Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bina fläktar vid flustret  (läst 756 gånger)

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
bina fläktar vid flustret
« skrivet: 22 maj-15 kl 19:04 »
Hej! Det var fint väder idag, kanske 15 plusgrader och det var mycket bitrafik. Nu när jag kollade flustret satt dem och fläktade och det rann ut fukt. (över bräden). Tycker det är svårt att tolka i det här vädret; kupan kan väl inte blivit för varm? Kan jag tolka det som något positivt, nämligen att dem hämtat oerhört mycket nektar idag?

 

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: bina fläktar vid flustret
« Svar #1 skrivet: 22 maj-15 kl 21:56 »
 Din observation tyder på att det varit en bra dragdag. Bina håller på med avfuktning av nektarn som dragits in under dagen. Nektar innehåller 55-60% vatten som ska torkas ner till under 20% så det krävs både värme och bra ventilation. Men detta fixar bina utan biodlarens hjälp om flustret är helt öppet.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: bina fläktar vid flustret
« Svar #2 skrivet: 24 maj-15 kl 10:40 »
Kan tänka mig att det är bättre att ha flustret mellan yngelrum och skattlåda. Blir det inte mycket fläkt i yngelrummet nu?

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: bina fläktar vid flustret
« Svar #3 skrivet: 24 maj-15 kl 10:56 »
 Det går bra med fluster på skattlådan också men det märks inte någon skillnad. Bisamhällen som inte är påverkade av biodlaren har i regel endast en gemensam in och utgång som är placerad antingen över eller under själva samhället.   


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill, Tomas Skogstjärn, tranberga

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser