Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från rabatt till grönsaksland - hur gör jag?  (läst 567 gånger)

IkaPika

  • Gäst
Från rabatt till grönsaksland - hur gör jag?
« skrivet: 19 feb-17 kl 09:33 »
Jag har en rabatt som är ungefär 1 meter bred ut från huset och ungefär 3 meter lång.
I ena änden växer rabarber som ger jätteskörd varje år så den vill jag behålla, men på resten av ytan vill jag odla lite grönsaker. Morötter, rädisor, ärtor och kanske något mer.
I resten av utrymmet växer enbart ogräs för närvarande.


Jag har odlat förr, men det var mååååånga år sedan och det var i redan färdiga grönsaksland. Jag har aldrig "skapat" ett, så att säga.
Så hur gör jag? Vad kan jag göra nu? Ska jag göra någonting nu?


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Från rabatt till grönsaksland - hur gör jag?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-17 kl 15:11 »
Jag skulle grävt om med en grep och plockat bort så mycket rötter från etablerade växter som man vill ha bort.
Sedan är det bara att så det du vill ha.
Läs på påsarna om radavstånd, när det du vill ha börjar komma upp så täcker du mellan dessa rade med gräsklipp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser