Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns i trädgår'n  (läst 1556 gånger)

Obsidiana

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Höns i trädgår'n
« skrivet: 16 jul-16 kl 17:07 »
Hejsan alla kunniga alternativare.

Nu har jag äntligen blivit med hus och trädgård och ett av alla projekt jag vill sätta igång med är att skaffa höns för första gången. Har inte bestämt mig än om jag ska bygga en "hönstraktor" eller annan typ av hönshus (förslag och för- och nackdelar med alla sorter mottages tacksamt), men vill gärna kunna ha hönsen gående lösa i trädgården, åtminstone medan man själv är hemma och kan hålla ett öga på dem. Vår trädgård är inramad av ett ordentligt högt staket (typ Gunnebo), gissningsvis ungefär 1,80 m högt (föregående ägare hade vinthundar), och nu undrar jag om det är tillräckligt för att hålla hönsen borta från grannarnas rabatter? Hoppas att det också ska vara bra skydd mot i alla fall räv och grävling under dagen? Men får väl se till att de har en ordentlig "fästning" nattetid. Kan väl också tillägga att jag inte planerar att bli någon storproducent på varken ägg eller kött, utan mest vill ha höns för sällskap och viss hjälp mot skadeinsekter. Kan man förresten släppa in höns bland etablerade bärbuskar? Har ett vildvuxet hallonbuskage med någon vinbärs- och krusbärsbuske gömd i som jag funderar på att göra till en del av hönsgården. Eller går de för hårt åt sånt?

Många frågor finns det. ^^' Tacksam för alla svar. :)
Småtokig yngre lantistant som nyss blivit med egen, igenvuxen trädgård -> framtida permakulturparadis. Delar den och tillhörande hus med sambo från betongdjungeln och två neurotiska katter.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höns i trädgår'n
« Svar #1 skrivet: 16 jul-16 kl 17:32 »
Med hyfsat lämpligt rasval är det stängslet inga problem.  Det finns lätta raser som flyger som fåglar, och för dessa hjälper bara tak.  Men det finns många andra raser att välja på.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Höns i trädgår'n
« Svar #2 skrivet: 16 jul-16 kl 17:51 »
Du har ett bra skydd mot räv och grävling med det staketet.

Men, beroende på var du bor så kan du ha ett start rovfågeltryck.  Och då är inte ett öga på dom något hjälp alls utan det är närvaro som gäller.
Det är den bittra erfarenhet jag har gjort.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Höns i trädgår'n
« Svar #3 skrivet: 16 jul-16 kl 17:56 »
Våra hönor knallar ut o in genom Gunnebostaketet. Dom ser vägen som gräns även om dom knallar över ibland. Det är avståndet till hönshuset som är den stora begränsningen. Dom går inte gärna längre bort än 75-100 m.
Bärbuskar slaktar dom med tiden beroende på hur många höns du ska ha, fem höns som strosar i trädgården då och då så reder sig nog bärbuskarna. Står dom I hönsgården är dom körda. Hönor tar minsta gröna skott på våren och betar ganska effektivt.
//Luff

Obsidiana

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Höns i trädgår'n
« Svar #4 skrivet: 18 jul-16 kl 09:24 »
Tack för all bra respons!
Jo, jag får väl välja en ras (eller flera) som passar just mina förutsättningar. Jag är väldigt förtjust i de olika lantraserna, men också lite inne på att ta mig an några uttjänta värphöns - mest för att ge dem en trevlig pension.
Ja, tyvärr finns det rätt så gott om bland annat ormvråk häromkring, samt både kråkor och korpar. Vet inte hur illa de senare går åt vuxna höns, men har förstått att kråkfåglar ofta tycker att kycklingar är mums. :( Ledsen att du fått göra närmare bekantskap med rovfåglar på det sättet, Skogsvilde. Men ja, vi ska definitivt ha ett ordentligt tak över huvudinhägnaden, som då inte kommer inkludera de stackars hallonbuskarna.
Staketet är för övrigt till stora delar översållat och genomvuxet av häck respektive nyponrosor, så det är till största delen ganska ogenomträngligt. ^^' Men finns det något hål så lär det väl bli upptäckt. ;P
Småtokig yngre lantistant som nyss blivit med egen, igenvuxen trädgård -> framtida permakulturparadis. Delar den och tillhörande hus med sambo från betongdjungeln och två neurotiska katter.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höns i trädgår'n
« Svar #5 skrivet: 18 jul-16 kl 09:57 »
Ormvråk är sällan ett problem för vuxna höns, inte heller glada. Det  är duvhöken som är farlig,  och den ser man aldrig i förväg.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Obsidiana

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Höns i trädgår'n
« Svar #6 skrivet: 18 jul-16 kl 11:32 »
Sonja på slätten, då kanske jag kan andas ut lite. Tror inte att vi har duvhök här i mina trakter (Kinnekulle), men är inte ornitolog så ska väl inte säga säkert. Hursomhelst så verkar tak på hönsgården vara en bra idé. Och så ska vi övertala våra neurotiska katter om att hönsen varken är farliga eller mat. ^^
Småtokig yngre lantistant som nyss blivit med egen, igenvuxen trädgård -> framtida permakulturparadis. Delar den och tillhörande hus med sambo från betongdjungeln och två neurotiska katter.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höns i trädgår'n
« Svar #7 skrivet: 18 jul-16 kl 16:36 »
Duvhök finns nog överallt. Fast inte överallt hela tiden. Jag bor på slätten,  och hit kommer unga duvhökar på hösten och söker lätta byten. Då kan det behövas utegångsförbud en tid.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Obsidiana

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Höns i trädgår'n
« Svar #8 skrivet: 23 jul-16 kl 16:14 »
Hm, jo de är väl rätt så mobila, så det är klart: de flyttar väl dit det finns gott om mat kan jag tro.

Någon som har några tankar om och/eller erfarenheter av hönstraktor v.s. "fast" hönshus?
Småtokig yngre lantistant som nyss blivit med egen, igenvuxen trädgård -> framtida permakulturparadis. Delar den och tillhörande hus med sambo från betongdjungeln och två neurotiska katter.

andtol

  • Gäst
SV: Höns i trädgår'n
« Svar #9 skrivet: 23 jul-16 kl 20:27 »
Fast hönshus och en liten hönsgård med bra hönsnät/kycklingnät nergrävt 30 cm under mark och nättak. Detta för att du ska kunna lämna hönsen dagtid, även när du har små kycklingar. Det är säkrare då.

Jag har inte förlorat någon höna till rovfåglar i hönsgården men däremot försvinner ca 25% varje höst/vinter när de går fritt. Så nu går mina fritt bara när vi är hemma och är ute. Men några försvinner ändå, ofta är det unghönsen.

Det är också enklare när grannen ska passa hönsen att de är på ett och samma ställe hela tiden.

Ett hönshus är dessutom enklare att isolera (även om det inte behövs så mycket isolering på Kinnekulle) och hålla rent.

 

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Höns i trädgår'n
« Svar #10 skrivet: 24 jul-16 kl 01:12 »
Staketet runt tomten ær væl inte nedgrævt? Om inte skulle du kunna klippa runt det och spænna upp en eltråd mot ræv och grævling. Dær jag bor finns inte heller några duvhøkar som hæckar och bor permanent. Men en høst så blev en høna slagen. Skulle tro att det var någon høk som var på væg søderut och hittade ett skrovmål... Då køpte jag en Berguvs-bulvan, alltså en attrapp. Den sætter jag upp på en stolpe vår och høst och efter det har ingen høna blivit tagen. Då jag har kycklingar så får dom gå i en egen inhægnad med bærnæt øver som tak tills dom ær minst lika stora som kråkorna - tre månader ungefær. Men det skulle vara roligare att ha dom tillsammans med den øvriga flocken.

Obsidiana

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Höns i trädgår'n
« Svar #11 skrivet: 25 jul-16 kl 10:38 »
Toll: Tack för många bra synpunkter angående fast hönshus. Det får nog bli det. Vill ju helst att hönsen ska kunna få vara ute så mycket som de själva vill, även när en är på jobbet och så.

Nina W: Nej, det har du rätt i, staketet är inte nedgrävt, så eltråd tål att tänkas på. Tack för tipset. Och tack för tipset om Berguvs-bulvan. Gillar ugglor, så en sådan skulle vara ett uppskattat tillskott till trädgården oavsett förekomst av duvhök. ^^

Som sagt, det får nog bli en "hönsfästning", med ordentligt med nät åt alla håll och kanter, samt ett fast hönshus. 
Småtokig yngre lantistant som nyss blivit med egen, igenvuxen trädgård -> framtida permakulturparadis. Delar den och tillhörande hus med sambo från betongdjungeln och två neurotiska katter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare
Sjul, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser