Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengör mässingföremål  (läst 145580 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Rengör mässingföremål
« Svar #20 skrivet: 05 okt-11 kl 23:08 »
Stoppade du maskinen i slutet av diskprogrammet före första sköljningen och skrubbade med t ex diskborste?

Stearinrester är det nog på gränsen att varmvattnet i en diskmaskin räcker för att smälta (åtminstone om det är en modern energisnål maskin som inte värmer till mer än kanske 55 °C), så för att få bort dem får man nog ta till kokande vatten eller varmluftpistol.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Rengör mässingföremål
« Svar #21 skrivet: 06 okt-11 kl 00:15 »
Den var med i hela programmet. Maskinen har inga större problem med stearin för vi kör en eller ett par värmeljushållare i glas varje gång som blir helt rena. Om vi lägger i flera så blir det såpigt vitt i hela maskinen (på andra koppar och sånt alltså), men en eller två klarar den. Ljusstaken jag provade var nog i värsta laget kanske. Funderar om man skulle köra den en gång till. Kanske skyddslacken klarade sig förra gången? Jag tror jag tar och kör den en gång till och lägger i en halv disktablett extra för att testa.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Rengör mässingföremål
« Svar #22 skrivet: 06 okt-11 kl 17:23 »
Paraffinet i värmeljus har ju lägre smältpunkt än "riktigt" stearin.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Rengör mässingföremål
« Svar #23 skrivet: 08 okt-11 kl 03:52 »
Det är sällan man ser riktiga stearinljus nuförtiden, det var vanliga ljus jag menade. Jag har inte hunnit köra kandelabern ännu, det smälte i varje fall bort ljusresterna från lilla staken.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Rengör mässingföremål
« Svar #24 skrivet: 08 okt-11 kl 10:52 »
Stoppade du maskinen i slutet av diskprogrammet före första sköljningen och skrubbade med t ex diskborste?

Stearinrester är det nog på gränsen att varmvattnet i en diskmaskin räcker för att smälta (åtminstone om det är en modern energisnål maskin som inte värmer till mer än kanske 55 °C), så för att få bort dem får man nog ta till kokande vatten eller varmluftpistol.
På loppiset sätter vi föremålen med stearin under max värme från vattrenkranen. Den "gröna kopparfärgen", mötet mellan stearin och mässing får vi  putsa  bort.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Rengör mässingföremål
« Svar #25 skrivet: 09 okt-11 kl 00:16 »
Vad gör man med rostfläckarna (röda)? Är mässingen förstörd då?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Rengör mässingföremål
« Svar #26 skrivet: 09 okt-11 kl 08:49 »
Mässing är som bekant en legering (blandning) av zink och koppar. Om mässing blir röd så brukar det bero på att zinken i ytskiktet av någon anledning har lösts upp och försvunnit. Man ser det t ex i motorrum på bilar som har motortvättats ofta med starka avfettningsmedel. Botemedlet är att gno med något lätt slipande putsmedel (t ex Autosol) tills man kommer ner till oförstörd mässing, det är bara frågan om några tusendels mm som ska nötas bort så det är ganska lätt gjort.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Rengör mässingföremål
« Svar #27 skrivet: 09 okt-11 kl 12:20 »
Oh, jag provade faktiskt med Autosol men jag tog bara litet löst med en gammal tandborste. Men då skall jag ta ett tag igen och gno hårdare nästa gång. Kanske blir tvungen att ta till stålull fast jag inte vill. Blir ju synligt på ytan av sånt tyvärr och jag har inget att efterpolera med.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Rengör mässingföremål
« Svar #28 skrivet: 18 okt-11 kl 10:01 »
På loppis dyker det upp många mässingsfat-brickor spec nu när semester och invandrarföremålen börjar bli vanliga.  Jag har gnott på åtskilliga "olikfärgade" fläckar mest grönaktiga.  Och grönt brukar det bli under stearinet också.  Har inte putsat mässing eller malm sedan i våras.  Det där med appelcidervinäger blir spännande.

Och innan jag gör bort mig med "silvret"  vad skulle kunna hända med äppelcidervinäger i salt och alluminium badet?  De svarta oxiderna på silver är olika svåra att få bort.  En del föremål  behöver ligga i timslånga bad innan man anar silverytan.

Jodå har gjort bort mig.  Ett fint stort restaurangfat med upphöjda dekorationer som krackelerade. Fick gå i metalllåtervinning -synd.    Mycket av föremålen från andra länder har blandade metaller på ytan.  Mycket svåra att få fason på om man inte gillar grönoxid. 

Tips tips tips snälla men föredrar real life för gammal för gymnasiekemi.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Rengör mässingföremål
« Svar #29 skrivet: 31 jan-12 kl 19:12 »
Har man inget Autosol brukar det gå bra med tandkräm men inte tvärt om.  :-X
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Britta-Karin

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Rengör mässingföremål
« Svar #30 skrivet: 24 sep-12 kl 14:25 »
Testade olivolja för att ta bort klister på en mässingslampa och upptäckte att oljan blankputsade mässingen samtidigt. Billigt och lätt för lätt oxiderad mässing. Tror jag hade i ngra droppar tvättmedel oxå.

 

PeterWolf

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Rengör mässingföremål
« Svar #31 skrivet: 27 aug-14 kl 12:47 »
Hej och hå.

Många förståsigpåare finns det...... Jag har testat dunderkuren FILMJÖLK. Det blev inte så lyckat. Kopparen i mässingen trädde fram fläckvis efter att ha stått över natten. Citronsyra, ättika och ketchup sysns på många inlägg men de ger bara marginell borttagning av oxid.

Däremot har jag testat Glanol som fungerat över förväntan. Det används för i stort sett alla metaller där man vill ha höglans. Rekommenderad av Skultuna bruk, byggnadsvårdsbutiker och företag som renoverar mässinginstrument

Stryk bara på pastan och gnugga in och polera upp till högglans. Polera ytterligare med en torr duk. Ytan blir också skyddad mot senare oxideringar. Fantastisk enkelt, inget slabb med vätskor, mycket drygt och prisvärt. Serveras på tub för 99 Kr

Missfärgningar, rost, koppargenomslag försvann helt efter polering. Fick ipprepa prodceduren några gånger på de mest envisa partierna men till slut blev allt skinande blankt. Det trodde jag aldrig

Glanol finns som sagt på Skultunas eller deras web-shop, butikerna Sekelskifte eller Windcorp  i Stockholm samt deras web-butiker. Det finns på en rad andra sajter också

Lycka till


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser