Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra och dåliga avlivningsmetoder  (läst 10252 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Bra och dåliga avlivningsmetoder
« skrivet: 07 jun-16 kl 12:33 »
När beslutet om avlivning är fattat, hur gör vi då för att vara så snälla som möjligt mot djuret?  Och vilka metoder är förkastliga?

  -  Och framförallt varför?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #1 skrivet: 07 jun-16 kl 12:43 »
Här några inlägg från en annan tråd:

Hund har jag hört folk som skjuter med jaktgevär, vilket är vanligt bland jägare..
Katt kan man även hugga huvudet av, men även skjuta med hagel går bra, eller pistol..
Precis som med vilka boskap som helst..

Katt kan man även hugga huvudet av.
Nej, det är plågeri.  Hjärnan fortsätter att fungera ett tag.  Men själva metoden kan vi kanske ta i en särskild tråd om avlivning?  Beslutet hur man ska göra när ett djur är sjukt eller skadat är svårt nog.
Vänta nu, vad är skillnaden mellan att hugga av huvud av andra djur menar du?
Jag grundar detta på en rapport, som berättar att ett avhugget människohuvud reagerar på tilltal i flera minuter.  Så olika är vi inte, människor, katter och andra djur!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #2 skrivet: 07 jun-16 kl 12:48 »
om det anses som en fördel att de metoder som föreslås är lagliga så kommer det en länk till relevant lagstiftning här: SJVFS 2012:27 Saknr L22 "Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om slakt och annan avlivning av djur;"


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #3 skrivet: 07 jun-16 kl 13:00 »
Jag vill gärna se den rapporten som du så varmt talar om.

En hjärna som inte får blodtillförsel slocknar tämligen omedelbart.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #4 skrivet: 07 jun-16 kl 13:40 »
Jag har också läst om det där med avhuggna människohuvuden men det var länge sedan, innan internet, så jag kan inte länka.

Det finns däremot täta rapporter om djur som sprungit långt med hela hjärtat bortskjutet. Men omedelbart har en svävande innebörd.


Jag föredrar ett skott i huvudet. När hjärnan blir fullständigt förstörd på en millisekund så behöver man inte oroa sig mer.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #5 skrivet: 07 jun-16 kl 13:49 »
ett skott i hjärtat och ett huvud avkopplat från kroppen är lite olika, jag kan gott och väl förstå att djur lyckas springa en sträcka med hjärtat skjutet, sen får vi nog definiera vad som räknas som "långt".

Det man dock inte får glömma är att djur i regel ska bedövas först innan avlivning om inte avlivningen och bedövning går i varandra så att säga.

Så för de flesta djur så ska man först knacka de i huvet för att sen dödas, alternativ skjutas.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #6 skrivet: 07 jun-16 kl 16:36 »
Sedan har vi de djurägare som inte har bössa, eller över huvud taget inte är vana att ta liv, då kan det bli akut stressigt. Är det mindre djur fungerar det oblodigt och lugnt med argon. Går väl till hästar med, men det blir mer bestyr och jag vet ingen som provat.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #7 skrivet: 07 jun-16 kl 17:09 »
Hej!

Börja med att göra djuret medvetslöst- slaktmask, gevär eller hårt slag mot skallen. Därefter skär av halspulsådern så dör djuret- hela tiden medvetslöst.

MVH/ bo

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #8 skrivet: 07 jun-16 kl 17:41 »
Jag vill gärna se den rapporten som du så varmt talar om.
Jag har också läst om det där med avhuggna människohuvuden men det var länge sedan, innan internet, så jag kan inte länka.
Bra att ni fick mig att söka.  Jag hittade det här i Läkartidningen:

"År 1905 publicerade doktor Gabriel Beaurieux i en artikel i Archives d’Anthropologie Criminelle sina undersökningsfynd av mördaren Henri Languilles avhuggna huvud. Beaurieux rapporterade att den just avrättade öppnade ögonen då hans namn ropades och att han sökte ögonkontakt med den experimenterande doktorn som försäkrar att Languilles ögon var såväl levande som uttrycksfulla under minst 30 sekunder. "

Men i nästa stycke fortsätter det:

"Under modern tid har vetenskapliga beräkningar gjorts som visar att hjärnan teoretiskt har tillräckligt med energirika substratdepåer för att medvetandet ska kunna kvarstå under ca 13 sekunder efter en totalt upphävd blodcirkulation, medan senare publikationer redovisar att medvetande och sinnesintryck snarare slocknar inom fem sekunder. Så, det verkar som om doktor Guillotin hade rätt så när som på fem sekunder!"

Och här är länken:

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=12062

Men så här skriver P4 Göteborg:  ”Det tar minuter innan hjärnan dör”

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=791&artikel=4058941
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #9 skrivet: 07 jun-16 kl 17:43 »
Å andra sidan hittade jag det här på Nätet också:

"Fråga:  Om man får huvudet avhugget med giljotin hur länge är man vid medvetande efter ?

Svar:  Merinfo har inte några erfarenheter av detta makabra döds vapen. Men vi gissar att eftersom alla nerver till hjärnan skärs av så tappar förmodligen kroppen medvetandet direkt när huvudet skiljs från kroppen. Utan huvud kan inte kroppen leva eftersom alla sinnen går genom hjärnan. God morgon"
  (Vad som är tokigt med detta förstår nog alla som läser denna tråd!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #10 skrivet: 07 jun-16 kl 17:46 »
Jag föredrar ett skott i huvudet. När hjärnan blir fullständigt förstörd på en millisekund så behöver man inte oroa sig mer.
Så gör jag också.  Det snällaste jag kan komma på.  (Och så försöker jag vara så snäll jag kan före skottet, av flera skäl.)

Är det mindre djur fungerar det oblodigt och lugnt med argon.
Argon?  Hur verkar det?  Hur gör man, rent praktiskt?  Det lilla jag hittade när jag sökte, ingav inget förtroende.  Lät mera som kvävning.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #11 skrivet: 07 jun-16 kl 17:48 »
Argon används ju bla som skyddsgas när man svetsar metall.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #12 skrivet: 07 jun-16 kl 17:51 »
om det anses som en fördel att de metoder som föreslås är lagliga
Egentligen inte.  Att staten och lagarna förespråkar en metod som faktiskt är hyfsat djurvänlig bevisar att lagarna är ganska bra.  Men lagen skulle kunna föreskriva en plågsam metod.  (Jämför med somliga religioner, som kräver att djuret ska vara vid fullt medvetande medan blodet pumpar ut.  Sådant kan inte jag acceptera!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #13 skrivet: 07 jun-16 kl 17:52 »
Argon används ju bla som skyddsgas när man svetsar metall.
Jag undrade hur det känns för ett djur att bli avlivat med argon.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #14 skrivet: 07 jun-16 kl 18:50 »
Enligt en rapport från Österrike tog det 30 sekunder för en hjärna att frångå "vaket" EKG-mönster när blodtillförseln avbröts. Detta var på kalvar.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #15 skrivet: 07 jun-16 kl 18:51 »
De avlivningsmetoder som finns beskrivna i L22 är enligt min mening både bra och lagliga. Någon anledning att hitta på något annat torde knappast finnas.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #16 skrivet: 07 jun-16 kl 21:52 »
Ett djur som avlivas med argon känner inget, det är det som är lömskt för människor. Argon är ju en inert gas, en ädelgas, och vi har inga receptorer som känner av den. Eftersom vår andning styrs av koldioxidhalten så är det inte hyggligt att använda koldioxid för då får vi andnöd och blir oroliga (grisar sövs med koldioxid, enligt lag). Djur bedövas också med elchock enligt lag, något som jag heller inte tycker är så hyggligt.

Hönsbesättningar avlivas med gasblandningar, men ren argon är dyrast så tror inte den används så ofta.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #17 skrivet: 07 jun-16 kl 22:20 »
Det beror helt och hållet på hur stor dos av gas du utsätts för, ingen utav gaserna är symptomfria.

Om inte dosen Argon är så stor att det räcker med ett tiotal andetag så skulle jag nog klassa den som mycket obehaglig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #18 skrivet: 07 jun-16 kl 23:36 »
Jo det är klart att minskar du partialtrycket av syret till en nivå som är obehaglig för kroppen under tillräckligt lång tid för organismen att reagera så blir det obehagligt, men det är inte argonet som du reagerar på. Bestiger du Mount Everest utan syrgas så får du obehag också.

Dykare som av misstag fått argon tuppar bara av.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bra och dåliga avlivningsmetoder
« Svar #19 skrivet: 07 jun-16 kl 23:49 »
Hittills finner jag:

Bra metoder:                Tveksamma metoder:              Dåliga metoder:

Skott genom huvud        Halshuggning                         Skäktning
Slaktmask                     Skott genom hjärtat                Koldioxid
Sövning av veterinär      El genom huvud                      Kvävning
hårt slag mot skallen      Argon                                    Dränkning
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser