Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det definitiva skattesystemet  (läst 43793 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #260 skrivet: 23 aug-16 kl 12:22 »
Nyttan korkade debattörer gör, är att man får anledning att ytterligare skärpa sina argument. Min rekommendation är att ni sträckläser mina inlägg och ignorerar resten. - Sedan beskriver ni era egna problemlösningar där ni var missnöjda med mina.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #261 skrivet: 26 aug-16 kl 12:44 »
Min lösning för undervisningens finansiering med skattemedel är efter samma princip som finansieringen av mjölkproduktionen: Vi betalar för mjölken. - Och vi betalar för att det hamnar kunnande i ungarna. - Enkelt och redigt.

Hade vi tillämpat samma ordning för mjölk som den som nu gäller för skolan, skulle vi matat in resurser i betesdrift, mjölkning, distribution och mejeriverksamhet och hoppats att det hamnade lite gratis mjölk på butikshyllorna att hämta.

Begriper ni inte min poäng här, är det inte lönt att ni läser resten heller av mina inlägg. - Ni kommer inte att fatta något.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #262 skrivet: 26 aug-16 kl 14:14 »
nej,jag har inte fattat mycket av ditt system.
så du menar att man skulle betala för undervisning efter vad ungen kan?Dåligt betyg liten avgift. bra betyg fullpris?
Du jobbar uppenbarligen inte inom skolan... ulf

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #263 skrivet: 26 aug-16 kl 14:58 »
Ditt skattesystem är rättvist och de  är därför du får så många mothugg!

Harry
Drick träsprit!

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #264 skrivet: 26 aug-16 kl 15:57 »
---- så du menar att man skulle betala för undervisning efter vad ungen kan? ----
"Min lösning för undervisningens finansiering med skattemedel"

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #265 skrivet: 26 aug-16 kl 17:37 »
ett humant skolsystem måste bygga på att medborgaren har rätt till skolgång,lika för alla.Skolans driftsform är egal men det måste finnas en kontrollmyndighet.
Kostnaden skall betalas av gemensam kassa så att alla verkligen får en utbildning.Elevens prestation kan ju inte styras,den är individuell och baseras på begåvning,lärarskicklighet och framförallt intresse från eleven.
Ditt skattesystem bygger på att du delar upp samhället och slår sönder strukturer som fungerar.
Det är också en unken stank av ubermännschen i dina upplägg som jag inte gillar. Men jag är övertygad om att vissa individer gillar ditt system men tack o lov kommer det aldrig att bli verklighet. Ulf


malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: 4-5: MILJÖAVGIFTER m m
« Svar #266 skrivet: 26 aug-16 kl 17:50 »
Miljöavgifter och krav på försäkringar som belastar varje verksamhet med deras miljökostnader och obligatoriska försäkringar av riskabel verksamhet ägnade att ge full skadeersättning och rimlig mansbot för skador och dödsfall vid olyckor och täckning för uppstädningskostnader efter konkurser.

Om det efter en fartygskatastrof alltid fanns ett försäkringsbolag som betalade ut tio miljoner per dödsoffer utan föregående rättegång, skulle det inte förekomma några fartygskatastrofer.

Om det efter en diskoteksbrand alltid fanns ett försäkringsbolag som betalade ut tio miljoner per dödsoffer utan föregående rättegång, skulle det inte förekomma brandfarlig inredning, blockerade nödutgångar eller trånga reträttvägar.

Om det efter ett oljeutsläpp alltid fanns ett försäkringsbolag som betalade uppstädningskostnaderna, skulle det inte förekomma några oljeutsläpp.

Mansboten på tio miljoner är då tänkt att gå till statskassan medan ersättningen till efterlevande bör hålla sig under den nivå, där det börjar bli lockande för en del att provocera olyckor.
Det här är ett av det mest flagranta inlägget.
Hur kan man försäkra sig mot naturkatastrofer och olyckor?
Ett fartyg kan förlisa i en storm och t.ex orsaka oljeutsläpp (har förekommit flera gånger). Hur kan en försäkring förhindra det?
premiehanteringen skulle dessutom bli intressant och vilket bolag skulle se någon vinst i ditt upplägg?
Städa upp efter en oljeolycka t.ex Exxon valdez kostar åtskilliga hundra miljoner,BP:s oljeriggsolycka kostade också hundratals miljoner att städa upp.
Undrar vad en liter bensin kostar i ditt samhälle? Med tanke på att producent,transportör och försäkringsbolag måste förutse enorma kostnader och därmed avsätta kapital?
Och det blir ju lika över hela linjen inom hela samhället.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #267 skrivet: 26 aug-16 kl 19:29 »
Du bekymrar dig alltså för att allt blir för dyrt, om produktionen måste betala sina miljökostnader?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #268 skrivet: 26 aug-16 kl 19:40 »
räknar du olyckor som miljökostnader så kan vi inte producera någonting. sedan kan man fråga sig vad miljökostnader är.
du svarade inte på hur en försäkring kan förhindra naturkatastrofer och olyckor....

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #269 skrivet: 26 aug-16 kl 19:52 »
Miljökostnader blir det normalt i verksamheten och klumpvis när det sker ett missöde. I Brasilien brast nyligen en damm med gruvslam och dränkte allt nedströms. - Gruvbolaget hade ingen försäkring mot oförutsedda händelser och ingen kan räkna med ersättning för sina förluster.

Med krav på försäkring hade de ekonomiska incitamenten för riskminimering varit på plats och man hade i tid hittat en bättre lösning på problemet gruvslam än att förvara det innanför allt högre fördämningar tills de brister.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #270 skrivet: 26 aug-16 kl 19:57 »
ett humant skolsystem måste bygga på att medborgaren har rätt till skolgång,lika för alla.Skolans driftsform är egal men det måste finnas en kontrollmyndighet.
Kostnaden skall betalas av gemensam kassa så att alla verkligen får en utbildning.Elevens prestation kan ju inte styras,den är individuell och baseras på begåvning,lärarskicklighet och framförallt intresse från eleven.
Ditt skattesystem bygger på att du delar upp samhället och slår sönder strukturer som fungerar.
Det är också en unken stank av ubermännschen i dina upplägg som jag inte gillar. Men jag är övertygad om att vissa individer gillar ditt system men tack o lov kommer det aldrig att bli verklighet. Ulf

Delar upp? - Slår sönder? - som fungerar! - Den svenska skolan??

Dina insatser i diverse trådar antyder en intelligensnivå som du inte visar prov på i detta inlägg. - Skärpning!

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #271 skrivet: 26 aug-16 kl 20:52 »
den svenska skolan fungerar trots lärarbrist,trots en stor elevtillströmning (pga invandring) och trots brist på skollokaler (i vissa kommuner).
Allting går att avhjälpa men politikerna har problem med att se vad som skall göras.
Arbetet är påbörjat men kommer att ta tid.Kommer inte att lägga tid på problemlösning av skolan här.
vad jag menar med att slå sönder är att du bryter ju upp samhället och slänger det i gapet på försäkringsbolag m.fl . enligt din modell.
tittar man på framtidsvisioner a la Hollywood så är det precis så,bolagen styr och politikerna är avskaffade,den vanliga människan är närmast förslavad.En liten klick lever gott....
Ditt koncept känner jag igen,kallas fascism och dagens SD topp skulle nog välkomna dina förslag.se filmen  A Clockwork orange,du känner nog igen det samhället.
Du skall inte heller jämföra länder som inte står på samma nivå,en olycka i brasilien och konsekvenserna av den beror ju på det landets lagar och ledning.
I Sverige har vi lagstiftning mot miljöförstöring och vem som betalar om något händer.
En punkt jag saknar i din uppräkning är militär o polis,lag o ordning. Överlämnar du dessa kostnader också till försäkringsbolag?
Den enskilde medborgaren får teckna en försäkring för att garantera att denne inte får en bomb i huvudet?

Samhället bygger faktiskt på att vi gemensamt tar hand om varandra och så vill jag nog ha det i framtiden också. Där ingår att vi betalar gemensamma kostnader.
skattesystemet måste vara uppbyggt så att vi alla bidrar så att sjukvård,utbildning,polis men även infrastruktur kan finansieras.
ditt system bygger på godtycke och att du har pengar att betala allt själv,den fattige har inget att betala dyra premier med.

Dock får man i framtiden räkna med att inkomstskatter försvinner då allt färre kommer att ha fast jobb,konsumtionsskatter kommer istället vilket är mera rättvist. Den som konsumerar betalar... ulf

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #272 skrivet: 26 aug-16 kl 21:31 »
För en gångs skull håller jag med Ulf TILL 100%!

Om du Bo någonsin skulle ha arbetat i någon form av produktion skulle du veta att olyckor händer hur väl man än skyddar sig. Det går att minimera riskerna med bra skyddsutrustning och att minimera följderna när olyckan har skett genom bra sjukvård men olyckor kommer alltid att ske. Om lagstiftningen kräver att varje olycka skall driva företaget i konkurs och arbetsledaren i personlig konkurs då slår ni ihjäl att företagande och skapar ett apatiskt samhälle där ingen får någonting uträttat.
Annars skall vi lägga ned all tillverkning och all produktion och skaffa oss trälar av någon lägre stående ras som passar upp oss och tillverkar allt vi vill ha..... Fy fan!
Det enda vettiga är att ha en lagstadgad nivå på säkerhet och arbetarskydd. Sedan är det fritt fram för arbetsgivaren att uppfylla de bestämmelserna på vilket vis som helst såvida han kan påvisa att säkerhetsnivån är minst den lagstadgade. När en olycka har skett skall arbetsgivaren ha en försäkring som täcker den åsamkade skadan fullt ut. Om säkerhetsnivån är under den lagstadgade blir arbetatsgivaren personligt ersättningsskyldig och kan hamna i fängelse.
Som det är nu har tyvärr arbetarskydd och säkerhet blivit ett spel där alla ansvariga bevisar att pappren är i skick och alla CE-märkningar och stämplar finns allt medan arbetaren får order om att riva asbest utan att ens få ett munskydd eller får uttryckligt förbud mot att använda säkerhetslina när han skall stå bakpå grävmaskinsskopan och arbeta 5 meter över mark.

Vad det gäller skolsystemet måste alla få en chans!
Jag var dålig på matematik ständigt nära gränsen för stödundervisning. Ända tills jag fick en ny matematiklärare på åttan. Han var den förste matematikläraren som någonsin hade brytt sig om att förklara någonting för mig eller svara på mina frågor när jag inte förstod. Alla andra lärare hade bara förklarat för mig att jag var dum i huvudet och skällt och hittat på bestraffningar för att jag inte kunde fylla i siffror i svarsrutorna utan att räkna. Ingen hade lärt mig räkna innan dess.
Plötsligt märkte jag att jag kunde räkna och betygen steg snabbt.

Det tog resten av högstadietiden att hämta in de förlorade 7 årens matematik men frampå nian var jag redan bland de bästa på klassen i matematik.
När jag några år senare började studera till byggnadsingenjör (motsvarar nästan civilingenjör i Sverige) hade jag ingen studentexamen bara yrkesskola i grunden. Yrkesskolans matematik var bara repetition av åttan och nian eftersom industriarbetare inte anses behöva mer matematik än så.
Det var väl inte riktigt meningen att man skulle kunna hänga med i ingenjörsmatematiken med bara högstadiet som grund men jag klarade det och fick högsta betyg i alla matematikkurser utom statistik. Fastän det var ett stort hopp från högstadiematematik till differential- och integralkalkyl och vektorkalkyl. Lärarna påstod att jag var begåvad på matematik och klasskamraterna vill att jag skulle hjälpa dem.
Det var bara statistiken som var omöjlig eftersom jag helt hade missat all högstadiets och lågstadiets undervisning på det området men jag hankade mig igenom den kursen också på andra försöket.
Enligt det utslagningssystem som du Bo förespråkar skulle jag för evig ha varit utestängd från alla möjligheter att lära mig för att lärarna i lågstadiet en gång hade bestämt sig för att utse mig till skolans korkade elev. Den korkade elev som varje skola behöver för att kunna upprätthålla hackordning och disjiplin och organiserad mobbning. Den som alla får sparka och slå medan läraren tittar på och som sedan blir hemskickad med läxan att skriva hundra gånger "Jag är det fulaste som finns fast jag är mammas lilla älsklingsprins dum som en åsna och ful som en gris"
Fy fan igen en gång!

Skall vi kunna bygga ett samhälle där begåvningsreserven utnyttjas behöver vi ett skolsystem där alla garanteras en bra basnivå och den som i något skede visar sig ha en begåvning har möjlighet att odla sin begåvning när den än upptäcks.

Ni högeraktivister och samhällsnedmonterare borde lära känna den skitiga baksidan och verkligheten innan ni öppnar käften och börjar gapa om era förenklade låtsassanningar!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #273 skrivet: 26 aug-16 kl 21:33 »
Bra skrivet Målarmäster!

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #274 skrivet: 26 aug-16 kl 21:35 »
Ni argumenterar här mot en inbillad figur som ni tillskriver diverse extrema ståndpunkter. - Ni får läsa på bättre. - Det blir bakläxa på hela tråden.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #275 skrivet: 26 aug-16 kl 22:05 »
med tanke på att TS tråd börjar redan 2005 och dennes ideer inte fått något som helst gehör av samhället så håller jag med...
Det blir bakläxa och du,Bo bör försöka närma dig verkligheten.Folk i allmänhet vill ha ett stabilt samhälle med trygghetssystem som är tillgängliga för alla.
ett system där du överlämnar dig till försäkringar och godtycke funkar inte. Inte heller om folk i stora grupper inte kan få del av detta.
Jämför t.ex med sjukvården i USA som är just baserad på försäkringssystem.Stora grupper ramlar vid sidan om oh får förlita sig på välgörenhet samtidigt som sjukvårdssystemet mjölkar försäkringsbolagen på pengar genom en dyr sjukvård.är du dessutom inte försäkrad för rätt sjukdom får du ingen vård om du inte själv kan hosta upp pengarna.Det finns hur många undantag som helst i reglerna och folk dör av behandlingsbara sjukdomar pga brist på eget kapital.
Så vill du ha ditt drömsamhälle,vården är bara en del.Skolan skall baseras på samma grund,den obegåvade eller svårlärde eleven kastas ut till vad? En underklass dömd till ständig fattigdom.Så hade vi det i Sverige innan skolan blev allmän och Sveriges resa till ett av de rikaste i världen började. Ett Sverige som bygger på att vi gemensamt bygger landet och tar hand om varandra.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #276 skrivet: 26 aug-16 kl 22:17 »
Så sant så sant Ulf

Har du plötsligt bytt åsikt Bo?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #277 skrivet: 27 aug-16 kl 13:11 »
Vi tänker oss att den ordning jag beskriver är den som gällt i decennier: Ungarna drar hem hundratusen tio gånger i takt med att de förkovrar sig och blir myndiga med rösträtt när de klarat vad som krävs för att fungera i ett avancerat samhälle. - Kunnandet skaffar man sig med de metoder man vill och kan. Undervisning är utsläppt i den normala ekonomin där undermåliga tjänster och produkter väljs bort.

Då kommer någon på att man istället för ekonomiska incitament borde införa skolplikt med polishämtning som hot, planekonomisk undervisning, samma sorts undervisning i alla skolor och allt annat djävulskap som ligger som en kall blöt filt över sektorn och tar död på livsglädje och engagemang.

Skulle han bemötas som redig i sin knopp?

 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #278 skrivet: 27 aug-16 kl 14:34 »
problemet med din samhällssyn är att du ser individer som ekonomiska faktorer. Vitsen med att utbilda sig är inte att i första hand dra in pengar.
Vitsen är att finna det yrke där man kan förkovra sig,må bra även om det ekonomiska utfallet kanske inte är det optimala.
tror de flesta på alternativ håller med om detta,att finna sin plats i livet oavsett de ekonomiska faktorerna.
En del människor ser målet att odla en liten gård,odla sin egen mat och uppfostra sina barn i lugn o ro.
Andra ser utmaningar i företagande och entreprenörskap,forskning och utveckling.alla människor passar inte till samma yrke,förutsättningarna är individuella.
Du ser inga svagheter med ditt system? Utslagning av svaga? Ett samhälle där pengar är huvudsaken?
Utbildning är inget ekonomiskt incitament,dina egna ord beskriver din samhällssyn och den stör mig enormt.
" är du lönsam lille vän eller tvingas vi ta bort dej".
Du har mycket kvar att fundera över och du står långt ifrån vad folk vill ha.
Så du menar på allvar att du aldrig funderat över var i den politiska skalan dina förslag passar in?
Hur röstar du i val?



Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #279 skrivet: 27 aug-16 kl 15:23 »
Väljer man bort ekonomiska incitament, har lagstiftaren bara våld och hot kvar som styrmedel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser