Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bivax olika användningsområden  (läst 17241 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Bivax olika användningsområden
« skrivet: 21 dec-14 kl 16:57 »
Sitter och funderar på vad man använder bivax i för produkter.
Salvor och läppbalsam, vet jag ju. Möbelpolish och rengöringsmedel för diskbänkar är det också bivax i.
Ljus, rullade av präglade vaxkakor, öronljus känner jag också till.
För länge, länge sedan när det var modernt med batik, så använde man bivax till det.
Har ni tips på annat?

Vad gör ni själva? Har ni något favoritrecept som ni vill dela med er av?

Jag vill ha lite Brainstorm!  :D

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #1 skrivet: 21 dec-14 kl 20:36 »
Koka det med tjära och grävlingfett så får du fin skokräm
Fjäderfän och kaniner

 

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #2 skrivet: 22 dec-14 kl 08:53 »
Ögnade lite i mina receptböcker.  Bivax ingår i olika mängder i hudcremer och hudsalvor. Som du sa i batikvax. I skokräm, sul-fett m fl lädervårdsprodukter.  Fanns i polervax, ympvax, fiolharts.  En mindre  del i flugfångare (Såna där remsor man hänger upp).
Har inte själv gjort något av bivax annat än rullat ljus.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #3 skrivet: 22 dec-14 kl 09:34 »
Så roligt, tack Edgar för dina efterforskningar.  :D
Själv hittade jag detta i wikipedia:
Täcka läckor på skepp
mumifiering (kanske inte så användbart idag)
vaxtavlor
impregnering av oljerockar och presenningar
salvor
ytbehandlingsmedel
bivax har e-nummer E-90
bonvax
vaxkritor
cerat 25%-30% vax i olivolja
salva 10% vax i olja
skokräm = blandning av svart pigment, terpentin + vax (är vattenavvisande)
tandtråd; kallvaxad polyestertråd
vaxad textil(lin) tråd för vattentäta lädersöm


Är det någon som har något bra recept på salva? Vad använder ni bivax till?

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #4 skrivet: 22 dec-14 kl 14:06 »
Jag kokar vapen och kulfett av (delvis) bivax till svartkrutsladdade vapen + ammunition.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #5 skrivet: 22 dec-14 kl 17:49 »
För mycket bivax i skokräm ger en matt, klibbig yta enligt uppgift. Antar detsamma gäller för bonvax. Lagom är bäst.

Täta skeppsläckor, antar det är nån variant harpojs som innehåller bivax. Harpojs användes mycket förr för olika ändamål på båtarna.

E nr 901:  Saxar från livsmedelsverket: Naturligt vax som utvinns ur bivaxkakor. Ytbehandlingsmedel. Får t ex användas till citrusfrukter, persikor, ananas, äpplen, päron och meloner, men också till konfektyrer, snacks, nötter, kaffebönor och kosttillskott i tablettform.

jacobfor

  • Inlägg: 124
    • Uppland
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #6 skrivet: 29 dec-14 kl 17:42 »
Tjena,
Jag har hittat viss användning för mitt överskott av vax;
* En lite del i tvål när man gör egen.
* Gjuta vaxljus, har använt pringelsrör som gjutform. vaxet ändrar volym rätt mkt när temperaturen ändras så man får gjuta i omgångar.
* Balm till träskärbrädor.
* Läppcerat, sjukt enkelt att göra och mkt bättre än det som man köper.

Det var nog det som jag har testat på....

Trevlig fortsättning på julen!

/Jacob

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #7 skrivet: 29 dec-14 kl 18:02 »
Jag har inte hittat recept på möbelpolish eller fett till lädervård, men det skulle vara kul att testa...

Det går fint att stöpa ljus också av bivax, jag har testat med en tredjedel bivax och två tredjedelar stearin, det går säkert att stöpa ljus med bara bivax också, men det är alltid lite krångligt att få till det med rätt veke och bivax är ju en rätt dyr eller arbetskrävande produkt att få fram om man ska ha den så ren att inte ljusen sprakar för mycket.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #8 skrivet: 30 dec-14 kl 10:57 »
Tjena,
Jag har hittat viss användning för mitt överskott av vax;
* En lite del i tvål när man gör egen.
* Gjuta vaxljus, har använt pringelsrör som gjutform. vaxet ändrar volym rätt mkt när temperaturen ändras så man får gjuta i omgångar.
* Balm till träskärbrädor.
* Läppcerat, sjukt enkelt att göra och mkt bättre än det som man köper.

Det var nog det som jag har testat på....

Trevlig fortsättning på julen!

/Jacob

Har du lust att dela med dig av läppcerat receptet? Köper du cerathållare, eller hur löser du den biten? Var finns det sån´t att köpa?

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #9 skrivet: 31 dec-14 kl 04:15 »
det går säkert att stöpa ljus med bara bivax också, men det är alltid lite krångligt att få till det med rätt veke och bivax är ju en rätt dyr eller arbetskrävande produkt att få fram om man ska ha den så ren att inte ljusen sprakar för mycket.


Bivax är billigare än http://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/kristallmassa-900gr.html 95.83 kr/kg
Rent bivax http://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/kristallmassa-900gr.html 75 kr/kg

Jag gjuter, stöper ren bivax ljus, har inga problem med sprakande ljus, ja, det kan ta tid att rena bivax, det ska stå och skicka sig minst över natten, fast man behöver inte stå och titta på det under tiden, det sköter sig själv.

Fin doftande ljus utan kem petroleum  rester.

 e
« Senast ändrad: 31 dec-14 kl 13:54 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #10 skrivet: 31 dec-14 kl 09:15 »
Har redan skrivit en tråd om det men testar här med.
BIVAXKRITOR! Det vill jag göra! Men lyckas inte hitta några recept.

Jocke

  • Inlägg: 89
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #11 skrivet: 01 jan-15 kl 14:38 »
Edward
Hur har du det när der står och skiktar sig ?
Är säkert en dum fråga men vill gärna ha tips då jag har svårt att få mitt vax rent

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #12 skrivet: 01 jan-15 kl 15:15 »
Vaxkritor; de recept jag hade i mina böcker var baserade på carnaubavax, men lite googlande gav följande länk; https://sites.google.com/site/dlabcrayons/home/crayon-making-processes/making-crayons-recipes

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #13 skrivet: 01 jan-15 kl 15:18 »
http://weefolkart.com/content/beeswax-crayons   Är en annan. Lite eterisk olja i kritorna ger väldoftande konstverk!


eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #14 skrivet: 01 jan-15 kl 17:38 »
Härligt...detta ska jag testa, tvålen kanske hjälper så inte en vattenbaserad karamellfärg skär sig med vaxet?

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #15 skrivet: 01 jan-15 kl 18:17 »
Edward
Hur har du det när der står och skiktar sig ?
Är säkert en dum fråga men vill gärna ha tips då jag har svårt att få mitt vax rent


tricket är att ha en högsmal behållare, typ mjölkpaket om man fyller den. jag tar mindre mängder i en ölburk med avkapat lock.
häller man i smält vax i den och låter det stelna så hamnar smusket i botten och iomed att behållaren är smal så blir det inte så mycket att skära bort.
mitt blir rent på detta sett, kanske anorlunda med gamla yngel kakor.



carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #16 skrivet: 01 jan-15 kl 19:27 »
Ett annat knep för att få rent vax är att lägga allt orent vax i en damstrumpa som man knyter till och lägger i en kastrull med hett vatten. När vaxet har smält tar man bort strumpan med alla kokongrester och det rena vaxet lägger sig på ytan när kastrullen svalnar. Och frun får damstrumpan åter, gör helst ren den först :)
« Senast ändrad: 01 jan-15 kl 19:41 av carusogugge »

Jossanderson

  • Inlägg: 9
    • Lappland
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #17 skrivet: 04 jan-15 kl 17:36 »
Jag gjorde härom dagen något som liknar liknar ett substitut till plastfolie.
Ett roligt och jävligt enkelt litet projekt. http://www.mommypotamus.com/diy-reusable-food-wrap/

Nu har jag förvarat min ost i denna "vaxfolie" i ca en vecka och den verkar trivas riktigt bra, inga torra kanter och jag kan inte säga att jag tycker att den smakar eller luktar bivax heller. :)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #18 skrivet: 06 jan-15 kl 14:40 »
Jag gjorde härom dagen något som liknar liknar ett substitut till plastfolie.
Ett roligt och jävligt enkelt litet projekt. http://www.mommypotamus.com/diy-reusable-food-wrap/

Nu har jag förvarat min ost i denna "vaxfolie" i ca en vecka och den verkar trivas riktigt bra, inga torra kanter och jag kan inte säga att jag tycker att den smakar eller luktar bivax heller. :)


Så häftigt! En borde kunna tillverka egen vaxduk på liknande sätt... kanske en ska blanda in lite olja då så tyget blir mjukare.
För många, många år sedan när det var modernt med eterneller, då smälte jag bivax som jag penslade tunt på tidningspapper. Det användes i blomgrupper. En kan ju ex. låta den vaxade tidningen torka och stelna över en kruka, så har en tillverkat en ytterkruka (för att dölja oasis eller annat som behöver piffas upp).

rastafari

  • Gäst
SV: Bivax olika användningsområden
« Svar #19 skrivet: 06 jan-15 kl 15:42 »
Köpte honung med vaxkaka av misstag .
Är det meningen att man äter upp vaxet ? Det blir ihop blandat efter ett tag och följer med .
Varför äta vaxkaka i så fall ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser