Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Behålla små lamm  (läst 4982 gånger)

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
Behålla små lamm
« skrivet: 31 okt-14 kl 11:23 »
Hur gör ni? Vi har gotlandstackor och Leicestertackor samt korsningar av dessa. De minsta lammen - under 12 kilo - maler vi allt kött och säljer som lammfärs. På slakteriet rekommenderade de mig att i stället låta dessa lamm gå kvar till påsk och slakta dem då. Att slakta så små lamm nu menar slakteriet kostar för mycket. Vi experimenterar nu med ett bagglamm.
Frågor:
Blir tackorna till dessa lamm brunstiga fast lammen går kvar?
Hur stor är risken att baggen stångar ihjäl de små bagglammen?
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Behålla små lamm
« Svar #1 skrivet: 01 nov-14 kl 15:30 »
Vi har sålt små lamm vidare som vinterlamm. Alltså någon annan håller dem över vintern och ger dem extra bra foder för att skicka till slakt under våren.

Någon vinter höll vi kvar ett gäng småttingar över vintern själva. Sämsta affären någonsin med de förutsättningarna vi har. All fodring gjordes för hand och det var mycket tungarbetat. Gotlandsfår som vi har växer dessutom mest på höjden över vintern om man inte ger dynamitfoder=dyrt så det var bara ett par stycken som var slaktfärdiga till påsk. När de väl var bra i vikter klassade slakteriet dem som vuxna djur och vi fick typ 35:-/djur.  ::) Dessutom hade vi en gigantisk ströbädd att mocka ur. Med bättre och mer lättarbetat stall är det ju en annan sak.

Tackor brunstar oavsett om lamm går kvar eller inte. För gotlandsfåren är brunsten årstidsbunden så börjar brunsta så här års eller lite tidigare. Hur det är med Leicester vet jag inte.

En vuxen bagge är inte alltid snäll mot bagglamm om det finns brunstiga tackor i närheten. I alla fall inte om bagglammen också visar intresse för tackorna. Hade en ungbagge som fick ryggen knäckt av den vuxna bagge när den ene rymt in till den andres betäckningsgrupp.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Norramon

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Behålla små lamm
« Svar #2 skrivet: 16 feb-15 kl 17:18 »
Vi hade lamm över sommaren ca 5 månader. Under den tiden gav vi dem 2 skottkärror med olika örter, växter, löv och hallonlöv förutom det som de kunde beta i inhägnaden.Det brukade ta 30-45 min per skottkärra. De tyckte mycket om lupiner! Vi tog bort frökapslarna när de kom. Av löven gillade de bäst asp och rönn. När det blev sämre med växter framåt halva september köpte vi kravärtor och kravhavre från en bonde. Det var lite svårt att få dem att äta det eftersom de inte var tillvända ... men ärtorna åt de i alla fall. Vi slaktade själva och de vägde mellan 18 och 23 kg slaktade. Jag hade inte slaktat förr så jag tänkte att det skulle vara otäckt ... men jag skänkte vänliga tankar och tacksamhet till våra lamm och det gick bra. Det blev mycket bra kött och billigt. Några syskon och barn köpte så vårt blev gratis.

Jessica BB

  • Inlägg: 3
    • Ångermanland
SV: Behålla små lamm
« Svar #3 skrivet: 08 mar-15 kl 10:25 »
Våra lamm föds vanligen i januari-april (vi har aldrig haft mer än fem tackor samtidigt) och går från och med maj ute i sommarhagen med hela flocken fram tills i oktober, då de slaktas här hemma. De ges inget extra foder, utan betar gräs fram tills att det inte finns längre, då de får hö. Vi har vanligen en slaktvikt runt 20 kilo.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Behålla små lamm
« Svar #4 skrivet: 12 sep-15 kl 17:57 »
Vad är målsättningen?
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt, Ekis

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser