Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recensera ert vattenfilter! Vilket rekommenderar ni?  (läst 2393 gånger)

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
Recensera ert vattenfilter! Vilket rekommenderar ni?
« skrivet: 04 feb-16 kl 21:42 »
Hej

Har nu bott i torpet i ett drygt år och hela tiden vetat om att vattnet från den borrade brunnen varit något surt (pH ). Alkaliniteten är också låg vilket borgar för snabba svängningar i pHt samt dålig buffring (allt från snubben som säljer filtren. I övrigt är vattnet perfekt och smakar och luktar klockrent. Har genomfört en jättestor vattenanalys.

Har haft en kille från JMS här som lämnat offert på ett filter med 40l/min i kapacitet med automatisk backspolning. Kostnad 31000kr monterat och klart. JMS känns helgjutet men också dyrt. Ska ta kontakt med fler företag och få fler offerter.

Nu undrar jag vad ni har för filter och hur ni tycker att de fungerar. Om ni även vill dela med er av kostnaden för vad det gick på att få på plats är det också önskvärt.

Stort tack på förhand

/E

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Recensera ert vattenfilter! Vilket rekommenderar ni?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-16 kl 23:58 »
Nu gör du ju hur du vill, men jag skulle inte skaffat något filter till det vattnet. Möjligen bytt ut en del rör till plastslang.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Recensera ert vattenfilter! Vilket rekommenderar ni?
« Svar #2 skrivet: 05 feb-16 kl 09:48 »
Två goda råd i sammanhanget:

1) Ta aldrig råd om vattenrening från en som tjänar pengar på att sälja utrustning för ändamålet. Det är bättre att anlita en fristående och oberoende konsult även om det kanske kostar en slant. Förmodligen kan din kommuns miljökontor eller det vattenlabb de anlitar anvisa någon lämplig.

2) Köp vattenreningsutrustning endast från säljare som bevisligen i många år har fått sälja sådana saker till kommunala vattenverk och andra seriösa och kunniga kunder.

Vattenreningsbranschen är tyvärr en av de mest bondfångarbehäftade branscher som finns.

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Recensera ert vattenfilter! Vilket rekommenderar ni?
« Svar #3 skrivet: 05 feb-16 kl 11:08 »
Hej.

Tack för råden. Ska göra som ni sagt.

Det skulle nog ändå vara intressant för, inte bara mig, att få reda på hur ni alla har det med era filter och vilka företag som är bra och vilka som inte är det.

/E

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Recensera ert vattenfilter! Vilket rekommenderar ni?
« Svar #4 skrivet: 05 feb-16 kl 12:29 »
Från kallkällan har jag inget filter.
I andra huset med brunn har jag nog enklaste möjliga anordning för att inte pumpen ska suga med grus/sand.
Backventilen på slangen, är i en hink.
Inköpt av ett bra företag, som heter ICA

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Recensera ert vattenfilter! Vilket rekommenderar ni?
« Svar #5 skrivet: 05 feb-16 kl 14:15 »
Vill man höja pH-värdet i vatten från en grävd brunn kan man slamsuga den och sedan hiva i några säckar brunnskalk.

Lågt pH i ett vatten med låg alkalinitet som dessutom har bra värden i övrigt är ingen fara förutom att det kan lösa ut koppar från ledningarna i kåken. Ta ett vattenprov inne i köket där du tar ditt dricksvatten (spola ett par deciliter först som man alltid skall göra för att inte dricka vattnet som stått i blandaren) och skicka in det för kopparanalys i vatten.

Dessutom som torbjörn skriver så skulle jag mäta pH på plats med en kalibrerad mätare eller låta ett lab i närheten kolla pH i en större mängd vatten, 1-5 liter, som du fyller en ny plastdunk med efter att sköljt den med ditt dricksvatten minst 3 gånger och åker förbi med inom några timmar. Även om det egentligen bara finns 3 laboratorier i Sverige efter alla uppköp och byråkratihinder så har reningsverken och framför all vattenreningsverken kalibrerade pH-mätare och personal som gärna doppar elektroden för en tårta till kaffet.

Om jag skulle vilja höja mitt dricksvattens pH så skulle jag sätta en liten hydrofor på inkommande efter ett vanligt grovfilter (som alla egentligen skulle ha) sedan skulle jag knöla in en säck brunnskalk i den. Lagom att byta efter 1-5 år och man blir av med en del av de metaller som man normalt inte analyserar.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Recensera ert vattenfilter! Vilket rekommenderar ni?
« Svar #6 skrivet: 05 feb-16 kl 23:29 »
Titta på detta en mkt bra lösning som jag själv ska göra i min hydrofor tror att de skulle passa dig med :) till ett fördelaktigt pris anser jag.
Mvh Thomas

Winnerhaga Vattenteknik AB
Tel: 0430-424 50
info@winnerhaga.se
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Recensera ert vattenfilter! Vilket rekommenderar ni?
« Svar #7 skrivet: 05 feb-16 kl 23:44 »
Kul att det finns en firma som löser problemet enkelt. Kände inte till dem.

Tack för länken, TL.

 

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Recensera ert vattenfilter! Vilket rekommenderar ni?
« Svar #8 skrivet: 07 feb-16 kl 23:22 »
 :)

Man blir ibland lite full i skratt över alla dyra filter som finns...

Ibland e en enkel lösning de lättaste o billigaste. Men ibland krävs dyra filter :(

 :D
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Recensera ert vattenfilter! Vilket rekommenderar ni?
« Svar #9 skrivet: 18 feb-16 kl 21:08 »
Hej

Tack för alla svar.

Ska ta en funderare på det där med filtret.

Man kan ju ringa kommunen också, de har väl kunskap om dricksvatten. De bör ju vara opartiska i ett sånt här ärenden.

Tack igen

/E


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser