Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 gåsägg på EN dag av samma gås!! ??  (läst 985 gånger)

susanne78

  • Inlägg: 68
  • Det finns en anledning till allt!!
    • Medelpad
    • carolinehulinder.blogg.se
2 gåsägg på EN dag av samma gås!! ??
« skrivet: 22 feb-12 kl 19:02 »
Vad händer??
Jag har EN Italienare. Som var tredje dag värper 2 ägg. Är det vanligt??
Jag bor 20 m från älven Ljungan. Tillsammans med min man och våra 3 underbara döttrar.
Vi delar alla ett starkt djurintresse! På gården finns hästar, hundar, katter, kaniner och höns! :) Butikschef (På butiken Zizzi) som älskar jakt, fiske och naturen i sin storhet!!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 2 gåsägg på EN dag av samma gås!! ??
« Svar #1 skrivet: 22 feb-12 kl 19:09 »
Det är inte helt ovanligt. Synd att den värper så mycket nu bara, det är bättre om den värper som bäst på vår och försommar.

Mina gäss värper ganska ofta så, fast som sagt lite senare på året, när det är mer optimalt att kläcka gässlingar. De värper då ett ägg på morgon/tidig förmiddag, och ett på sen eftermiddag/kväll. Har de värpt två ägg en dag, så värper de nästan alltid bara ett nästa dag.

Raser som italiensk gås och amerikansk gul gås, som värper mycket bra, kan ofta göra så här. Raser som värper få ägg, som skånegås t ex, värper sällan två ägg på en dag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser