Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaska en månad före lamning??  (läst 1135 gånger)

Eufemia

  • Inlägg: 446
    • Skåne
    • Naturlig Dressyr
Avmaska en månad före lamning??
« skrivet: 14 apr-10 kl 08:36 »
Hej alla! När jag fick ut mina fårklippare så tyckte de att min ena tacka var väl mager. Jag ringde vet och de sa att "det går nog bra" att avmaska dem nu. Det är 3-4 veckor kvar till lamning.  Vad har ni för erfarenheter av det? Är det ok att avmaska nu? 
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Avmaska en månad före lamning??
« Svar #1 skrivet: 14 apr-10 kl 10:21 »
Läs på bipacksedeln om det är med just det maskmedlet. Du kan titta på fass.se om du inte har köpt medel än.
Förr så var det rutin att man avmaskade innan lammning, nu för tiden tar man träckprov istället.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Avmaska en månad före lamning??
« Svar #2 skrivet: 16 apr-10 kl 10:11 »
Jag ska ta träckprov snart och skicka in .. om svaret så kräver så avmaskas tackorna innan de går ut på bete .  :)

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Avmaska en månad före lamning??
« Svar #3 skrivet: 16 apr-10 kl 10:31 »
Ja något avmaskings medel fick jag inte utskrivet av vet. innan träckprov!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

959 gäster, 6 användare (1 dolda)
peterm, von tratt, javill, Elitsliraren, nyhem

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser