Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stilla byte?  (läst 3985 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Stilla byte?
« skrivet: 26 apr-15 kl 10:38 »
Beter sig bina på nåt särskilt sätt innan/under tiden de planerar för ett stilla byte? (Förutom att bygga viseceller).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Stilla byte?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-15 kl 15:47 »
Nej du kan inte se på ett samhälle att dom håller på med stilla byte. Den gamla drottningen går kvar och lägger ägg. Bina drar upp två, kanske tre drottningceller. En kommer att bli parad (om det inte sker en olycka). Oftast går den gamla drottningen kvar tills den nya är äggläggande. I bland längre än så. Det är viktigt att som biodlare se skillnaden vid undersökning. Hittar man ett par drottningceller samt ägg, då är det stilla byte på gång. Att skära bort drottningcellerna fördröjer processen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Stilla byte?
« Svar #2 skrivet: 26 apr-15 kl 16:17 »
Jag gick ner i kupan bara för att bina viftade med vingarna (ryttlade typ) över ett par av ramarna och  hittade en täckt visecell i en av de ramarna (i övre lådan) och såg drottningen i ramen efter så jag stängde igen och lät det vara, fyra, fem dagar senare öppnade jag igen och då var visecellen riven och knappt inget syntes av den. Bina är lugna, nästan lite för lugna, flyger mindre än vanligt och visen pratar ofta med något lustigt läte.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Stilla byte?
« Svar #3 skrivet: 26 apr-15 kl 16:37 »
Det är väldigt ovanligt med stilla byte så här tidigt på året. Dåligt med mogna drönare och låg temperatur. Det behöver vara 20°C för att parning skall ske. Antingen har du en ungdrottning gående som är mycket svår att hitta, eller så har bina ångrat sig. Kika efter ägg. Det är garanterat ägg från den gamla drottningen. Så länge den gamla värper så kan bina starta om naturligtvis.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Stilla byte?
« Svar #4 skrivet: 26 apr-15 kl 17:48 »
Jag gick ner i kupan bara för att bina viftade med vingarna (ryttlade typ) över ett par av ramarna och  hittade en täckt visecell i en av de ramarna (i övre lådan) och såg drottningen i ramen efter så jag stängde igen och lät det vara, fyra, fem dagar senare öppnade jag igen och då var visecellen riven och knappt inget syntes av den. Bina är lugna, nästan lite för lugna, flyger mindre än vanligt och visen pratar ofta med något lustigt läte.
Så intressant, det hade varit spännande att se & höra!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Stilla byte?
« Svar #5 skrivet: 26 apr-15 kl 19:33 »
Ja det är faktiskt riktigt spännande  ;) Har säkert tittat till och lyssnat vid kupan 20-30 ggr om dagen de senaste dagarna.
Ska kika efter ägg så fort vädret tillåter.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Stilla byte?
« Svar #6 skrivet: 27 apr-15 kl 16:53 »
Har gått igenom hela kupan, inget täckt yngel, inga larver, bara sockerramar, tomma rena ramar och ramar med pollen, hittade inte drottningen heller, bina verkade bekymrade  :-\
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Stilla byte?
« Svar #7 skrivet: 27 apr-15 kl 21:57 »
Det låter som att den nya väntar på att bli parad. Håll tummarna för varmt och bra väder!

När det gått ca 7 dagar från att drottningen kan ha krupit ut är det dags att börja spana efter det jag kallar för "putsat klot". Dvs celler som är färdigställda för drottningen att lägga ägg. Dessa ligger snyggt mitt i några ramar i formen av ett osynligt klot och det är nästan alltid i mitten av detta drottningen börjar äggläggningen, det är alltså här man letar ägg först.

Ser man detta sommartid brukar det betyda att drottningen är parad och håller på att mogna för att lägga ägg. Ser man det vid denna årstiden har jag ingen aning om vad det betyder eller om det betyder något alls. Jag vet inte heller vad som händer om drottningen förblir oparad och börjar lägga drönare.

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Stilla byte?
« Svar #8 skrivet: 27 apr-15 kl 22:22 »
Dom fick ett par ramar med yngel, jag försökte dela den men bina brusade så jag fick backa på delning. Jag blev rädd att de skulle brusa ihjäl sig  ::) Om dom nu kan det? Nu, tror jag, har jag den gamla visen i övre lådan och spärrgaller till nedre lådan så får vi hoppas att det finns en ung och att det går bra. Vill inte bråka mer idag, avvaktar nu några dagar, jag är ovän även med kupan som jag tog yngel ifrån så får ligga lågt ett tag  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

CMB

  • Inlägg: 91
    • Uppland
SV: Stilla byte?
« Svar #9 skrivet: 28 apr-15 kl 07:41 »
Du bör nog få i den där yngelramen så att du får besked på om det finns en drottning eller ej. (Risken att de brusar sig till döds är liten det händer bara vid flytt av samhällen när bina är instängda) Det lite tidigt för en drottning att para sig så risken är stor att du är utan drottning. Står de för länge utan drottning eller drottningcell är det stor risk att de börjar puckla.
Det tog 45 år att komma på vad jag skulle bli när jag blir stor men nu vet jag äntligen att det är biodling som är mitt kall. Om jag stavar konstig så beror det på dyslexsi. Sån tur att bin inte bryr sig om sånt...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Stilla byte?
« Svar #10 skrivet: 28 apr-15 kl 09:27 »
Mm, jag grejar vidare så får vi se vart det landar, finns två yngelramar en uppe och en nere i kupan nu sen i går då jag försökte dela. Det är mycket bin i kupan så reder dom inte ut det får de nog flytta in temporärt hos fungerande samhälle som sen delas och blir avläggor.
Det finns täckta drönaryngel i bigården så en får, som Olof sagt, hoppas på ett redigt sommarväder snart.
Tittat till dem nu och de väntar, ringa aktivitet, tittat ner genom täckplasten och det är helt tjockt med bin i övre lådan.
« Senast ändrad: 28 apr-15 kl 10:25 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Stilla byte?
« Svar #11 skrivet: 28 apr-15 kl 10:51 »
Jag föreslår att du genast tar bort spärrgallret mellan lådorna. Skulle ungdrottningen finnas i övre lådan så kommer hon ju inte ut.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Stilla byte?
« Svar #12 skrivet: 28 apr-15 kl 10:54 »
Ja, jag gör så.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Stilla byte?
« Svar #13 skrivet: 03 maj-15 kl 10:43 »
Jag grejar vidare  ;) Bina har byggt två nya viseceller på de ramar de fick, en är täckt en är öppen och går inte att se om det är larv i den men troligen inte.
Drottningen kliver omkring som tidigare, lägger inga ägg och verkar inte speciellt försörjd av bina, hon ser rätt ensam ut där hon går.
Min fråga är nu om jag ska ta bort henne eller bara låta det vara för husfridens skull. Jag är lite lurig på om hon har ihjäl den ev nya visen som kommer fram? Samtidigt så är väl risken större med puckelceller om kupan är helt viselös? Drönarcellerna de fick är kläckta och drönarna befinner sig nog i nedre lådan där jag inte rotat än. Fasen vad lite jag begriper om hur de beter sig   ::)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

CMB

  • Inlägg: 91
    • Uppland
SV: Stilla byte?
« Svar #14 skrivet: 04 maj-15 kl 22:17 »
Knepigt problem! Att den gamla drottningen helt slutat att lägg ägg har jag aldrig varit med om. Det vanligaste är att sperman tar slut och hon bara lägger drönare. Risken att hon dödar den nya drottningen är framförallt att hon kan bita upp cellen, vi kan inte utesluta att det var det som hände med den försvunna visecellen. Om däremot den nya drottningen får krypa ut så kommer hon vinna fajten. Så länge bina har viseceller så kommer de inte att börja puckla så i din situation med en gammal drottning som inte lägger så skulle jag klämma henne efter som hon inte tillför något. Jag skulle sedan underhålla bimassan genom att tillföra en  eller två yngelgamar i väntan på att den nya drottningen blir parad.

Man kan ju undra varför folk tittar på realitysåpor. när en bikupa bjuder på så mycket spänning. Låt oss veta hur dramat utvecklas  :D
« Senast ändrad: 04 maj-15 kl 22:23 av CMB »
Det tog 45 år att komma på vad jag skulle bli när jag blir stor men nu vet jag äntligen att det är biodling som är mitt kall. Om jag stavar konstig så beror det på dyslexsi. Sån tur att bin inte bryr sig om sånt...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Stilla byte?
« Svar #15 skrivet: 04 maj-15 kl 22:34 »
Ja en riktigt äkta såpa - en gammal trött drottning, en ny oparad prinsessa i slottet (kanske) och ytterligare en tronföljare på gång med den gamla vaktande i rummet bredvid  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Stilla byte?
« Svar #16 skrivet: 06 maj-15 kl 13:14 »
fortsättning...
Idag är den täckta visecellen riven, nu lurar jag på att det är den oparade visen i kupan som fixat detta.
Bina har nåt ryttlande vingbeteende för sig igen. Den gamla går kvar som innan och lägger inte ett ägg. Inget fungerar, låg aktivitet, mycket bin och de äter av sockerramarna antar jag för en hel del ramar har blivit fint rengjorda som förberedelse?
Delat kupan och låter den gamla gå kvar och den ev oparade i samma låda på originalplatsen.  Sätter den avdelade lådan jämte och ger var och en av lådorna varsin ny yngelram. Konstaterat att drönare finns färdiga för utfärd när vädret tillåter.
Och nu vänta och se vad rätt jag gjort, fel jag tänkt, fel har gjort och rätt har tänkt...eller nåt åt det hållet. I vart fall mottages gärna kommentarer om rätt eller feltänk  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Stilla byte?
« Svar #17 skrivet: 06 maj-15 kl 17:37 »
forts...
en timme efter delning är det full aktivitet i den "gamla" lådan, bina flyger och hämtar pollen på jag vet inte hur många dagar sen sist...Mer lugnt och avvaktande i den avdelade lådan men inget direkt brus i nån av lådorna, vilket jag tolkar som att de inte är missnöjda i alla fall ???
Får kolla imorgon om bin flugit hem från den avdelade lådan eller om det mest var ungbin som knappt varit utanför dörren som hamnade där. Sett drönare ute, 19,7 grader uppmätt här idag. Så spännande detta  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Stilla byte?
« Svar #18 skrivet: 11 maj-15 kl 11:34 »
Forts...
Idag har originallådan med den förbrukade men uppegående visen larvat en ny vise på ramen de fick.
Den andra avdelade lådan håller på och vingryttlar uppe på en av ramarna, de har inte flugit och inte dragit fram nån visecell så där går nog en oparad nu som bara väntar på varmare väder. Detta är så infernaliskt spännande  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Stilla byte?
« Svar #19 skrivet: 12 maj-15 kl 22:15 »
Jag tänkte på det där med drönare. Jag bor ju också i Blekinge och såg en massa drönare i mitt samhälle. Kanske bina är lite tidigt med allt i år här i Blekinge... Då finns det iaf en chans att du får en parad drottning (blir ju fint väder denna vecka). Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser