Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linolja  (läst 4783 gånger)

nyaemma

  • Inlägg: 5
    • Småland
Linolja
« skrivet: 27 sep-16 kl 23:01 »
Hej!
Har haft en flaska linolja i garaget i flera år. Dvs minusgrader på vintrarna. Är den förstörd?
Emma
nyaemma

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Linolja
« Svar #1 skrivet: 28 sep-16 kl 06:13 »
Nej, hur skulle den kunna förstöras av minusgrader? De enda kemisk-tekniska blandningar som kan ta skada av frost är sådana som innehåller både vatten och någonting fett- eller oljeliknande som är emulgerat i vattnet - alltså t ex vattenbaserade latex- och akrylfärger, en del såser och krämer, handrengöringsmedel mm.

Vad linolja däremot kan ta skada av är solljus, värme, mikroorganismer och luft. Tecken på att den börjar bli åldrad är t ex om den är onormalt mörk, trögflytande, har fått bottensats eller skinn, eller om den har börjat mögla.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Linolja
« Svar #2 skrivet: 28 sep-16 kl 08:09 »
knappast solljus,torbjörn. det är faktiskt så att solljus användes till att bleka linolja. Alla målerier med kvalitet hade en glasdamejeanne stående ute med kokt linolja i för blekning. resultatet blir en helt klar linolja som aldrig gulnar. Perfekt till dekorationsmålning,vita kulörer m.m. Finns fortfarande att köpa i konstnärsbutiker men går givetvis att göra själv,processen kan ta ett halvår. Själv använder jag främst denna superba produkt till marmoreringar,främst carrara,den vita marmorn.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Linolja
« Svar #3 skrivet: 28 sep-16 kl 09:12 »
Glad att jag har som vana att kolla diverse på Alternativ!

Har den blekta linoljan några andra egenskaper, målarmästarn? Är den bättre eller sämre som alternativ till vanlig kokt linolja till sådana trädetaljer man tar i ofta och som används ute?

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: Linolja
« Svar #4 skrivet: 28 sep-16 kl 09:56 »
Skilj på rå respektive kokt linolja.

Skickat från min D6603 via Tapatalk


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Linolja
« Svar #5 skrivet: 28 sep-16 kl 10:00 »
den kanske torkar något fortare men vitsen med den blekta är just att man slipper den gulningsprocess som vanligen linoljan har.
Normalt sett där en vanlig linolja används så bleks den ju naturligt av dagsljuset så gulningen tar lång tid,i mörker däremot går gulningen fort.
den blekta gulnar knappast alls utan bibehåller den kulör som pigmentet består av.
Man ser det tydligt på äldre skåp o möbler där man målat med blått pigment och efter hundra år är objektet i en grönton. (blå grundton+ gulnad linolja = grönton)
Konstnärerna använde oftast en blekt linolja till sina färger och de har därmed bibehållt sina grundtoner.
Vill du ha blekt linolja,ta en klar glasflaska,fyll den ända upp med en kallpressad kokt linolja,ställ den i ett söderfönster och efter 5-7 månader har du en nästan klar linolja.
Själv har jag ett flertal sådana flaskor på vinden i söderfönster och den äldsta brukar vara kring året när jag tar den.
i handeln betingar oljan ett duktigt pris men som sagt,det är bättre att låta tiden jobba istället för att lägga ut dyra pengar.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Linolja
« Svar #6 skrivet: 28 sep-16 kl 14:24 »
Tackar! Skall ställa ett par flaskor för blekning, linolja har blivit lite av favoritbehandlingen och det skadar inte att ha en extra kvalitet i beredskap.

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: Linolja
« Svar #7 skrivet: 11 nov-16 kl 22:06 »
Det är skillnad på blekning (ljusbehandling) av kokt linolja, färgprocess.
Och oxidering av rå linolja som träbehandling.

Skickat från min D6603 via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Linolja
« Svar #8 skrivet: 12 nov-16 kl 09:31 »
När använder man rå linolja till trä utom för att få en olja som tränger in längre? Får man någon extra bra rå linolja om man ljusbehandlar den?

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: Linolja
« Svar #9 skrivet: 12 nov-16 kl 10:16 »
Har aldrig provat bleka rå linolja så jag vet inte.
Du kortar ned härdningstiden på rå linolja genom att oxidera oljan, syrgas eller luftblåsning. Färdig produkt finna i handeln men är inget för t.ex. träbåtar pga priset, men utmärkt till slöjdalster.
Rå linolja oxiderar, härdar, torkar på ca 2 - 3 månader.
Oxiderad på någon vecka eller ännu kortare om det är tunnt behandlat t.ex. på skedar o slevar.


Skickat från min D6603 via Tapatalk

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Linolja
« Svar #10 skrivet: 12 nov-16 kl 13:22 »
en vill man inte ha oxideringen av oljan när den är på plats i träet?

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: Linolja
« Svar #11 skrivet: 12 nov-16 kl 16:27 »
en vill man inte ha oxideringen av oljan när den är på plats i träet?
Javisst. Men då är det bara att vänta.
(den blåsta oljan är på intet sätt trögflytande och penetrerar väl så bra)
Med vänlig hälsning ARFA

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Linolja
« Svar #12 skrivet: 13 dec-16 kl 15:01 »
Vad jag har märkt så kan kokt linolja vara olika ljus beroende på vart man köper den. Gysinges är mycket ljusare än Ottosson färgmakeri. Fast Gysinges är också dyrare.

Ottosson färgmakeri säljer Soloxiderad linolja
"Soloxiderad linolja tillverkas genom att rå linolja hälls i stora behållare utomhus och får stå där under inverkan av solljus och luftens syre. Processen pågår under lång tid 3-4 månader vartefter linoljan bleks och tjocknar genom oxidation...  Denna olja får mycket goda tork- och glans egenskaper med god beständighet mot UV-ljus."

Om man som det beskrivs här av ex. malarmaster, blir den lika som den Ottosson färgmakeri säljer? för glans egenskaper är inget som jag vill ha så ofta.

Ottosson färgmakeri verkar ha öppna behållare "inverkan av solljus och luftens syre", hur gör ni, har ni också nå öppna flaskor med oljan i?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Linolja
« Svar #13 skrivet: 13 dec-16 kl 18:22 »
nej,jag vill ha min i slutna flaskor. min avsikt är att bleka linoljan,inte att låta den oxidera.jag använder den uteslutande till ljusa kulörer samt till marmoreringar,främst då ljusa marmorsorter typ carrara. torktiden påverkas inte i slutna kärl. ulf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 3 användare
Stengrim, Tiomilaskogen, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser