Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  damm till gäss, frågor  (läst 2676 gånger)

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
damm till gäss, frågor
« skrivet: 11 sep-12 kl 09:19 »
Idag har vi en halv kubiktank till gässen och det funkar ju bra, men nu har vi börjat skissa på att gräva en riktig damm åt dem.

Vi har ett ganska sankt område som vattenfylls på vintern och torkar upp på sommaren (fina somrar) det blir aldrig riktigt tort utan är alltid lite geggigt. För att dika ur detta måste vi gräva väldigt långt in på grannens tomt för att komma runt berget vi bor på och göra ett dike i kohagen det är alltför mycket jobb med det.Nu funderar vi på att jobba med naturen istället och gräva en rejäl damm istället.

 Vi hade tänkt att den skulle vara ganska djup på den djupa delen och eventuellt kommer den då ner till grundvatten nivån. vi har den gamla handgrävda brunnen precis brevid så det går att fylla på med vatten utan större beskymmer. Kan tänka mig att dammen kommer bli 10x 20m men kommer detta funka? Kommer de att bajsa i vattnet och skita ner det. Räcker det med en sådan damm eller måste den vara större för att hålla sig fräsch? Det kommer ju inte bli något flöde på vattnet direkt förrutm det som regnar :-\

ideér?
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: damm till gäss, frågor
« Svar #1 skrivet: 11 sep-12 kl 09:42 »
Om du vill ha en damm, ha den för att den är vacker, för att du kan odla roliga växter i/kring den, för att den är bra för naturlivet. Om gässen får vara i den så blir den övergödd, de slammar igen den med gyttja från kanterna, så att den snabbt blir grundare än vad ni tänkt, och det kommer att växa alger och lukta illa. Tro mig, jag har provat. Grannen grävde ut en damm på typ 8*10m, ca 1,5-1,8 m djup som djupast (jag lånar mark av honom som bete till gässen). På två år har 6 gäss och 4 myskankor slammat igen den, så att den är ca 60 cm djup och istället avlång med en gyttjepöl på ca 12*2 m i änden på dammen.

Bättre med IBC-tank eller liknande, som går att rengöra. Gärna hög kant så att de inte kan fylla den med gyttja, man får istället ha ramp upp och ramp ner.

Vill ni tvunget kunna släppa gässen ner i dammen, gör en inhägnad runt dammen och låt gässen vara där någon dag per vecka under sommarhalvåret, men var uppmärksam på hur mycket de övergöder och förstör. Vissa växter, som är duktiga på att ta upp näring, kan hjälpa upp situationen, läs om infiltrationsbäddar, avloppsrening med växter osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: damm till gäss, frågor
« Svar #2 skrivet: 11 sep-12 kl 09:51 »
Ok, att ankor är bra på att slabba igen en damm det visste jag men jag trodde inte att gässen var lika illa. Vi hade ju tänkt att ha en del vattenväxter som skulle rena en del men det ställer ju till det att det blir stillastående vatten :-\

I drömmen skulle vi gärna ha kräftor i samma damm men man får ju vara lite realistisk också. Fast drömma från man ju alltid ;D
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: damm till gäss, frågor
« Svar #3 skrivet: 11 sep-12 kl 15:04 »
Jo, gässen är nästan lika duktiga på att förstöra dammar. Min damm i exemplet ovan är ju även bebodd av myskankor, men de badar mycket sparsamt, myskankor är mycket mindre förtjusta i vatten än både gäss och vanliga ankor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser