Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kapa betongrör  (läst 5778 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Kapa betongrör
« skrivet: 28 apr-17 kl 20:24 »
Ska gjuta lite fundament och fick tag i billiga skadade betongrör med ytterdiameter 850mm. Behöver kapa dem för att få rätt höjd. Men de äter upp kapskivor till vinkelslipen på några minuter. Har inte ens gjort ett fjärdedels varv på två stycken 230mm kapskivor för sten.

Är det bättre med diamantskiva? Är det min teknik som felar kan hända?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kapa betongrör
« Svar #1 skrivet: 28 apr-17 kl 23:07 »

Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Kapa betongrör
« Svar #2 skrivet: 28 apr-17 kl 23:57 »
Har kapat en del betong med motorkap och rekommenderar dig att hyra en bra motorkap, brukar inte vara någon större kostnad att hyra såna maskiner

Källene gårn

  • Inlägg: 1
    • Hälsingland
SV: Kapa betongrör
« Svar #3 skrivet: 29 apr-17 kl 07:54 »
Finns bra "diamant" skivor på biltema till rimligt pris,

Postat med Alternativ.nu´s app

Björklunda i Källene

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Kapa betongrör
« Svar #4 skrivet: 29 apr-17 kl 07:56 »
Ska gjuta lite fundament och fick tag i billiga skadade betongrör med ytterdiameter 850mm. Behöver kapa dem för att få rätt höjd. Men de äter upp kapskivor till vinkelslipen på några minuter. Har inte ens gjort ett fjärdedels varv på två stycken 230mm kapskivor för sten.

Är det bättre med diamantskiva? Är det min teknik som felar kan hända?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Det är valet av kapskiva som är fel - inte din teknik. Du ska köra med diamantskiva.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skinfaxi

  • Inlägg: 30
    • Småland
SV: Kapa betongrör
« Svar #5 skrivet: 30 apr-17 kl 09:03 »
Normalt sätt en väldigt olönsam sack att kapa betongrör. Dessutom ofta väldigt ohälsosamt då det inhåller fasermaterial som förstärkning (i värsta fall till och med asbest).

Postat med Alternativ.nu´s app


Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Kapa betongrör
« Svar #6 skrivet: 30 apr-17 kl 09:56 »
Ja i värsta fall kan asbest finnas men det förutsätter då att rören skulle vara gjutna före 1976 då asbest förbjöds

Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Kapa betongrör
« Svar #7 skrivet: 01 maj-17 kl 21:33 »
Hur går det för dig?  Har du kunnat kapa rören?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kapa betongrör
« Svar #8 skrivet: 02 maj-17 kl 03:46 »
Diamantskiva eller ej så är det gammal teknik:

https://www.youtube.com/watch?v=DguNavRgRtE

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Kapa betongrör
« Svar #9 skrivet: 02 maj-17 kl 08:46 »
Jag kapade gamla betongfundament till vägräcke med bosch diamantskiva köpt på clas ohlsson. 230mm.

Den äter betong och 12-16mm armering nästan som smör..

Har säkert kapat minst 10 stolpar nu och skivan ser inte sliten ut, även om jag misstänker några mm är borta..




Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kapa betongrör
« Svar #10 skrivet: 02 maj-17 kl 13:23 »
Ja i värsta fall kan asbest finnas men det förutsätter då att rören skulle vara gjutna före 1976 då asbest förbjöds

Är du säker på att asbest förbjöds i betong så tidigt? I bildelar (t ex broms- och kopplingsbelägg och värmebeständiga packningar) kom förbudet inte förrän i slutet av 80-talet, och i begränsad omfattning (bl a i bindeskiktet mellan bromsbelägg och plåten bakom) tilläts asbest i begränsad omfattning en bit in på 90-talet.

Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Kapa betongrör
« Svar #11 skrivet: 02 maj-17 kl 20:49 »
1976 kom ett första förbud mot den farligaste asbestformen – kroki-dolit även kallad ”blå asbest”.

Totalt förbud blev det 1982.

Men med fördelarna med asbest vid nybyggnation i åtanke – kan man utgå från att i nästan alla större byggnader uppförda före 1977 – har asbest använts i någon form

Om jag inte mins fel var det dispenser bla för bromsband till spårvagnar och lite annat div fram till senare tid,  har jobbat som asbestsanerare men det var många år sedan nu och minnet sviktar lite :-)

seko

  • Gäst
SV: Kapa betongrör
« Svar #12 skrivet: 02 maj-17 kl 21:20 »
85cm i diameter som fundament! Ska du bygga skyskrapa eller vad? Det är klart det blir stadigt med så breda fundament vad det än är, men är de armerade? Om inte så slår du bara en rand runtom med förslagsvis en stenmejsel och bryter av bara. Du spar då både hälsa och plånbok i så fall

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Kapa betongrör
« Svar #13 skrivet: 20 nov-17 kl 14:53 »
Hur går det för dig?  Har du kunnat kapa rören?

Ja jag lyckades kapa rören. Inga problem. Med diamentskiva. (sorry för sent svar. Missade helt att tråden spann vidare efter jag fått svar)

Postat med Alternativ.nu´s app


aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Kapa betongrör
« Svar #14 skrivet: 20 nov-17 kl 14:56 »
85cm i diameter som fundament! Ska du bygga skyskrapa eller vad? Det är klart det blir stadigt med så breda fundament vad det än är, men är de armerade? Om inte så slår du bara en rand runtom med förslagsvis en stenmejsel och bryter av bara. Du spar då både hälsa och plånbok i så fall

Nja inte wn skyskrapa direkt men stort blir det:)  På 85cms fundamentet står det två 5.5m höga ekar med diameter 80cm. De utgör mittstolparna..

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, von tratt, Frida Hagman, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser