Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mata mer i mild höst?  (läst 1518 gånger)

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
Mata mer i mild höst?
« skrivet: 26 okt-14 kl 20:59 »
Hej! Jag brukar alltid ge mer vinterfoder än någon annan jag känner, och det brukar funka bra, vara kvar flera fulla ramar som jag kan ha till avläggare nästa år. Men nu, när hösten här på västkusten varit så ovanligt varm, hur blir det då? Bina går ju inte i något vinterklot nu, de är ute och flyger då och då och jag undrar om de gör av med en stor del av sitt vinterförråd redan nu... Vad tror ni??

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Mata mer i mild höst?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-14 kl 21:18 »
Tror ikke ett er bra give zukker nu de tar nog inte emot nu och hiner ikke senke till rett vannehalt

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Mata mer i mild höst?
« Svar #2 skrivet: 27 okt-14 kl 11:38 »
Jag har precis ställt samma fråga i Janos tråd (om hur bin övervintrar)... Jag är också rädd att vinterförrådet redan gått åt. Här (i Blekinge) ska det vara 2 svala veckor till (10-15 plusgrader på dagen), då ska det väl inte vara någon fara att stödfodra dem....

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Mata mer i mild höst?
« Svar #3 skrivet: 27 okt-14 kl 11:56 »
Jag skulle säga att det är en obefogad oro. Bina ynglar minimalt, erfarenheten från förra hösten (också mild) visade inte på någon högre foderåtgång hos mig iallfall. Men om man är orolig är det väl bättre att titta efter än att fodra i onödan.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Mata mer i mild höst?
« Svar #4 skrivet: 27 okt-14 kl 19:05 »
Ett av mina samhällen som hade kvar foder i foderlådan har nu plötsligt börjat dra ner det, det får även mig att undra ifall de övriga samhällena behöver el slatt till innan kylan kommer.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Mata mer i mild höst?
« Svar #5 skrivet: 27 okt-14 kl 19:23 »
Öppna o titt efter hur mye de har

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Mata mer i mild höst?
« Svar #6 skrivet: 27 okt-14 kl 19:43 »
Kan vel ikke vare bra att ge foder nu de hinner aldri senke vattenhalt nu eller vad seger du jano

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Mata mer i mild höst?
« Svar #7 skrivet: 27 okt-14 kl 20:16 »
Beror inte det på temperaturen ute? Det kunde ju likaväl ha varit september, så svalt som det är nu...

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Mata mer i mild höst?
« Svar #8 skrivet: 27 okt-14 kl 20:19 »
Du menar så varmt det är no
Men fukt krever att bienen er aktiv o fläktar ut fukten

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Mata mer i mild höst?
« Svar #9 skrivet: 27 okt-14 kl 21:38 »
Kan vel ikke vare bra att ge foder nu de hinner aldri senke vattenhalt nu eller vad seger du jano
De drar inte ner foder för upplagring nu så sent. Men finns det en slatt i en foderlåda så tar de det för daglig förbrukning och sparar på så sätt på det upplagrade vinterfodret. Men temperaturen måste vara minst 12-13 grader om de ska gå upp och hämta. Finns någon form av drag utifrån så används detta i stället för att täcka av redan färdiglagrat och täckt vinterfoder.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Mata mer i mild höst?
« Svar #10 skrivet: 27 okt-14 kl 22:17 »
Tack för era svar och funderingar! Kunde vara intressant att se efter hur det ser ut. Jag rör aldrig i samhällena efter invintringen... Oxalsyra ger jag bara utan att lyfta på annat än täckbrädorna...

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Mata mer i mild höst?
« Svar #11 skrivet: 28 okt-14 kl 05:54 »
Man kan lyfte på låder och kenne tyngden eller hur jano?

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Mata mer i mild höst?
« Svar #12 skrivet: 29 okt-14 kl 11:06 »
Det funkar inte bra att lyfta när man har smålandskupor, krulle  :) ...

 

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Mata mer i mild höst?
« Svar #13 skrivet: 01 nov-14 kl 10:05 »
Anvender du ikke janos koncept
En foderlåde som andre vånung
Då kan du lyfte o kenne tyngden :-)) ''':-))


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare
Slowfox, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser