Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man värme när strömmen går?  (läst 8427 gånger)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
Hur får man värme när strömmen går?
« skrivet: 31 jan-15 kl 08:48 »
Det gick ingen nöd på mig när strömmen försvann från Nor-Norge i torsdags, men det väckte en gammal fråga som jag har haft länge.

Hur gör människor som inte har vedkamin för att hålla värmen i såna situationer? Och hur lagar dom mat, åtminstone att kunna varma vatten? Säskikt dom som bor i lägenhet eller i gamla och dåligt isolerade hus? Hos mig hände inte så mycket mer än att det blev mörkt och internet försvann, men många fick det ganska kallt efter ett tag och då var strömmen bara borta i några timmar.

Ibland har jag sett restauranter med uteservering och liknande sätta fram nån slags gasolvärmare på uteplatserna. Kan man ha såna inomhus? Eller fyller man hemmet med värmeljus? Att stänga alla dörrar och bara hålla ett rum varmt är väl självklart, men vart ska den värmen komma i från? Eller är det bara att hoppas på att man blir insläppt hos någon som har vedkamin?

Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-15 kl 09:05 »
Dom som bor i lägenhet är som regel rökta. Men å andra sidan brukar lägenhetshus ligga så till att de har nergrävda elledningar, och inte drabbas av väderrelaterade strömavbrott så ofta.
Av oss som bor i luftledningsland har många eget, stort eller litet, elverk. Många av oss har dessutom kvar kakelugnar eller spisar att elda i. Eller har ens vattenburna värmesystem självcirkulation, eller kopplar en cirkulationspumpen via omformare till att drivas med ett bilbatteri.
Endast fantasin sätter gränser.
Den som har såna gränser får frysa och elda värmeljus eller fotogenlampa...(om en inte har en gasolkamin för inomhusbruk, inte riktigt samma som de där uteserveringarna har).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #2 skrivet: 31 jan-15 kl 09:29 »
en bra värmekälla är spritkök,då har man också matlagningsmöjligheter. Kolla på campingsidor.
Något som också värmer bra är de inomhusspisar som drivs med just etanol.
Annars är det svårt om det inte finns vedeldningsmöjligheter.Men även hyreshus kan utrustas med alternativ drift.ett elverk räcker för att hålla en pelletspanna/oljeaggregat o pump igång. Jag vet flera fastigheter i närområdet som har sådana nödsystem,värre är det med fjärrvärme då de systemen kräver ström i flera steg. Dels de pumpar som driver runt vattnet centralt men också ström till den lokala pumpen i fastigheten.
Jag har sett reservverk i fjärrvärmehus,ett oljeaggregat + elverk. Man kopplar bara om vattencirkulationen från fjärrvärmen till lokalt system Men i allmänhet förlitar sig fastighetsägaren på att samhällets system skall funka oavsett.Vet inte i vilken omfattning fastighetsägare har tänkt på den situationen. Tror nog inte det är så många som har beredskap.

konsumaffären i byn hade reservelverk, tyvärr underhölls det inte så när det behövdes gick det inte igång (batteriet tömt,bränsleledningar/filter igensatta m.m)
Våra äldreboenden i kommunen har däremot reserver,likaså sjukhusen. Ulf

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #3 skrivet: 31 jan-15 kl 10:01 »
Dom som bor i lägenhet är som regel rökta. Men å andra sidan brukar lägenhetshus ligga så till att de har nergrävda elledningar, och inte drabbas av väderrelaterade strömavbrott så ofta.
Halva Nord-Norge ligger uppenbarligen så till att huvudströmledningen är i luften. Villor, lägenhetshus, sjukhus...

Institutioner som är viktiga för samhällsberedskap har som regel en reservlösning, men inte alla såna lösningar ger värme. Dom håller bara viktigaste samhällsfunktionerna igång; mobilnät, nödnummer (ehmm... eller nej. 112 gick ner.), sjukhusutrustning, etc. Dessutom varierar det hur länge såna kan köra, visade det sig. På en del ställen tog nödströmmen slut innan den vanliga strömmen kom tillbaka.

Men det jag fnurar på är, vad kan JAG göra för att längre strömavbrott ska bli en någorlunda komfortabel upplevelse?

Kan man använda spritkök inomhus? Känns brandfarligt.

Själv hyr jag en lägenhet med vedkamin med möjlighet att värma vatten och kanske mat på, men jag vill ju köpa något eget, och det är få bostäder i min prisklass som har något annat än elvärme, det är det.

Sensmoral:
Inte köpa bostad utan vedkamin, eller se till att få kamin på plats illa kvickt efter köp?
Om det inte går, försäkra sig om att den lägenhet man evt. vil lägga bud på har fungerande reserlösning?
Om det inte heller går, skaffa värmeelement eller spis som kan köras på bilbatteri?
Om inget av detta går, se åtminstone till att ha etanolspis eller spritkök hemma?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #4 skrivet: 31 jan-15 kl 10:24 »
Väljer man att bo i lägenhet så väljer man ju också att lägga sitt liv i samhällets händer. Hittills har det fungerat bra men vid en riktig krissituation kan det bli spännande. Om man, som jag, inte litar på någon annan än sig själv får man skaffa ett eget boende som man kan anpassa som man vill. Men annars överlever man i en lägenhet med -20 grader också, om man har ordentligt med kläder på sig och en bra sovsäck. Men det blir jobbigt i längden.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #5 skrivet: 31 jan-15 kl 10:33 »
Hittills har det fungerat bra men vid en riktig krissituation kan det bli spännande.

Minst sagt! Vi är oerhört beroende av el.
Tänk på avloppssystemen i storstäder. Många har inte självfall utan är beroende av pumpstationer. Utan el stannar pumparna och ledningarna blir fulla ända upp i husen. Fast det kanske inte är någon risk, för något vatten lär man inte heller ha att spola med när elen gått och vattentornet är tömt.
Utan belysning, värme, vatten eller avlopp lär det blir väldigt besväligt väldigt snabbt. Lägg därtill att de flesta inte har något vidare matlager hemma.
Om inte politikerna ser till att styra upp en elförsörjning som är att lita på i längden så kommer planerade avbrott att bli en del av framtiden. Då kan man starkt misstänka att det är landsbygden som får ta smällen då de "ändå är vana vid strömavbrott" och städerna är betydligt mer beroende av elen. dystert...
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #6 skrivet: 31 jan-15 kl 11:46 »
Stearinljus, fotogenlampor, gasollykta, heat pal http://www.tentipi.se/produkter/vaerme-och-ljus/heatpal-5100/ kanske kan lösa problemet för den som inte har vedeldning? När strömmen försvinner stoppar ventilationen så det blir inte kallt lika snabbt som om man bara slår av värmen men man behöver tänka på att vädra lite. Man kan begränsa sig till att vara i ett rum om det är riktigt illa. Finns massor av info på www.dinsakerhet.se


Jag tror det är väldigt viktigt att man har bra brandvarnare och släckutrustning. Risken är att man, eller grannen, råkar ut för brand när det plötsligt är massa ljus och lyktor i hemmet och ovant folk som rör sig kring dem. Börjar det brinna och har varit strömavbrott ett tag är det inte säkert att det finns vatten i kranarna eller att någon telefon fungerar.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #7 skrivet: 31 jan-15 kl 16:18 »
Vi hade ett gäng kortare strömavbrott här i förorterna för ett par vintrar sen. Det jag märkte var att dom riktiga problemen kom efter att strömmen kommit tillbaka.
Trots att vi bor hos en av dom stora allmännyttiga värdarna tog det ett bra tag för dom att sparka igång fjärrvärme och varmvatten igen, i det läget var det toppen med extraelement att koppla in i väggen.
Under själva strömavbrotten var faktiskt trafiken det jag var mest orolig för. Kombinationen mörker, snö, tät trafik och och Stockholmsbilister med stort självförtroende är inte optimal.
Dock hann vi aldrig börja frysa på allvar och mitt intryck var att man skulle ha kunnat klara sig åtminstone ett dygn.
Det viktigaste att tänk på tror jag är att ha en plan för att behålla den värme som redan finns i lägenheten.

Olav

  • Inlägg: 11
  • jag ger mig inte,promenadstråk skall anläggas där
    • Skåne
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #8 skrivet: 31 jan-15 kl 16:50 »
Lita aldrig på ett hus utan skorsten. Bygger man efter den principen. Löses många civiliserade problem

 

andtol

  • Gäst
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #9 skrivet: 31 jan-15 kl 17:59 »
Efter Gudrun var många mindre orter utan ström i veckor. Äldreboenden, skolor, lägenhetshus och många andra hade stora problem.

Det är viktigt att se över sin situation och fundera hur man kan underlätta den dagen då ingen värme och/eller vatten finns.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #10 skrivet: 31 jan-15 kl 18:49 »
Väljer man att bo i lägenhet så väljer man ju också att lägga sitt liv i samhällets händer. Hittills har det fungerat bra men vid en riktig krissituation kan det bli spännande. Om man, som jag, inte litar på någon annan än sig själv får man skaffa ett eget boende som man kan anpassa som man vill. Men annars överlever man i en lägenhet med -20 grader också, om man har ordentligt med kläder på sig och en bra sovsäck. Men det blir jobbigt i längden.

Jag förstår vad du menar med att man inte ska ta all samhällsservice för given, men i min värld ser det ut som det att lita på andra än sig själv är det första man kommer att behöva göra under en kris. Människor som hjälps åt lär ha mycket större chans att komma sig igenom på ett bra sätt än dom som inte gör det.

Krisberedskap nr 1. Borde vara att vårda sitt kontaktnät. Satsa på lojalitet och riktig vänskap istället för vad/vem som verkar cool och ger mest status att hänga med för tillfället. Träna på att hjälpa och ta emot hjälp och bry sig, i smått och stort.

Om jag på allvar trodde att strömmen skulle bli borta i flera dagar tror jag att jag skulle ta kontakt med folk jag känner och och fråga om jag kunde få komma till dom, eller om dom ville komma till mig, så behövde man bara hålla en bostad varm i stället för flera och ved och bränsle skulle räcka längre. Dessutom alstrar människor själva ju också värme.
« Senast ändrad: 31 jan-15 kl 18:57 av Midvinter »
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #11 skrivet: 31 jan-15 kl 18:56 »
Tänk på avloppssystemen i storstäder. Många har inte självfall utan är beroende av pumpstationer. Utan el stannar pumparna och ledningarna blir fulla ända upp i husen. Fast det kanske inte är någon risk, för något vatten lär man inte heller ha att spola med när elen gått och vattentornet är tömt.
Utan belysning, värme, vatten eller avlopp lär det blir väldigt besväligt väldigt snabbt. Lägg därtill att de flesta inte har något vidare matlager hemma.

Jag antar att sånta pumpstationer är bland dom som har nödaggregat, och att dom dessutom får hög prioritet när dom försöker få tillbaka strömmen. Men säker kan man ju inte vara. Borde man se till att ha ett par dasshinkar och toaströ hemma kanske? När saker återgår till det normala får man dumpa dom i en latrinkompost eller vart nu husvagnar och båtar tömmer sina toaletter.

Fungerande toalösning gör definitivt tillvaron mer dräglig.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #12 skrivet: 31 jan-15 kl 19:45 »
Där ser ni hur sårbart ett samhälle är när alla skall bo i storstan. Det räcker med storhelger och en långhelg så finns det nästan inget på hyllorna i affären innan nya långtradare lämnat nya varor.

Mat kan man buffra upp hemma 1-2 veckor, men vad gör man sedan i storstan.
Det blir självhushållarna som klarar kriserna längst!!
Jag har ett 3.5kW elverk som jag drar igång när strömmen sticker på landet, det händer några gånger per år och som max ett par timmar. Men jag kan jobba med mitt när elverket är igång.

Har man en djupborrad brunn behövs el för att ta upp vatten. Det går att lösa med elverk och fylla en tank för dagligt vatten och sedan duscha. Jag har aldrig behövt en sådan koppling, men om man blir utan el en längre tid så måste det till något.

Värme blir svårt med elverk om man nu inte har ett på många kW men jag tror det känns orimligt.
Det blir till att använda vedspis eller kanske gasol till kokplatta el dyl för matlagning.
Elverket har fungerat bra till alla verktygen och belysning och fungerar vinter som sommar.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #13 skrivet: 31 jan-15 kl 20:04 »
Kan ett eller ett par bilbatterin, en liten kokplatta och en kupevärmare vara en bra lösning? Kanske en solpanel också? Eller ska man bara vägra köpa bostad om där inte finns vedkamin? (Plötsligt blev antalet bostäder som jag både vill ha och har råd med ännu mycket mindre)

(dagen har jag förövrigt ägnat åt att drassa hem ved. På cykelkärran. Och så ett paket toapapper. Ett par vattensäckar och något sätt att ladda mobiltelefon ska det också bli.)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #14 skrivet: 31 jan-15 kl 20:20 »
Kan ett eller ett par bilbatterin, en liten kokplatta och en kupevärmare vara en bra lösning? Kanske en solpanel också? Eller ska man bara vägra köpa bostad om där inte finns vedkamin? (Plötsligt blev antalet bostäder som jag både vill ha och har råd med ännu mycket mindre)

(dagen har jag förövrigt ägnat åt att drassa hem ved. På cykelkärran. Och så ett paket toapapper. Ett par vattensäckar och något sätt att ladda mobiltelefon ska det också bli.)
Du kan inte köra varken kokplattor eller kupevärmare från ett bilbatteri, de drar för mycket ström. Solpaneler är bra, men de lämnar ingen värme på vintern när solen står lågt. Men någon form av eldstad bör finnas, det kan vara kamin, kakelugn, vedspis eller något annat. Förutom lägenheter finns det väl ingen bostad i nordnorge som saknar det? I värsta fall kan man köpa någon "hytte" att dra sig tillbaka till vid tillfälle.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #15 skrivet: 31 jan-15 kl 21:24 »
Förutom lägenheter finns det väl ingen bostad i nordnorge som saknar det?

Nä, inte många i alla fall.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #16 skrivet: 31 jan-15 kl 21:43 »
Även om stora delar av elnätet i nordnorge är byggt med luftledning så kan man ju försöka hitta ett hus som ligger så att säga bra till ur elnätssynpunkt.
Det är ett plus om servisledningen (alltså lågspänningsledningen sista biten från transformatorn fram till huset) är jordkabel. Om det är luftledning så är det bra om den ligger trädsäkert till, dvs att större träd, andra ledningsstolpar mm är så långt bort från ledningen att de inte kan skada ledningen om de faller.
Transformatorer brukar klara sig bättre i oväder om de står i en "kiosk" på marken än om de sitter högt upp i en stolpe. Undantag dock vid översvämning.
Man kan räkna med att fel på högspänningsnätet, som berör många kunder, är de som har högsta prioritet för att lagas efter ett oväder. Fel på lågspänningsledningen som gör att bara någon enstaka abonnent är strömlös, får vänta till sist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #17 skrivet: 31 jan-15 kl 21:53 »
Sedan är ju stora delar av nordnorge trädlöst, eller har träd som knappt når upp till ledningarna. Särskilt kustnära lägen med ständig vind.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #18 skrivet: 31 jan-15 kl 22:46 »
Fast det finns en hake. Prisnivån. Se tex.
http://www.finn.no/finn/realestate/homes/result?location=0%2F20019&location=1%2F20019%2F20413&PROPERTY_TYPE=1&sort=2.
Samtliga ligger långt utanför min horisont prismässigt. Så det är nog lägenhet som gäller tyvärr. Eller möjligen en stuga.
Det sagt så är det vanligare med eldstad i lägenheter här än det är i Sverige.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur får man värme när strömmen går?
« Svar #19 skrivet: 31 jan-15 kl 22:48 »
Kan man driva kupevärmare och en liten kokplatta med såna där batterin som man har till solpaneler? Folk har ju såna till hus och stugor? Kan man ladda såna på det vanliga elnätet. Dvs. kan man använda såna som reserv?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 6 användare
xaelanar, polyamorista, GE202, alternaiv, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser