Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utanför  (läst 2020 gånger)

tjiboo

  • Inlägg: 36
utanför
« skrivet: 16 nov-14 kl 20:42 »
Jag har 4 kastrerade dvärgbockar och en av dom kör dom andra bort när han vill va hos mig o när det är mat osv.är det vanligt att nån är lite utstött i en flock?dom andra är nära mig när jag borstar dom mm men lilla Totte står för sig själv en bit bort!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: utanför
« Svar #1 skrivet: 16 nov-14 kl 22:11 »
Ja, getter har ofta en stark rangordning, även om bockar brukar vara "snällare" mot varann, kan sånt här förekomma. Se till att det finns möjlighet för Totte att äta och dricka (ordna extra ätplats vid behov?), så de andra inte kan köra bort honom ifrån foder och vatten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: utanför
« Svar #2 skrivet: 18 nov-14 kl 17:30 »
Totte är antagligen inte vad vi människor skulle mena med utstött ur flocken, men han är lägst i den rangordning som flocken har gjort upp om. Detta är vanligt och getters sätt att leva och kan vara jobbigt att se. Det du måste göra är att se till att  Totte kan söka skydd för väder och vind och att han får äta och dricka ifred.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: utanför
« Svar #3 skrivet: 22 feb-15 kl 21:55 »
Dvärggetter är ofta "tuffare" mot varandra än lantrasgetter.  För min del tycker jag inte att du ska acceptera att någon har synpunkter på vem du kelar med.  Vill du kela med Totte, så kelar du med Totte, vad än de andra tycker om det.  Vill de vara med, så får de vara artiga, eller hamna på sidan i halmen!  (Obs att det är mycket viktigt att aldrig orsaka en get smärta om du vill att den ska sluta slåss.  Smärta betyder på getspråket ungefär "Nu fick jag en stadig smäll av rivalen, dags att försvara mig".)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tjiboo

  • Inlägg: 36
SV: utanför
« Svar #4 skrivet: 22 feb-15 kl 22:48 »
Det går bättre nu han tar för sig o är mer på.har gjort som du skrev föst bort dom andra när dom ska ge sig på han.det är mycket lugnare nu.men getter är väldigt avundssjuka på varann när det är dax för mysstund. Men dom somnar ibland alla runt mig o ibland i min famn.härliga är dom. Jag går ut med dom i koppel o ägnar dom alla lite egentid.men gizmo ledargeten han får panik om vi går ut så han slipper.är det för han vill ha koll som han inte vill gå iväg tänker jag?kul att du skriver igen trollmor!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: utanför
« Svar #5 skrivet: 23 feb-15 kl 20:18 »
Oj, tack för välkomnandet!   :)  Skönt att de inte bråkar längre.  Mysstunder är ju just till för att mysa, inte bråka ...  ;)  Konstigt att en inte vill gå på promenad, det brukar de gilla!  Kan det vara själva kopplet?  Har du mycket trafik eller trädgårdar där du går, eller kan du prova om "havrekopplet" fungerar?

  För jag antar att du redan har kollat om han har ont nånstans, och att klövarna är lagom långa.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tjiboo

  • Inlägg: 36
SV: utanför
« Svar #6 skrivet: 23 feb-15 kl 22:52 »
Jag har både halsband o sele men han hoppar o strutsar med både och... Bor på landet utan grannar men en väg en bit bort.är feg att jag inte får fatt i han om han är lös.men han kanske håller sig nära.dom andra hänger med utan problem o vi går till skogen o dom äter blåbärsris mm.lite  gott knäcke är med förstås...klövarna är fina o han är med på allt annat men just ut är äckligt. Hans bror fick vara med sist men nej.fick för mig att han inte vill lämna dom andra han har alltid koll liksom.får ta det i hans takt.dom är härliga djur getterna.väldigt olika personligheter.en av dom lär sig lite konster.kul.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: utanför
« Svar #7 skrivet: 24 feb-15 kl 15:37 »
Ja, dom e goa!  :-*  Men jag förstår nog inte riktigt.  Tar du ut dem en och en?  De vill helst följas åt.  Kan du kolla om "brödkopplet" funkar inne i deras stall/hage?  Tricket är att få honom att springa till dig, inte att du ska försöka springa ifatt honom och ta fast honom.  (Det funkar inte, dels springer han fortare än du, dels blir det lite likt att bli tagen av ett rovdjur.  :o )

  Att hoppa och studsa är det naturliga tillståndet för en frisk get, men jag tolkar dig som att han försöker ta sig loss.

  Att lära getter att göra små konster för en bit godis är både kul och nyttigt.  Jag föreslår att du försöker med "inkallningsövningar", så ser du om det funkar att de kommer på någon signal.  Först inne, sen ute.  Kom ihåg att du måste erbjuda belöning varje gång, getter funkar annorlunda än hundar i det avseendet.

  Eftersom de här getterna är både bockar, dvärggetter och dessutom kastrerade, så kan du försöka med olika sorters "light" godis.  Grönsaker, löv ...  Så att de inte får urinsten.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tjiboo

  • Inlägg: 36
SV: utanför
« Svar #8 skrivet: 24 feb-15 kl 21:01 »
Ja han vill komma loss.orolig liksom.ja jag går ut med dom en i taget o det funkar jättebra.då har jag knäcke el äpple el russin.inne o i hagen följer dom mig hela tiden.inga problem.tänker mest om vi går iväg uppåt skogen o dom är fria o blir skrämda av nåt vad dom då gör.dom är 4 st.därför har jag låtit honom vara dom andra kommer glatt o vill på promenad.men jag ska träna på inkallningar så får vi se.är väl lite feg det är mina första getter.men det vore härligt att gå iväg hela bunten till skogen😃

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: utanför
« Svar #9 skrivet: 02 mar-15 kl 19:08 »
En getflock håller ihop.  Om du har ett inhägnat område kan du prova där, om inte alla fyra kommer samtidigt när du kallar med ditt knäckebröd!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Svarthönan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser