inte få vara lite lungt på mekfronten nån gång ? finns så mycket roligare saker att syssla med ! bekvämt med stötstänger och gjutjärn iaf . föresten jag såg att det fanns fiberpackning och koppar att välja emellan , undrar vilket som vore lämpligast ? orginal är det koppar har jag för mej

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #53 skrivet: 13 maj-16 kl 12:38 »
Jag skulle nog välja den packning som är gjord av den mest förtroendeingivande tillverkaren. När det gäller gamla motorer som har haft en asbest (eller koppar/asbest)-packning från början, så bör man se upp med att det kan gälla andra åtdragningsanvisningar för topplocksskruvarna för en modern asbestfri packning. Om det följer med anvisningar med den nya packningen så följ dem hellre än den gamla verkstadshandboken.

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #54 skrivet: 13 maj-16 kl 13:03 »
jo jag går alltid efter det moment och följd som brukar följa med i beskrivningen till packningen . det jag vart att fundera på är om inte fibern är lämpligare om det vore lite ojämnheter , tänkte att den kanske kan klämmas ihop och täta något mer än en i koppar , fast koppar är ju oxå fogligt och mjukt förstås . ja det blir ett senare jobb och huvudbry så jag kan lägga ut den på blocket sen

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #55 skrivet: 20 maj-16 kl 08:42 »
jag har funderat på det där med plant golv och vad som vore lämpligt material att göra det med samt täcka hjulhusen bak och sätta igen grillen på alla onödiga öppningar . vad tror folk om att använda plast från en ibc tank och tunn aluminiumplåt just där avgassystemet löper bakåt, Sen popnita dit allt på fästen jag skruvar under bilen ? sånt kan jag få tag på gratis . och så kom jag fram till att den här bilen jag redan har såklart ska bli projektbilen för det är ju den jag önskar åka billigt i ! snart är det lön med så då skall den där kabeln beställas och ett par nya tändspolar , en annan fråga - får man byta stolar hur som helst i en så ny bil tro ? (tänker endast på vad besiktningsfolket säger ) de ska tydligen väga massor

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #56 skrivet: 20 maj-16 kl 09:20 »
jag har funderat på det där med plant golv och vad som vore lämpligt material att göra det med samt täcka hjulhusen bak och sätta igen grillen på alla onödiga öppningar . vad tror folk om att använda plast från en ibc tank och tunn aluminiumplåt just där avgassystemet löper bakåt, Sen popnita dit allt på fästen jag skruvar under bilen ? sånt kan jag få tag på gratis . och så kom jag fram till att den här bilen jag redan har såklart ska bli projektbilen för det är ju den jag önskar åka billigt i ! snart är det lön med så då skall den där kabeln beställas och ett par nya tändspolar , en annan fråga - får man byta stolar hur som helst i en så ny bil tro ? (tänker endast på vad besiktningsfolket säger ) de ska tydligen väga massor

Antar att du vill få bilen slät under, med plast och plåt?

Har du i så fall tänkt på att det gör att det rostar lättare.
Jag har för mig att jag hört något om att bilprovningen ska börja ta betalt för att plocka bort kåpor under bilen för att kolla rost.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #57 skrivet: 20 maj-16 kl 10:58 »
en annan fråga - får man byta stolar hur som helst i en så ny bil tro ? (tänker endast på vad besiktningsfolket säger ) de ska tydligen väga massor

Det är inte självklart att det går för sig att byta stolar hur som helst, speciellt om säkerhetsbältesfästet sitter fast i stolen eller om bilen har sidoairbags.
Om inte annat så kan man ju lyfta ur en stol på prov och väga den. För några år sedan kunde jag i samband med källsortering av bilvrak konstatera att en framstol till Ford Scorpio väger mer än dubbelt så mycket som dito till Volvo 740.

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #58 skrivet: 20 maj-16 kl 11:20 »
Antar att du vill få bilen slät under, med plast och plåt?

Har du i så fall tänkt på att det gör att det rostar lättare.
Jag har för mig att jag hört något om att bilprovningen ska börja ta betalt för att plocka bort kåpor under bilen för att kolla rost.
ja jag hade tänkt något sånt . jasså ska de börja med sånt på besiktning nu med .. allt för några slantar extra ja . jo att det rostar mer kan jag tänka mej om skiten blir att ligga kvar imellan, men det är ett väldigt intressant projekt om jag kan komma undan så billigt som gratis

husbehov

  • Gäst
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #59 skrivet: 20 maj-16 kl 11:28 »
Det är inte självklart att det går för sig att byta stolar hur som helst, speciellt om säkerhetsbältesfästet sitter fast i stolen eller om bilen har sidoairbags.
Om inte annat så kan man ju lyfta ur en stol på prov och väga den. För några år sedan kunde jag i samband med källsortering av bilvrak konstatera att en framstol till Ford Scorpio väger mer än dubbelt så mycket som dito till Volvo 740.
det finns inga sido airbags och själva bältesfästet sitter i stolen men det andra sitter ju i karossen, kan inte vara svårt att modifiera för att få dit på andra stolar . jag har följt en tråd litegrand som man hittar på google . projekt snåljåp 2 får man söka på och han har bytt stolar och besiktat såg jag . sen ska man ju hitta så lätta som möjligt med . ja scorpio stolar kan jag tänka mej väger bly. har haft en sån 97 :a bland det bekvämaste jag kört


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 5 användare (2 dolda)
Jon.b, von tratt, JordKlok

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser