Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att sluta ge ersättning åt flasklamm?  (läst 3087 gånger)

Malinokamau

  • Inlägg: 35
    • Västerbotten
Att sluta ge ersättning åt flasklamm?
« skrivet: 03 maj-12 kl 15:31 »
Nu tror jag att det är dags att sluta ge mjölkersättning åt mitt lilla flasklamm men det känns så himla elakt!
Hon bara bräker och bräker och bräker så fort hon hör oss ute.
 
Hon är ju nu strax över 6 veckor och har växt på ordentligt och är lika stor som sina syskon och har bott hos mamma och syskon sedan hon föddes men tycker ju såklart ändå att jag är hennes mamma.
Senaste tiden har vi gett henne flaska och sedan har hon ätit hö med de andra och så varit lugn och tyst men nu är det väldigt livat.

Brukar dom bli såhär när dom måste sluta med flaska? Igår fick hon en flaska på morgonen och så en halv innan natten och nu har jag bara en halv flaska kvar som jag tänkte hon skulle få till natten och sedan är det slut helt enkelt.

Jag tänkte så här att mamma får slutar ju inte tvärt att ge sina lamm mjölk utan även om dom äter annat så får dom ju dia nån gång då och då iallafall. För flasklamm tar ju det här slut väldigt tvärt om man ska bara säga stopp mitt i alltihop.

"I live in my own little world - but it's ok they know me here."

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Att sluta ge ersättning åt flasklamm?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-12 kl 20:09 »
Jag slutar alltid helt tvärt med mjölken, så att de verkligen tvingas komma igång och äta pellets. De skriker i 1-2 dygn, sedan tystnar de. Mina äter dock ur lammbar så de är inte så präglade på mig, så din kanske kommer att ropa när hon ser dig lite längre tid. Med fri tillgång till lammpellets så är de hursomhelst helt igång och äter sig mätta på det två dygn efter att man slutat med mjölken.

Stålsätt dig  ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Att sluta ge ersättning åt flasklamm?
« Svar #2 skrivet: 07 maj-12 kl 00:10 »
6 veckor tycker jag låter lite tidigt ??? Vi ger alltid våra flasklamm upp till minst 2 månaders ålder.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Att sluta ge ersättning åt flasklamm?
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 08:00 »
Nejdå, det är inte tidigt - har lammet vuxit minst 10 kg från födseln (dvs väger ca 14 kg) och är minst fyra veckor så är det dags att ta bort mjölken!!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Malinokamau

  • Inlägg: 35
    • Västerbotten
SV: Att sluta ge ersättning åt flasklamm?
« Svar #4 skrivet: 07 maj-12 kl 09:28 »
Hon har ju vuxit väldigt fint. När hon föddes så var hon så ynklig och liten, vi hade inte möjlighet att väga henne då men skulle gissa att hon låg på mellan 1,5-1,8kg. Inte mer än så. Nu ligger hennes vikt på runt 15 och hon är i princip lika stor som sin bror och syster.
Hon äter då både hö och pellets och verkar bli mätt på det, hennes syskon diar nästan inte alls längre utan äter också bara hö och pellets.
Det kommer nog gå bra det här:)
Jag tyckte det kändes lite tidigt att sluta men jag tänkte att om hon inte börjar äta ordentligt så får hon väl mer mjölk men hon verkar då klara sig ganska bra ändå.

Hade hoppats att hon skulle dia i smyg från sin mamma men hon gav upp det redan andra dygnet och vill inte försöka längre :)
"I live in my own little world - but it's ok they know me here."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser