Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beskärning träd & buskar - när?  (läst 10617 gånger)

Appeltorp 13

  • Gäst
Beskärning träd & buskar - när?
« skrivet: 30 jan-10 kl 10:20 »
Hej alla kunniga!
Jag läser att beskärning av de träd och buskar jag har bör ske på vårvintern, men inte "i alltför sträng kyla" eftersom grenarna då lätt kan knäckas. Vad innebär detta i praktiken? Kan jag beskära när det är -5 men inte -10? Gör det något om det blir -10 dagen efter beskärningen? Påverkar snö och hårda vindar?

Jag bor på Österlen, i odlingszon 1, med drygt två mil till sydkusten och lika långt till ostkusten. Min närmaste granne beskar sina äppelträd i förra veckan, eftersom "stegen står så stadigt när marken är frusen". Det jag har att beskära är...

...unga fruktträd: äpple, päron, plommon och körsbär.
...ett urgammalt päronträd som jag tänkte föryngringsbeskära över några år. Jag vet att det finns olika åsikter om att beskära gamla träd, men det här växer nästan in i stugväggen och riskerar att knäckas av sin egen tyngd även när det inte bär frukt (och det måste vara kvar, för det ger stora mängder fantastiska päron).
...ek och hassel (små exemplar med tryffelmycel inympat i rotsystemet). Dessa ska även flyttas, så ska de beskäras nu eller när de flyttas och när bör de flyttas?
...massor av svarta vinbär. Även dessa bör flyttas. ::)
...några krusbär, varav ett stammat.
...två storfruktiga blåbär (vet tyvärr inte sort).

Det här blev en lång fråga som tyvärr även sträcker sig lite utanför frukt- och bärområdet - sorry! :-[ Uppgiften om att jag bör beskära nu har jag hittat i Beskära träd och buskar (Samuelsson/Schenkmanis).

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Beskärning träd & buskar - när?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-10 kl 10:36 »
Och jag säger låna en nyare beskärningsbok ex. någon av de senare upplagorna av Beskärningsboken av Alm, Veltman och Vollbrecht

Enligt nyare rön bör man beskära uppväxta fruktträd i JAS (Juli, Augusti, September), beskär man såna på vårvintern får man alldeles för mycket vattenskott. Sedan bör man ju även fundera ut VAD man vill åstadkomma med beskärningen ex. stimulerar INTE beskärning fruktsättning som många tror utan tvärtom. +Har man kräftangrepp är det bättre att beskära i varm, torr väderlek under JAS än på vårvintern eftersom spridningen minskas då.


Lövfällande buskar och träd flyttas när de är i vila = utan blad, vilket innebär mycket tidig vår eller sen höst.




När det gäller kyla kan man få frostsprängningar i snittytorna ifall det blir kallt efter beskärning.

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Beskärning träd & buskar - när?
« Svar #2 skrivet: 30 jan-10 kl 10:45 »
Tack för svar!

Och jag säger låna en nyare beskärningsbok ex. någon av de senare upplagorna av Beskärningsboken av Alm, Veltman och Vollbrecht

Fick boken i julklapp. :-[ Den är skriven 1990, men det här är andra upplagan från 2007.

Då är tanken att man beskär direkt efter skörd, eller? Med beskärningen av de unga träden vill jag åstadkomma välbalanserade, lättplockade träd. Ek och hassel vill jag hålla låga. Bärbuskar bör man väl beskära för fruktsättningens skull?
« Senast ändrad: 30 jan-10 kl 10:49 av Appeltorp 13 »

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Beskärning träd & buskar - när?
« Svar #3 skrivet: 30 jan-10 kl 12:32 »
Säger ändå byt bok Vollbrecht och gänget har skrivit en bra mycket bättre bok (den går att låna på bibliotek)  än den de 2 andra herrarna skrivit och den bearbetas för att följa nya rön när man har gett ut en ny uppplaga, man har inte bara använt gamla boken och tryckt nya likadana med några års mellanrum och skrivit ny upplaga som tyvärr man ofta gör när man ger ut en ny bok. Boken är den som brukar användas vid utbildning av nya trädbeskärare ex. på skolor och liknande, men den funkar även mycket bra för nya trädgårdsägare.

Det var Vollbrecht som hade hand om Alnarpsparken under många år (han är pensionär nu, bor i Åkarp ifall han inte flyttat på gamla dar), en av sveriges största inom träd och trädbeskärning och ändå har han varit med och gjort denna mycket lättförståeliga bok. Det är Veltman som gjort de pedagogiska bilderna, Alm och Vollbrecht har stått för faktan men eftersom Alm är död nu är det nog bara Vollbrecht som uppdaterat de senaste upplagorna.


Och angående JAS nej man måste inte vänta till efter skörd utan man sågar då det redan finns frukt ifall man ska glesa ur kronan, många äppelsorter mognar ju inte förren okt-nov och då är det för fuktigt för att beskära.


Att hålla växter små med beskärning är dömt att misslyckas vill man ha små träd får man plantera nytt och då vlja träd som är förädlade på grundstammar som ger små träd.


Och NEJ du får inte mer bär på buskarna för att du klipper däremot kan man få lite större bär + kanske lite godare ifall det blir mera sol som kommer åt att skina men det är under förutsättning att du inte klipper för mycket, speciellt inte i såna bärbuskar som sätter bär på äldre veäxtdelar.
« Senast ändrad: 30 jan-10 kl 12:37 av mistel »

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Beskärning träd & buskar - när?
« Svar #4 skrivet: 31 jan-10 kl 17:17 »
Jag brukar skära ner stora grenar på vårvintern. Det är helt enkelt lättare att se vad man håller på med då och hur kronan blir om man tar bort en viss gren osv. samt lättare att komma fram med sågen.

Men man får ta någon gren per år på vildvuxna träd, de blri inte så glada om man klipper för mycket (inte ens om man gör det under JAS).

Och man ska absolut inte småklippa på träden på vårvintern. Det blir jättemycket vattenskott, man får fler grenar än man klippte bort då = det är en total waist of time.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Beskärning träd & buskar - när?
« Svar #5 skrivet: 31 jan-10 kl 21:08 »
Halaj!

Jag beskär alltid i JAS.
Det finns en icke fastställd misstanke om att träd historiskt har beskurits mitt i vintern för att då har trädgårdmästarna inget annat att göra.

//T

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Beskärning träd & buskar - när?
« Svar #6 skrivet: 31 jan-10 kl 22:31 »
Citera
Det finns en icke fastställd misstanke om att träd historiskt har beskurits mitt i vintern för att då har trädgårdmästarna inget annat att göra.

Det är väl en en välgrundad misstanke, skulle jag vilja påstå..... och jag tycker att det är ett gott skäl att göra beskärningen under vårvintern. Nog har det sina nackdelar att vara ute och skära i träden under februari, mars men det funkar och om det kliar i fingrarna när vårsolen värmer, så tycker jag inte du ska låta dig hindras av varningar för vattenskott. Det ska däremot INTE finnas risk för-10 eller lägre i samband med beskärning...... tya dig ett tag till ;)

Ungträden ser jag inget problem alls att uppbyggnadsbeskära så här års
Det gamla Päronet hade jag kanske sparat tills JAS..... pga vattenskottsinvation
Vinbären, krusbären och hasseln hade jag succesivt tagit bort de älsta grenarna för föryngring..... se till att busken inte är för tät..... det måste komma in ljus för mognad
Eken får man vara lite försiktig med så att den inte får mjöldagg, det är lätt när man börjar klippa i den...... jag hade nog gett mig på den såhärårs.

Lycka till

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Beskärning träd & buskar - när?
« Svar #7 skrivet: 02 feb-10 kl 09:01 »
Tack för ytterligare svar! Fler åsikter är alltid bättre än färre! :)

Det där med att trädgårdsmästarna brukat klippa tidigt för att de inte hade något bättre för sig låter rimligt. Man kan ju inte skissa på årets odlingsbäddar HELA dagarna... och ja, det kliar redan i vårfingrarna! :-[

Jag får se hur jag gör med det hela, men i vilket fall som helst väntar jag tills den ruskigaste vintern är över. Här på slätten har vi  manshöga drivor och vallar på sina ställen, vilket ju försvårar allt utomhusarbete väsentligt.

Jag kanske ska tillägga att mina ekar och hasslar bara är meterhöga, och helst inte ska få växa sig särskilt stora, eftersom det vi ska skörda finns under jord. Jag vet att det kan vara svårt och verka galet (vissa kanske skulle säga vanvördigt) att klippa en ek för att hålla den låg, men jag är beredd att ge det ett ordentligt försök. Med facit i hand borde vi bara ha beställt hassel som tryffelträd!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser