Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tysta får?  (läst 4219 gånger)

Lotta.R

  • Inlägg: 81
    • Uppland
Tysta får?
« skrivet: 24 aug-16 kl 13:06 »
Hej, funderar på att skaffa ett fåtal får eller getter för att hålla en hektar mark betad och som husdjur. Tomten ligger dock med grannar, ca 100 m till närmaste och jag undrar om får låter så mycket att grannarna eventuellt kan störa sig? Har besökt Åsenfår (som bräkte konstant) och Gutefår som inte sa ett ljud. Skiljer det sig mellan fårraser? Är en del raser tystare? Isåfall vilka är tystare?


Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Tysta får?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-16 kl 13:21 »
Jag har ingen koll på olika rasers benägenhet att bräka men jag vet när får bräker.
När dom är hungriga eller tycker att dom borde få kraftfoder, när dom ropar på sina lamm/mammor eller när dom får panik och skriker efter flocken. Det sista är ju inte så vanligt tackolov.

Våra får började bräka strax innan pappas gamla bil, en Simca, körde in på gårdsplanen OM det var vid femtiden. Och på morgonen när dom hörde att vi var på väg ut till dom.

Det enda jag kan tänka mig skulle störa grannar är vid avvänjning. Då är det några dagar när det gapas lite mellan hagarna.
//Luff

Lotta.R

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Tysta får?
« Svar #2 skrivet: 24 aug-16 kl 13:42 »
 :)Tack, det låter ju faktiskt lovande. Vad var det för ras ni hade?

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Tysta får?
« Svar #3 skrivet: 24 aug-16 kl 13:44 »
Beror helt på grannarna. Vi människor störs ju av helt olika orsaker. Ljud du gillar störs du betydligt mindre av än sådant du ogillar.
Jag själv som är en utpräglad nattuggla störs väldigt mycket av tidiga ljud. Även sådant jag i vanliga fall tycker är ok eller t.o.m. tycker om.

Störst chans till ett bra grannförhållande är nog att lära känna grannarna FÖRST...innan du skaffar NÅGRA djur överhuvudtaget.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Lotta.R

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Tysta får?
« Svar #4 skrivet: 24 aug-16 kl 13:51 »
Grannar har en tendens att bytas ut. Jag har haft höns som alla i området gillade och tog hand om, vips var där en ny granne som anmälde dem till kommunen. Så det är ingen garanti tyvärr att fråga först, men när tillståndet söks måste alla tillfrågas givetvis. Därav frågan vilka får som är är tystast för grannsämjan i längden?

Lotta.R

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Tysta får?
« Svar #5 skrivet: 24 aug-16 kl 13:54 »
Hönsen hade jag förövrigt i ett mer tättbebyggt område.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tysta får?
« Svar #6 skrivet: 24 aug-16 kl 14:47 »
Som Luff säger: får bräker ganska lite överlag, när de är mätta och inte stressade.

Ett sätt att göra får bräkiga, är att oregelbundna tider när man ger dem godis (hårt bröd, morötter m.m.) eller kraftfoder.

Om de tror att varje gång de ser en (känd) människa komma mot dem, att de ska vankas något gott, så kommer de att komma springandes och bräka för fullt. Och inte ge sig i första taget.

Så har man rimligt regelbundna vanor, och avstår från att ge godis (eller kraftfoder) annat än på bestämda tider, så kommer det att vara tämligen tyst, förutom då enstaka mammor som ropar på sitt lamm som kommit lite för långt bort eller så.

Det här gäller i princip alla raser. Har aldrig hört eller sett att det skulle vara rasbenäget alls.

Jag har sett "bortskämda" allmogefår, Gotlandsfår, Gutefår, köttraser och blandningar...

Vi gör så, att när vi börjar ge tackorna kraftfoder, så sker det vid samma tid(er) varje dag. Då är det rimligt tyst i fårstallet när man är där på andra tider. Börja man ge gott lite när som helst, så behöver man ha hörselkåpor när man kommer in till fåren...

Tänk på, att den där hektaren som ni tänkt ha era husdjursfår på, behöver vara uppdelad i två helst tre fållor, så att delar av marken kan vila en säsong för att inte skapa en ansamling av parasiter.
Alternativt låter man något annat djurslag som t.ex. häst (inte Alpacka eller Get, dessa delar parasiter med fåren) beta av den ena fållan en omgång varje år.

Lotta.R

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Tysta får?
« Svar #7 skrivet: 24 aug-16 kl 16:51 »
Tack :D jag ska försöka att inte skämma bort dem för mycket (trots att jag gillar sånt).  Tror också att det går att dela in marken i ganska bra fållor.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Tysta får?
« Svar #8 skrivet: 25 aug-16 kl 00:15 »
:)Tack, det låter ju faktiskt lovande. Vad var det för ras ni hade?
Jag har erfarenhet av texel, gutefår, finull, oxford down och säkert något mer. Bräkandet är inte rasbundet vad jag vet.

Kraftfoder är den stora bräkskurken.
//Luff

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Tysta får?
« Svar #9 skrivet: 15 okt-16 kl 08:37 »

Mina låter de perioder jag ger kraftfoder. Normalt får dom foderblock och hö och då är dom tysta. Just nu får dom lite extra inför slakt och låter en hel del när dom ser mig.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 6 användare
xaelanar, von tratt, per.martinsson, polyamorista, GE202, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser