Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Asbest som markfyllnad  (läst 22865 gånger)

Leifem

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #20 skrivet: 05 maj-11 kl 18:18 »
Asbest i sej själv är Inte giftigt!

Råd om klassning finns på Naturvårdsverkets hemsida.
080820 Deponering av asbest och gips.

Hur bör en asbestcell byggas upp?
    Svar:
 Anledningarna till att man vill deponera asbest och gips separat är helt olika. När det gäller asbest vill man deponera asbest på en så liten volym som möjligt. Asbest är ju farligt att inandas, men väl i en deponi och med täckning är asbesten inte farlig eftersom den inte sprider sig om man inte gräver i den. Man vill därför gardera sig mot att människor skall komma i kontakt med asbesten vid framtida schakter, borrningar, eller andra arbeten. Därför skall asbesten hållas samlad på så liten yta som möjligt, och täckas över så snabbt som möjligt. Asbestcellen skall mätas in och redovisas på karta så att man vet var asbesten finns och kan undvika arbeten där. Det behövs inte någon särskild lakvattenuppsamling eller tätningar kring cellen.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #21 skrivet: 05 maj-11 kl 19:06 »
Asbest i sej själv är Inte giftigt!

Råd om klassning finns på Naturvårdsverkets hemsida.
080820 Deponering av asbest och gips.

Hur bör en asbestcell byggas upp?
    Svar:
 Anledningarna till att man vill deponera asbest och gips separat är helt olika. När det gäller asbest vill man deponera asbest på en så liten volym som möjligt. Asbest är ju farligt att inandas, men väl i en deponi och med täckning är asbesten inte farlig eftersom den inte sprider sig om man inte gräver i den. Man vill därför gardera sig mot att människor skall komma i kontakt med asbesten vid framtida schakter, borrningar, eller andra arbeten. Därför skall asbesten hållas samlad på så liten yta som möjligt, och täckas över så snabbt som möjligt. Asbestcellen skall mätas in och redovisas på karta så att man vet var asbesten finns och kan undvika arbeten där. Det behövs inte någon särskild lakvattenuppsamling eller tätningar kring cellen.

Så om du gör det på liten yta och ritar in den ordentligt så framtida människor slipper komma i kontakt med det av misstag är det förmodligen inget problem. Men andrahandsvärdet på tomten kan nog anses vara lägre.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pålle

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #22 skrivet: 05 maj-11 kl 19:30 »
är väll skit samma det är ju åtalbart .

Leifem

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #23 skrivet: 05 maj-11 kl 19:34 »
Jo..frågan är ju om kommunen ska gräva ner det för en kostnad av 1 kr kilot var det väl.. - eller att man gör det själv..
Många Gamla soptippar har under åren grävts upp för att bebyggas. :o
Om någon jordbrukare gräver ner några plattor djupt i någon surmark lär inte skada varken miljö eller människor.. De lär inte bli dammiga.. o vem bygger i ett surhål i skogen.. det är lika säkert som på tippen!! -  men! aj! aj! kommunen missar avgiften! och staten missar Skatten! (en särskild)  Fy på oss...   
Det är dammet som är farligt, o vattnar man när man handskas med plattorna är det ok.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #24 skrivet: 05 maj-11 kl 19:39 »
Mitt....... Alternativ  ;)  är att behålla plattorna på väggen! Har någon tänkt på hur många "Sidiplatt"-hus det finns som målats med silikatfärg i en eller annan kulör?
Etrnit håller hur länge som helst om det inte utsätts för mekanisk åverkan. Jag skulle låtit plattorna sitta och tagit fram hornsuggan!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #25 skrivet: 05 maj-11 kl 19:39 »
Jo..frågan är ju om kommunen ska gräva ner det för en kostnad av 1 kr kilot var det väl.. - eller att man gör det själv..
Många Gamla soptippar har under åren grävts upp för att bebyggas. :o
Om någon jordbrukare gräver ner några plattor djupt i någon surmark lär inte skada varken miljö eller människor.. De lär inte bli dammiga.. o vem bygger i ett surhål i skogen.. det är lika säkert som på tippen!! -  men! aj! aj! kommunen missar avgiften! och staten missar Skatten! (en särskild)  Fy på oss...   
Det är dammet som är farligt, o vattnar man när man handskas med plattorna är det ok.
j ja kan hålla med i ska men om alla gör så hur tror du det blir då .?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #26 skrivet: 05 maj-11 kl 19:39 »
Jo..frågan är ju om kommunen ska gräva ner det för en kostnad av 1 kr kilot var det väl.. - eller att man gör det själv..
Många Gamla soptippar har under åren grävts upp för att bebyggas. :o
Om någon jordbrukare gräver ner några plattor djupt i någon surmark lär inte skada varken miljö eller människor.. De lär inte bli dammiga.. o vem bygger i ett surhål i skogen.. det är lika säkert som på tippen!! -  men! aj! aj! kommunen missar avgiften! och staten missar Skatten! (en särskild)  Fy på oss...   
Det är dammet som är farligt, o vattnar man när man handskas med plattorna är det ok.

Ja, det kanske grävs upp på soptippen också, men där är alla moderna asbestdeponier utritade och arkiverade. I skogen vet man aldrig vem som ska komma dit och dika eller så, och då utsätter du andra för onödigt fara. Att kommunen tar betalt för att ta hand om eternit är förståeligt. Det kommer in i små portioner, det ska direkt till det anvisade område. Därefter ska marken dränkas i vatten, jorden avlägsnas, asbesten in och därefter direkt täckas över igen. Det krävs inte jättemycket för att en grävmaskin lägger uppåt en timme för varje asbestmottagning, om de inte har turen att det är flera som kommer samtidigt. En del kommuner har andra sätt att täcka över asbest mellan mottagningen, men det kräver ändå omhändertagande. Så jag är tveksam till om just asbestmottagning är särskilt lönsamt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Leifem

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #27 skrivet: 05 maj-11 kl 19:52 »
är väll skit samma det är ju åtalbart .

Det finns Mycket som är åtalbart! Kör 15 km för fort, eller tappar ett glasspapper drar de också in pengar på.. Med lite otur, hade årspremiären på mc gett staten mer än jag klarat av.. Främst för att kommun/stat drar in pengar på det sättet!
Har du hört om Gösta Bomans dass på en ö i Sthlms skärgård??
Han fick Inte ha ett utedass på ön. Allt han klämde ur sej skulle han transportera lill land! Detta av miljöskäl! Pytts!!
 Till saken hör att varje sommar användes ön som betesplats för ett antal nötkreatur!
Hade staten tjänat på asbestoskarusellen, så inte fanken hade de brytt sej.

Leifem

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #28 skrivet: 05 maj-11 kl 20:11 »
Ingen lär gräva för att dika ur ett surhål i skogen, o då få upp dammig eternit ;)

pålle

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #29 skrivet: 05 maj-11 kl 20:22 »
Det finns Mycket som är åtalbart! Kör 15 km för fort, eller tappar ett glasspapper drar de också in pengar på.. Med lite otur, hade årspremiären på mc gett staten mer än jag klarat av.. Främst för att kommun/stat drar in pengar på det sättet!
Har du hört om Gösta Bomans dass på en ö i Sthlms skärgård??
Han fick Inte ha ett utedass på ön. Allt han klämde ur sej skulle han transportera lill land! Detta av miljöskäl! Pytts!!
 Till saken hör att varje sommar användes ön som betesplats för ett antal nötkreatur!
Hade staten tjänat på asbestoskarusellen, så inte fanken hade de brytt sej.
ja sant att det finns mycket som är åtalbart    att inte hålla hastig het begränsningen är ju åt hellvete då du inte hinner reagera lika fort eller stanna på samma sträcka som den lagliga tillåtna far ten det går ju jätte bra att köra fort om man vet att man är ensam på vägen men det vet man ju inte i förväg  samma är ju med aspeten du vet ju inte på för hand var folk gräver eller hur det lakar ur.

pyromanen

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #30 skrivet: 05 maj-11 kl 21:09 »
När det nu är gratis att vara laglig och lämna in det på miljöstationen så förstår jag inte vitsen med att istället välja att ha skiten i sin egen mark. 
Eller skulle ni även vilja gräva ner målarfärgsrester, batterier, begagnat gullfiber och trasiga datorn i eran trädgård?

Leifem

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #31 skrivet: 05 maj-11 kl 21:17 »
Ja Pålle, det är riktigt..
I det här fallet var det bara några plattor som han hade svårt att transportera, o naturligtvis gräver man inte ner det var som helst. Det får man ju göra med omdöme. I det småländska stenhie jag lever i skulle jag inte ha problem att finna lämplig plats. Enligt undersökningar gjorda på eternit, har de inte funnit att några ämnen urlakas. Den eternit som legat nergrävd dammar inte om den bara är det minsta blöt. Jag vet en nu nedlagd soptipp, där även eternit blev mosad med de stora piggjärnjulsförsedda monstren som packade Allt avfall. Det är på pappret det låter Bra!  :-\
Visst blir bromssträckan längre vid högre fart, men den sträcka jag höll hög fart på känner jag till väl. Inga utfarter varken från hus eller skog. Om något hänt hade det drabbat mej.. såvida jag inte överraskats av någon självmordsbenägen figur som rusat ut ur skogen.. Men jo.. ev ngt vilt.. men det kan ju hända även om jag håller fartgränsen..

Leifem

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #32 skrivet: 05 maj-11 kl 22:03 »
Gratis att lämna in? Ja om det är max 4 kg tror jag gränsen är..
Batterier o datorer får väl ingen för sej att gräva ner hoppas jag, för där är verkligen en hel mängd ämnen som lakar ut sakta men säkert. Där är olika tungmetaller o kemikalier..

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #33 skrivet: 05 maj-11 kl 22:15 »
Vet flera ställen där 20 kilo är gratis och kanske någon 1000-lapp för ett helt tak vad är det mot att bli åtalad och skadeståndsdömd???

Urlöjligt att vara så snål och principfast.


I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Leifem

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #34 skrivet: 05 maj-11 kl 22:35 »
Blanda inte in vad du anser vara snålhet. Jag kommenterade ett flertal påståenden om att det är gratis att lämna in eternit.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #35 skrivet: 06 maj-11 kl 07:00 »
Vet flera ställen där 20 kilo är gratis och kanske någon 1000-lapp för ett helt tak vad är det mot att bli åtalad och skadeståndsdömd???

Urlöjligt att vara så snål och principfast.

Då har du fått det alldeles för billigt? vi deponerade en mindre del av vårat stalltak och det kostade saftig 8000 kr + moms det är betydligt mer än någon 1000-lapp!

Faran med att hantera eternit som husägare och det endast rör sig om enstaka tillfällen med minimal exponering för ev damm kan man gott skippa saneringsfirman utan göra det själv i stället.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #36 skrivet: 06 maj-11 kl 09:52 »
Då har du fått det alldeles för billigt? vi deponerade en mindre del av vårat stalltak och det kostade saftig 8000 kr + moms det är betydligt mer än någon 1000-lapp!

Faran med att hantera eternit som husägare och det endast rör sig om enstaka tillfällen med minimal exponering för ev damm kan man gott skippa saneringsfirman utan göra det själv i stället.

Jo klart man kan skippa saneringsfirma och göra det själv men här handlar det ju om att gräva ner dem i hål i skogen eller trädgården.

Jag skrev längre fram att det kan löna sig att ringa runt och kolla priser och kanske inte alltid billigast att lämna där man bor. ;-) Ni hade fått lite mer i bensinpengar men antagligen tjänat en slant på det. Om nu inte alla omkring er är lika dyra.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #37 skrivet: 06 maj-11 kl 11:18 »
Abbans vilket liv det blev om eternit och Sidi-plattor!  ;D ;D ;D
Ett sprucket tak är en sak men de utmärkta plattorna borde inte få förstöra längre tid än det tar att måla dom. Röda, gröna, gula eller blå. Med silikatfärg håller kulören i flera årtionden.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #38 skrivet: 06 maj-11 kl 12:05 »
De gamle grävde ner skiten, eldade upp det, släppte ut i närmaste sjö eller kastade ut i skogen. Det är bara de senaste 20 åren man börjat fjanta med sopsortering. Var ursprunglig och alternativ.  :o

pyromanen

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #39 skrivet: 06 maj-11 kl 14:39 »
Trodde vi hade passerat tiden där vi trodde att om vi grävde ner det, spolade ut nåt i toaletten eller dumpade det i havet så var det "borta".
Jag skulle i alla fall alldrig vilja göra nåt sånt med den lilla bit moderjord som jag har hand om när det finns andra alternativ.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 6 användare (1 dolda)
LimJans, xaelanar, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser