Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om Tedbladsmetoden  (läst 1635 gånger)

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Frågor om Tedbladsmetoden
« skrivet: 03 aug-12 kl 06:26 »
Nu börjar det närma sig slutskattning och vinterfodring och efter det har jag bestämt mig för att behandla mina samhällen mot varroa med denna metod. Jag har läst på här i gamla trådar och tycker att jag har koll på det mesta men en fråga kvarstå. Alla beskrivningar jag läst utgår från att bina sitter på en låda, medan jag planerar att ha två, en som yngelrum och en med indraget vinterfoder. Hur ska man då tänka med syramängden?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Frågor om Tedbladsmetoden
« Svar #1 skrivet: 03 aug-12 kl 19:19 »
Nu börjar det närma sig slutskattning och vinterfodring och efter det har jag bestämt mig för att behandla mina samhällen mot varroa med denna metod. Jag har läst på här i gamla trådar och tycker att jag har koll på det mesta men en fråga kvarstå. Alla beskrivningar jag läst utgår från att bina sitter på en låda, medan jag planerar att ha två, en som yngelrum och en med indraget vinterfoder. Hur ska man då tänka med syramängden?

Hej Ylven,
Det är en låda som yngelrum och vinterfoder i skattlåda som gäller hos mig också. Myrsyraburken ställes ovanpå skattlådan. Det är 85% myrsyra som används och burken får stå kvar så länge kvalster ramlar ner på uppsamlingsskivan under nätbottnen. Mängden syra i burken är så mycket som den kan suga upp när den är fullpackad med tretexstavar.
/ Jano

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Frågor om Tedbladsmetoden
« Svar #2 skrivet: 03 aug-12 kl 22:49 »
Tedblad har en genomgång med klubben varje år och hans
metod finns i detalj på vår hemsida.
http://obbf.se/myrsyremetod.html

Du kan inte öka syramängden så om du har två lådor så blir det
nog lägre koncentration i lådorna. Kanske räcker ändå men
ingen jag vet kör med två LN lådor.
Jag går ner till en LN-låda och ger dem en ballong socker innan
behandlingen. Därefter får de resten av vinterfodret innan
jag sätter dit en låda med åtta utbyggda ramar inunder.
« Senast ändrad: 05 aug-12 kl 19:08 av Gep »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 4 användare (1 dolda)
Homestead_Hustler, ManPåGården, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser