Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka utan tork  (läst 4367 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Torka utan tork
« skrivet: 18 aug-14 kl 22:07 »
Någon som har erfarenhet?

Har gjort en hemmagjord sak men gillar egentligen inte att behöva använda el för torkningen. Vilka bär och frukter funkar bra att torka utan tork, och hur gör man bäst? Inne i solen, eller ute i solen? Ute i luftdrag under tak? Försöker just nu torka kråkbär men det verkar inte gå fort. Funderar nu på äpplen och blåbär... och kanske även tomat, skulle de funka att torka utan tork?

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Torka utan tork
« Svar #1 skrivet: 18 aug-14 kl 22:15 »
äppelringar torkar fint på en tråd inne.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Torka utan tork
« Svar #2 skrivet: 18 aug-14 kl 23:12 »
Hur länge behöver de hänga ungefär? Vart brukar du hänga, i solen eller mörkt? Många frågor blir det  :)

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Torka utan tork
« Svar #3 skrivet: 19 aug-14 kl 07:22 »
Hur länge behöver de hänga ungefär? Vart brukar du hänga, i solen eller mörkt? Många frågor blir det  :)
ca 1vecka torkar mina, känn efter hur torra de är, lägger du in dem för tidigt möglar de, jag hänger de inomhus på ett varmt någorlunda dammfritt ställe.de doppas först i saltvatten så att de inte blir så bruna. jag gjorde en ställning där jag kan sätta fast träpinnar, tycker det är bättre än tråd eftersom tråden lätt skär in i äppelringarna och ringarna har en tendens att 'glida ihop' på tråden , men tråd funkar fint också.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Torka utan tork
« Svar #4 skrivet: 19 aug-14 kl 21:04 »
Man kan doppa snabbt i en varm sockerlösning också, jag brukar inte göra det, men det funkar också om man inte vill att äpplena ska bli lite mörka. Hur många dagar det tar beror ju på var man hänger upp ringarna och vad det är för äpplen, men det brukar inte ta så många dagar...

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Torka utan tork
« Svar #5 skrivet: 19 aug-14 kl 23:47 »
Kan man torka blåbär utan att använda el?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Torka utan tork
« Svar #6 skrivet: 20 aug-14 kl 01:12 »
Kan man torka blåbär utan att använda el?

Jadå, lägg dem luftigt på en bricka och ställ på torrt och varmt ställe. Kolla dagligen och plocka bort ev dåliga bär och skaka brickan lite så den torra sidan kommer nedåt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Torka utan tork
« Svar #7 skrivet: 20 aug-14 kl 23:16 »
Sist jag testade så kom det massa fruktflugor på dom..
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Torka utan tork
« Svar #8 skrivet: 21 aug-14 kl 07:42 »
Bygg en soltork, ska funka rätt bra har jag hört :) Kul om inte annat...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser