Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man en vassdunge vid stranden?  (läst 1915 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Hur får man en vassdunge vid stranden?
« skrivet: 07 feb-16 kl 13:36 »
Den närmaste sjön är en sten och grussjö med ett fåtal vassbestånd.  På sjöns strandnära marker växer nån typ av lägre vassgräs.  Ett rejält högre vassbestånd på någon yta skulle se trevligt ut.   Hur planterar man vanlig vass?  Vissa efterföljande sjöar i systemet har vanlig hög vass både på stranden och i vattenbrynet. Är det så att för att "vanlig vass" skall trivas behöves att  marken eller sedementet innehålla lera?

Fräken den som brukar växa i insjöarnas  strandkanten växer inte heller i sjön med grus och sten. 

Vad kan göra för att få en hög vassdunge nära sjön.  Marken är sank så risken att vassen skulle torka ut finns troligen inte.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur får man en vassdunge vid stranden?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-16 kl 13:46 »
Det är bara att leda avloppet direkt ut i sjön utan någon rening, så kommer vassen snabbt!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur får man en vassdunge vid stranden?
« Svar #2 skrivet: 07 feb-16 kl 13:51 »
För några år sedan grävdes en damm för att rena vatten som ska ner till ån som ligger  ett par meter ifrån ån. Det tog inte många år förrän det växte vass och ditlockade grodor, nu har vi ett 30 tal svanar + alla gäss m.m.
Naturen sköter det nog bäst själv!

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur får man en vassdunge vid stranden?
« Svar #3 skrivet: 07 feb-16 kl 15:54 »
I det här fallet skulle jag vilja hjälpa till.  Det finns inget avlopp att leda ut till den sanka marken.  Det finns björkar som växer högt i den här sanka marken. Alarna trivs längst ute vid strandkanten.  I angränsade område som ligger någon meter högre och torrt finns självsådd en och faktiskt några spretiga granbuskar. 

Med svaret från Znibban skulle man kunna fundera på om det inte är näringsbrister som är orsak till den arma naturen.  Jag har faktiskt inte sett en enda groda där. Inte heller kanadagäss eller ormar.  Men katterna brukar ta sig en vända i området så nåt intressant tycks locka. Gräsänder och andra sjöfåglar simmar förbi ute i vattnet men gör inga strandhugg just här.
« Senast ändrad: 07 feb-16 kl 16:00 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Hur får man en vassdunge vid stranden?
« Svar #4 skrivet: 07 feb-16 kl 17:20 »
Låt du sjön vara, det finns övergödda sjöar så det räcker.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur får man en vassdunge vid stranden?
« Svar #5 skrivet: 08 feb-16 kl 09:18 »
Låt du sjön vara, det finns övergödda sjöar så det räcker.
Vassdunge vid stranden är inte ens i sjön utan en bit in i ett sankt område.  Tror mig nu ha fått svar, förutsättning för vass är näring och lera i marken?  Och jag lovar att återkomma när jag kollat på annat håll vad proffsen säger 8)

Inte omöjligt att det blir en spade till vattensystemets lägre liggande sjöar  och grävning intill på sankt område.  Det känns faktiskt lite som man gör sig förtjänt att få  vatten över huvudet bara genom att ställa en praktisk fråga :P   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Hur får man en vassdunge vid stranden?
« Svar #6 skrivet: 08 feb-16 kl 10:01 »
Jag tycker inte det framgår om det är din sjö, är det inte det får du komma ihåg att fråga markägaren innan du börjar ändra på naturen, jag har en granne till att röja i min skog för att det störde hans utsikt, ingen trevlig upplevelse, och inte bra för gransämjanden. Och som tidigare nämd finns det gott om igenväxta sjöar, så låt inte naturen lida för vad du tycker skulle vara snyggt  >:D

Vad tur är, så krävs det mer än en spade för att du ska lykkes ;D
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

javill

  • Inlägg: 11408
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur får man en vassdunge vid stranden?
« Svar #7 skrivet: 08 feb-16 kl 11:08 »
Här är det övergött så vassen växer glatt. Du får gärna komma och hämta en rugge.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsvilde

  • Inlägg: 16982
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur får man en vassdunge vid stranden?
« Svar #8 skrivet: 08 feb-16 kl 15:31 »
Innan du drar i gång med ett dylikt projekt så bör du nog ta och kolla upp vad som gäller för dylik verksamhet i just den där våtmarken.

För det kan bli ruskigt dyrt om du lyckas trampa i klaveret.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur får man en vassdunge vid stranden?
« Svar #9 skrivet: 08 feb-16 kl 16:17 »
Jag tycker inte det framgår om det är din sjö, är det inte det får du komma ihåg att fråga markägaren innan du börjar ändra på naturen, jag har en granne till att röja i min skog för att det störde hans utsikt, ingen trevlig upplevelse, och inte bra för gransämjanden. Och som tidigare nämd finns det gott om igenväxta sjöar, så låt inte naturen lida för vad du tycker skulle vara snyggt  >:D

Vad tur är, så krävs det mer än en spade för att du ska lykkes ;D
tack bonden!  ja du har nog rätt och dessutom läst mellan raderna det jag inte lyckades på raderna.  Det skall mycket tll för att få den här insjön, som är ganska så stor, igenväxt med att jag sätter  ner några vasstuvor i sankmarken vid sidan om.  Nu när "samhällspoliserna" är framme vill jag minnas att det trots allt nog finns vanlig vass i en vik i samma sjö.  Kanske är skillnaden med den viken att det ansamlats mera lera där.  Den viken gränsar till uppodlad mark där det gått kor. ;D 
« Senast ändrad: 08 feb-16 kl 16:26 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur får man en vassdunge vid stranden?
« Svar #10 skrivet: 08 feb-16 kl 16:22 »
Här är det övergött så vassen växer glatt. Du får gärna komma och hämta en rugge.  :)
Tack för erbjudanet Javill.  Men man vet ju aldrig om man får hämta en rugge hos dig.  Få se vilka varningar och föreskrifter som "samhällspolisterna"  kommer att lägga fram  ::)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur får man en vassdunge vid stranden?
« Svar #11 skrivet: 08 feb-16 kl 20:57 »
Nu när "samhällspoliserna" är framme vill jag minnas att det trots allt nog finns vanlig vass i en vik i samma sjö.  Kanske är skillnaden med den viken att det ansamlats mera lera där.  Den viken gränsar till uppodlad mark där det gått kor. ;D
Troligtvis är det mer lera i jorden där eftersom man odlat just där. Men sedan har säkert också gödsel från odlingen läckt ut och hamnat där i viken, tillsammans med gödsel från korna. Då växer det bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser