Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Tilläggsisolering på vind i gammal bryggstuga  (läst 1102 gånger)

Hannahyesman

  • Inlägg: 3
    • -
Tilläggsisolering på vind i gammal bryggstuga
« skrivet: 09 okt-15 kl 23:32 »
Hej!

Här kommer amatören Hannah med lite frågor till experterna!

Jag hyr en liten stuga på typ 30 kvadrat som räknas som ett fritidshus. Jag vet egentligen ingenting om vad som befinner sig i väggar eller tak men jag vill tilläggsisolera på vinden, för efter vad jag har förstått så försvinner mycket av värmen genom taket. (Fönster osv ska också fixas men det hör inte hit) Är det någon som kan ge mig förslag på ekonomisk lösning på isolering av min vind? Kan jag ens göra det, måste den sitta i taket på vinden eller går det att bara släng in lite isolering på golvet, haha? Jag ska till Byggmax för att snacka med dom imorgon men ni, ni kan ju verkligen era grejer!!

Puss och trevlig helg!
/Hannah

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tilläggsisolering på vind i gammal bryggstuga
« Svar #1 skrivet: 10 okt-15 kl 09:27 »
Du använder inte vinden? Då är det egentligen golvet (taket i bostadsutrymmet) du skall isolera.Men att bara lägga isolering ovanpå ett befintligt golv lär inte göra stor nytta
då det oftast är en luftspalt under befintligt brädgolv,om det överhuvudtaget finns någon isolering där tidigare.För att det skall funka måste du ta bort delar av golvet så du ser vad som finns under samt ger dej möjlighet att lägga dit isolering.Svårt att ge råd när man inte vet konstruktionen,byggår m.m Jag antar att det inte är ett timmerhus? Ulf

Hannahyesman

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Tilläggsisolering på vind i gammal bryggstuga
« Svar #2 skrivet: 10 okt-15 kl 17:27 »
Det är ett trähus och jag tror att det är byggt på tidigt 1900tal. Som sagt inte säker på att det ens är isolerat men om vi säger att det inte är det och jag slänger in isolering på golvet, kommer det inte hjälpa nåt alls? Första tredjedelen på taket är ett litet vindsutrymme, efter det höjs taket upp och murstocken tar sin plats. Därefter finns bara väldigt litet utrymme mellan tak och golv. Svårt att förklara men också svårt att fota. Jag ska upp på vinden i veckan, ska ta reda på allt jag kan då. Tänker att jag borde kunna göra någonting utan att bryta upp golv, renovera osv. Hur ju som sagt, å får inte greja för mycket, men vill kunna elda i höst å vinter utan att behöva köpa in dubbel mängd ved mot vad jag skulle behöva om jag hade lite mer isolering.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Tilläggsisolering på vind i gammal bryggstuga
« Svar #3 skrivet: 10 okt-15 kl 18:30 »
man kan lägga ut isoleringsskivor, det hade vi i vårt hus på övervåningen, men det var inte kul att gå på när man väl skulle dit, stenull är mkt vidrigt enligt mig;) dammar små vassa fibrer som kan ge massa problem i luftrören vad jag förstår.

nu ska vi spruta upp nån slags ekofiber på vinden ca 50 cm tjockt. sågspån är väll det billigaste från nån såg, men då är det inte brandskyddsbehandlat...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Tilläggsisolering på vind i gammal bryggstuga
« Svar #4 skrivet: 10 okt-15 kl 19:03 »
Skall du tilläggsisolera ett gammalt hus utan att riskera fuktproblem så är det säkrast att använda en isolering som tillåter fuktvandring. I tak och golv brukar det innebära ekofiber som ju är baserat på papper. I väggar innebär det ekofiberskivor eller linskivor eller liknande.
Glasull och bergull tillåter inte fuktvandring. Därför bygger man nya hus med en invändig fuktspärr (plast) som hindrar fuktvandring. I ett gammalt hus är det onödigt att ens försöka få till en fuktspärr för det är dömt att misslyckas.
Kring skorstenen där den går igenom isoleringen bör man lägga minst 10 sm hård bergull som brandskydd mellan muren och den brännbara pappersbaserade isoleringen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser