Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väntar lamm eller inte  (läst 2466 gånger)

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
Väntar lamm eller inte
« skrivet: 11 apr-16 kl 19:12 »
Har vakat några dagar på ett gotlandsfår som har beräknad lamningsperiod 7-14/4. Inga tecken på förestående lamning, fyller inte juver har inte svullna blygdläppar, men är omfångsrik... De andra två som väntar lamm senare har redan börjat fylla juver och är rejält rosa och svullen där bak. Jag har datum från betäckning, då vi använde färgdyna för att ha lite bättre kontroll. Ska vi tro att det inte blir några, eller ska vi fortsätta bevakningen på henne. Vi tog bort färgdynan ca 3 veckor från sista betäckningen (sista fåret), så skulle hon ha kastat och sedan betäckts igen borde hon  vara ca 3-4 brunster senare. Jag blev riktigt orolig i helgen då hon låg och stönade, efter att jag läst om att man vid svåra fellägen (ryggen) kanske inte får så tydliga signaler. Men nog borde juvren fyllas och blygdläpparna svyllna  även då. Hon är för övrigt pigg och verkar inte må dåligt (riktigt sprallig emellanåt).

Spånga

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Väntar lamm eller inte
« Svar #1 skrivet: 20 aug-16 kl 07:45 »
Hon måste ha betäckts om väldigt sent, för i går fick hon ett litet lamm ute i hagen. (Se tråden "Höstlamm")

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Väntar lamm eller inte
« Svar #2 skrivet: 20 aug-16 kl 12:12 »
Lycka till med lammet! Det ska nog inte vara några större problem att ta hand om det, gör bara "som vanligt".
Men både tacka och lamm kommer att behöva väldigt bra grovfoder och antagligen kraftfoder, eftersom de inte kommer att kunna beta av näringsrikt gräs.

Är det verkligen ett Gotlandsfår? Eller är det en blandras som ser ut som ett Gotlandsfår?

Enda sättet att veta om ett får verkligen är ett Gotlandsfår (eller vilken annan ras som helst) eller ej, det är om det finns en stamtavla från Elitlamm, så att fårets förfäder varit med i fårkontrollen.

Jag köpte för många, många, år sedan en påstått renrasig Gotlandsbagge (alla får hos säljaren såg ut för ögat som Gotlandsfår), att ha till mina Dorset/finull forsningar, ville ha lite bättre ull på lammen. Dels började poppa upp riktigt fina horn bland lammen som föddes den våren, dessutom blev det massor med grov ull. I sjäva verket så hade säljaren en blandning mellan Gute- och Gotland, men slaktade allt med horn...Antagligen fanns annat inblandat också...

Med tanke på hur ljusstyrd brunsten är för just Gotlandsfår (och Gutefår), så antar jag att baggen fått gå med flocken? Och då betäckt tackan i mars ungefär? Det vore en ytterst osannolik händelse att renrasigt Gotlandsfår skulle brunsta då.
Men har det hänt, så vore antagligen rasföreningen mycket intresserade, kontakta då dem, väldigt många uppfödare av Gotlandsfår skulle väldigt gärna vilja vilja få lamm på andra tider på året än mellan mars och början av juni...
Din tacka skulle kunna visa sig mycket värdefull.


Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Väntar lamm eller inte
« Svar #3 skrivet: 21 aug-16 kl 12:49 »
Hon är inte rasren, 93% gotland. Så nu har jag lärt mig att vi inte ska ha baggen tillsammans med tackorna hela tiden. Det behövs inte många procent av annat för att de ska brunsta vid andra tider. Hon blev betäckt samtidigt som de övriga (vi hade färgsele på så vi vet när de betäcktes) men måste ha kastat eller att det inte tog sig. Vi skilde baggen från tackorna inför lamningen i slutet av Mars, så detta lamm måste ha blivit till alldeles strax innan vi skilde de åt.

Lammet är dessutom inte lockigt så det måste vara andra gener som följt med till henne också. Finns det släthåriga får?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Väntar lamm eller inte
« Svar #4 skrivet: 21 aug-16 kl 13:20 »
Så bra att lammet mår bra.

Det finns många raser, eller rasblandningar, där lammen har oerhört mycket  rakare ull än Gotlandsfårens finkrull.

I min nuvarande allmogeras,  så förekommer alla varianter på lammen, från  finkrull till lite lätt vågigt "hår".

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Väntar lamm eller inte
« Svar #5 skrivet: 06 sep-16 kl 18:25 »
Nu börjar hon allt bli lite lockig, så helt släthårig kommer hon inte att bli ;-) Kanske var pälsen hennes lite för kort för att lockarna skulle bildas:-) Det är faktiskt lite mysigt med ett litet lamm nu igen, men det hade ju varit roligare för henne om hon haft en kompis!
/Spånga


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser