Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?  (läst 22690 gånger)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #40 skrivet: 26 maj-12 kl 00:07 »
Angående det här med att tillverka brunnsringar själv, är det svårt och hur ska man göra då rent praktiskt, inbillar mig att det är lättare att få till fyrkantiga brunnsringar än runda då formarna är enklare att tillverka eller har jag fel?
Du får göra en form, dvs två formar; en yttre, en inre. Det inre behöver gå att ta isär inifrån, delas i tre-fyra delar. Den yttre räcker att delas i två. Du kan ha spännband att hålla hop ytterformen med, ett övre, ett nedre. Sätt gärna spår på formen så det inte glider. Den inre är kinkigare. Lättast är tre-fyra delar som hålls av mellanliggande stag som vilar på nån klack. Armera med järn, armeringsjärn..
Häll betongen i formen, håll fuktigt ca en vecka, formen kan tas av efter nån dag men fortsätt hålla fuktigt. För att formen ska släppa behöver du smörja den innan betongen hälls i, spillolja, konsistensfett eller dyl. Masonit/plyfa till formen funkar fint. Brunnsringen behöver ha falsade kanter uppe/nere så ringarna inte glider av varann.
Finns lite jobb bakom, bla kinkigt att få armeringen att hålla sig i mitten.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Broberg

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #41 skrivet: 26 maj-12 kl 00:10 »
Hej!

Har inte läst hela tråden så ursäkta om denna varit med förr, tänkte ändå tipsa om en informativ skiss av hur en grävd brunn är gjord (från handboken) http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Vatten_och_avlopp/Pumpsystem/G%C3%A5rdspump

Vänligen
Jens


Ser inte i texten att skissen visar en modifierad, äldre och stensatt brunn. Det borde framgå. Om jag nu inte bara missat det förstås?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #42 skrivet: 26 maj-12 kl 00:14 »
Mellan punkten 7 och 8 står "Vid renovering tillkommer". Inte så tydligt men jag tycker annars att bilden är rätt illustrativ.


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Broberg

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #43 skrivet: 26 maj-12 kl 00:19 »
Mellan punkten 7 och 8 står "Vid renovering tillkommer". Inte så tydligt men jag tycker annars att bilden är rätt illustrativ.


Vänligen
Jens

Gör ett par radhopp och fetstila
Citera
Vid renovering tillkommer
kanske?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #44 skrivet: 26 maj-12 kl 00:43 »
Gör ett par radhopp och fetstila


Kirrat. Men du kan ju förbättra själv om du vill!  :)


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Broberg

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #45 skrivet: 26 maj-12 kl 09:54 »

Kirrat. Men du kan ju förbättra själv om du vill!  :)


Vänligen
Jens

Lättare om någon van gör det.

anders50

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #46 skrivet: 26 maj-12 kl 21:00 »
Lättare om någon van gör det.

Klart lättast är att låta bli att gräva brunn själv!  ::)

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #47 skrivet: 26 maj-12 kl 21:50 »
Du får göra en form, dvs två formar; en yttre, en inre. Det inre behöver gå att ta isär inifrån, delas i tre-fyra delar. Den yttre räcker att delas i två. Du kan ha spännband att hålla hop ytterformen med, ett övre, ett nedre. Sätt gärna spår på formen så det inte glider. Den inre är kinkigare. Lättast är tre-fyra delar som hålls av mellanliggande stag som vilar på nån klack. Armera med järn, armeringsjärn..
Häll betongen i formen, håll fuktigt ca en vecka, formen kan tas av efter nån dag men fortsätt hålla fuktigt. För att formen ska släppa behöver du smörja den innan betongen hälls i, spillolja, konsistensfett eller dyl. Masonit/plyfa till formen funkar fint. Brunnsringen behöver ha falsade kanter uppe/nere så ringarna inte glider av varann.
Finns lite jobb bakom, bla kinkigt att få armeringen att hålla sig i mitten.

Eh, sist jag läste på en cementsäck så stod där att man kan riva formen av ej bärande konstruktioner efter tre dygn?

Kom just att tänka på att det optimala om man ska gjuta själv vore väl att gjuta på plats med nån sorts glidform? Ett helt skarvfritt brunnsschakt, det måste ju vara optimalt med tanke på ytvatteninträngning och sånt...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #48 skrivet: 26 maj-12 kl 22:16 »
Jo hallandsåsprojektet har väl ett gäng gamla borrar stående, bara att köra en sådan rakt nedåt så både borrar den och glidgjuter efter hand. Undvik dock akrylamid.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #49 skrivet: 05 sep-15 kl 12:53 »
Har börjat gräva en brunn på fastigheten jag hyr, som inte är till salu.
Ägaren har beställt sophämtning, vad omtänksamt, finns varken skithus, dush, vatten och knappt värme (el), men sophämtning ingår numera i arrendet.. Som är kraftigt höjt... Efter några år..
Känner mig inte vidare smart när jag gräver brunnen på någon annans fastighet, men samtidigt har jag inte mycket val, om jag vill ha kallvatten i vinter.
Hur som helst har spaden blivit kraftigt deformerad trots bra robust kvalitet, pga att det är nästan bara stenbumlingar stora som små i marken, fastsugna av lera..
Gräver nu endast med järnspett och händer och har nog nått ett djup av halvmetern nu efter två dagars grävande..
Känner mig inte särskilt smart, tvärt om, långt ifrån..
Som tur växer ett äppelträd här med sura äpplen som jag kan stoppa i munnen så ni slipper höra alla svordommar..
Det finns mycket granit i marken och andra stensorter som inlandsisen packat ihop..
« Senast ändrad: 05 sep-15 kl 13:03 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #50 skrivet: 05 sep-15 kl 13:16 »
Låter som ett hopplöst företag men har man tur är det bara ett smalt skikt av sten och att det sedan blir mera lättgrävt. Sedan gäller det att stöta på grundvatten i leran också, så man inte gräver i onödan

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #51 skrivet: 05 sep-15 kl 13:48 »
Det låter som ett arbete för en grävmaskin det där..... men om du har tur kan det bli färre stenar längre ned.

Förr då de grävde brunnar och andra djupare gropar i stenbunden mark hade de en mattikran att ställa över hålet. En mattikran är en A-formad träram med inbyggd vinchanordning och två lösa stödben så formen blev som en oliksidig pyramid. Med den lyfte man stenen rätt upp och så sköt man in grova plankor tvärs över gropen och rullade bort stenen längs dem. Man kunde också ställa mattikranen litet vid sidan av hålet så att stenen drogs uppför slänten och blev liggande på kanten.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #52 skrivet: 05 sep-15 kl 14:23 »
Låter som ett hopplöst företag men har man tur är det bara ett smalt skikt av sten och att det sedan blir mera lättgrävt. Sedan gäller det att stöta på grundvatten i leran också, så man inte gräver i onödan

Är nog hopplösheten i sig som ger en styrkan att gräva, eller rättare sagt, hacka bända och skrapa..
Kan nog inte förvänta mig att det blir mer lättgrävt djupare, har grävt med grävmaskin i närheten, och då var det lika mycket åt minstånde ner till tre meters djup.. Grävde inte djupare.
Har nu även förstått att jobbet kommer bli tyngre och ryngre ju djupare man gräver, för sten och lera måste upp..
Vatten finns 40 meter från brunnen, får chansa på att det även finns här..
« Senast ändrad: 05 sep-15 kl 14:28 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #53 skrivet: 05 sep-15 kl 14:27 »
Det låter som ett arbete för en grävmaskin det där..... men om du har tur kan det bli färre stenar längre ned.

Förr då de grävde brunnar och andra djupare gropar i stenbunden mark hade de en mattikran att ställa över hålet. En mattikran är en A-formad träram med inbyggd vinchanordning och två lösa stödben så formen blev som en oliksidig pyramid. Med den lyfte man stenen rätt upp och så sköt man in grova plankor tvärs över gropen och rullade bort stenen längs dem. Man kunde också ställa mattikranen litet vid sidan av hålet så att stenen drogs uppför slänten och blev liggande på kanten.


Har även sett en treben version av något liknande som används till samma sak..
Någon typ av hiss kan komma att behövas om inte stegen räcker till..
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #54 skrivet: 05 sep-15 kl 18:14 »

Om du tänker gräva för hand behöver du en kran av något slag för att få upp stenar och jord. Själv kommer du upp och ned längs en stege. Blir den för kort skaffar du en längre. Redan att få upp större stenar en meter rakt uppåt är närmast oöverkomligt utan kran men att hissa sig själv är livsfarligt.

Dessutom lär du behöva trävirke i massor att stötta schaktet med. Att gräva ett ostöttat schakt rätt ned i stenig lera är livsfarligt redan på två meters djup. Man måste klä in sidorna med plankor och stötta så att inte plankorna trycks in. Om man stöttar för dåligt blir man ihjälklämd av jordtrycket eller ihjälslagen av någon sten som lossnar och faller ned.

På mjuk mark kan man ställa cementringar i gropen och hålla till och gräva välskyddat inne i cementringarna så att de faller ned steg för steg varefter man gräver bort material under underkanten på den nedersta. Sedan lyfter man på fler cementringar varefter det behövs. Problemet med den metoden är att om en större sten på utsidan sticker in med ett hörn under ringen kör man fast. En sådan sten går inte att få bort då man arbetar inifrån brunnsringarna. Den kan visserligen gå att spränga men det kräver dynamit som jag antar att du inte har.



Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #55 skrivet: 06 sep-15 kl 13:47 »
Jag skulle avråda från att spränga om undre cementringen vilar på stenen, ringen spricker lätt. Det blir till att gräva under stenen så den faller ner en bit.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #56 skrivet: 10 sep-15 kl 19:45 »
Det här var om stensatta brunnar, så skit i att ta upp cementringar här..
Farligt?
Att födas är ännu farligare..
Man får väl hoppas ingen sten rammlar i huvudet eller att man dör av, jordtrycket?
Dom grävde brunnar förr i tiden.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #57 skrivet: 05 dec-15 kl 22:09 »
Har själv en stensatt brunn på min gård,otroligt fint vatten. Brunnen är 8 meter djup. Denna brunn är på utsidan runt stenarna tätad med blålera,hela vägen upp. Inget ytvattnet rinner ner. Har tagit vattenprover på vattnet fyra gånger sedan vi tog över gården. Brunnen är byggd 1893.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser