Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jämtget kontra Göingeget...  (läst 3192 gånger)

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
Jämtget kontra Göingeget...
« skrivet: 12 aug-15 kl 18:28 »
Skall skaffa någon av dessa då våra blandraskatter börjar bli gamla.

Vi bor på en liten gård mellan Borås och Göteborg. Inte så mkt öppen mark utan merparten är sly å skog. Den mark som är öppen är inget kraftigt bete på.

Våra 2 getter går hemma året om medans våra 2 fjällnärakossor, vår ardenner och vår fjording går på bete på annat ställe under den säsongen.

Vad skall jag tänka på vid val av ras? Vilka passar bäst till det jag tänkt? Mm mm...
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Jämtget kontra Göingeget...
« Svar #1 skrivet: 13 aug-15 kl 06:57 »
Hej och välkommen hit!
Antar att din telefon/padda har autokorrigerat till blandraskatter, när jag gissar att det är getter det är fråga om  8) ?
Som du säkert redan märkt älskar getter sly, så det är en mycket bra betesmark till dem!
Om en ska se det rent geografiskt och för in situ-bevarandet (=på plats-bevarandet) så är göingegeten Sydsveriges skogsbygdsget, men sen kan det finns andra grunder att välja allmogeget. Göingegeten och jämtgeten är vad jag förstår rätt lika till sättet, och hyfsat lika till utseendet (jämtgeten är smäckrare i sin kroppsbyggnad). Det bästa är om du gör besök på ställen i närheten där de getraserna finns, och bildar dig en egen uppfattning. Göingegetter finns t ex på Nolhaga Djurpark.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Jämtget kontra Göingeget...
« Svar #2 skrivet: 13 aug-15 kl 17:48 »
Hahaha, ja visserligen har vi katter åxå men inga blandras. Ja självklart är d getter. 😃👍
Jaså dom har Göinge. Då ska ja kolla in dom. Ungarnas naturbruksskola i Töreboda har Jämtget så dom har jag träffat. 👍
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 1 användare
Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser